HDI 2003 start moeilijk
jpvanderhorn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 28-06-2009

Gepost: 27 januari 2010 12:35 PM

Ik heb een Xsara HDI uit 2003 en deze start momenteel moeilijk. Hoe kouder het is hoe meer moeite hij er mee heeft.
Wanneer de motor koud is duurt het 5 a 7 seconden voordat ie aanslaat. Een dikke rookpluim vervolgens uit de uitlaat.

Wat kan dit zijn?

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 27 januari 2010 01:04 PM
  [ # 1 ]

Uhm niet boos worden al je het wel wist maarreh: je gloeit wel voor?
Een moderne diesel hoeft nagenoeg nooit meer voorgegloeid te worden, behalve bij echte koude. Sleutel op contact, wachten tot het oranje spiraal-lampje dooft en dan pas starten.

Mijn Xantia HDI uit 2000 had dit onder de -5 graden, de MultiJet van Fiat had dit bij iedere vorst eigenlijk.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
jpvanderhorn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 28-06-2009

Gepost: 27 januari 2010 01:13 PM
  [ # 2 ]

nee, hoeft niet voor te gloeien.
ik laat wel altijd even op contact staan vordat ik de motor start.

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 27 januari 2010 01:35 PM
  [ # 3 ]

Je verstuivers kunnen interne lekkage hebben waardoor er niet genoeg brandstof in de cilinder komt. Dat komt veelvuldig voor bij PSA HDi’s en dat merk je door slecht starten bij koud weer. Dat is zo te controleren door de retourleidingen van de verstuivers af te nemen en dan de retouropbrengst te meten. Ik heb er bij mijn C5 ook last van met dit weer en ik heb twee verstuivers die intern wat lekken. In een zeldzaam geval zijn het de voorgloeiers die bij een HDi vooral nagloeien maar dat komt veel minder vaak voor bij HDi’s.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook