Sinds het begin van de vorstperiode eind vorig jaar (2009) is de temperatuur die de boordcomputer in mijn Xsara aangeeft op hol geslagen. Is het op het ene moment -2 C, het andere moment is de temperatuur 47 C, terwijl het dan toch echt -2 C is. Momenteel staat de temperatuur al een paar dagen vast op 62 C, terwijl het buiten tussen de O en 4 C is. Op zich niet zo’n probleem want de buitentemperatuur geloof ik wel, maar het vervelende is dat door die hoge temperatuur de verwarming niet goed meer regelt.
Wie weet waar de buitentemperatuuropnemer van dit type Xsara zit, zodat ik daar eens een kritische blik op kan werpen?
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
In het bolletje onderop het huis van de rechter buitenspiegel.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1228
Geregistreerd: 21-06-2008
- DS 3 So Chic 1.6 16V VTI
- Xsara 1.6i Coupe
- Xsara Break 1.6i / 2.0i VTS
Ik heb wel eens gehoord dat als je deze los maakt en weer aansluit dat deze gereset word, misschien dat je dat eens kunt proberen.
Ik heb laatst bij mijn xsara uit 2002 eens de stroom eraf gehad, toen ik de auto daarna starte gaf hij ook 50 graden aan en kwam naar verloop van tijd weer terug naar de juiste temp. daarna weer alles goed.
Duurde +- 5min. Ik denk dat dat makkelijk is om eens uit te proberen.
Citroen DS3 1.6 VTi White/Black
Citroen Xsara 1.6 Coupe
Citroen Xsara 1.6/2.0 Break VTS?
Tnx, ga het dit weekend onderzoeken (als mijn vingers er niet afvriezen)
Totaal aantal Berichten: 1228
Geregistreerd: 21-06-2008
- DS 3 So Chic 1.6 16V VTI
- Xsara 1.6i Coupe
- Xsara Break 1.6i / 2.0i VTS
eerst even rondje rijden met de auto, dan is het lekker warm.
Citroen DS3 1.6 VTi White/Black
Citroen Xsara 1.6 Coupe
Citroen Xsara 1.6/2.0 Break VTS?
:smt225 :smt223 :smt225
Helaas werkte het spanningsloos maken op de accu niet dus heb ik de spiegel van de steun afgehaald (ging prima, 3 schroeven), kapje waar de opnemer in zit ging er ook zonder problemen af (kan ook zonder dat je de spiegel van de steun afhaald), maar…...........hoe krijg je het huis van de spiegel open zonder schade. Aan één kant zit een lipje dat je met een schroevendraaier in kunt drukken. Het huis springt dan aan één kant open, maar dan? Grof geweld lijkt me niet de oplossing en toch loopt de aansluiting van de opnemer het huis is en zal ik dat open moeten maken om de opnemer los te koppelen. Hoe werkt dat?
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik vermoed dat je eerst het spiegelglas moet verwijderen. Dit zit met een paar veren vastgeklemd aan de binnenkant.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb ook af en toe rare waarden en daar na een hyper active verwarming.
Je kunt bij de sensor komen als de kap voorzichtig los wrikt, er zitten een paar kunstof klik randjes die de boel op zijn plaats houden. Dus die complete gespoten kap moet er af.
Los halen vanaf het scharnier punt naar buiten.
Maar ik denk dat je die moeite kan besparen. Die temperatuursensor is gewoon een variabele weerstand.
Als het koud is is de weerstand hoog en als het warm is is de weerstand laag.
Bij mij springt de temperatuur af en toe naar -40. of naar - - (niets). Knijp ik dan in de rubberen kabelhuls tussen deur en auto dan komt die langzaam weer naar zijn normale waarde.
Ik heb dus een kabel breuk. De weerstand is dus oneindig hoog en de computer denk dat het extreme koud is. Als jij met ontkoppelde stekker nog steed een hoge temperatuur hebt dan denk ik dat jij een kortsluiting hebt. De weerstand is oneindig klein en daarme zou het bloed heet moeten zijn.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Goed verhaal. Bedankt. Maar….. maar ik heb alleen nog maar de spanning er af gehaald door de accupool los te nemen. De opnemer zelf heb ik nog niet losgekoppeld. Om vast te kunnen stellen dat datgene wat je schrijft klopt moet ik dat eerst doen. Daarvoor moet, voor zover ik nu kan zien, eerst de kap er af. Dus toch voorzichtig demonteren?
Ik dacht dat je de gehele spiegel van je auto hebt afgehaald.
Dan zul je de stekker die aan je spiegel zit los hebben moeten maken.
Dan zou ik verwachten dat je temperatuur [- -] of -40 aangeeft.
zo niet dan verwacht ik dat er een kortsluiting aan de auto kant zit en niet in de spiegel/sensor.
Ik meen dat de 2 pinnen die het verst naar voren zitten, dus in de richting van je motorkap, die van de sensor zijn. Je kunt je sensor dus aan de stekker testen.
Als je een multi meter hebt en de weerstand meting op 20K zet zul je 2.83 meten bij ongeveer 22graden meten. Sensor in de hand, dus warmer, geeft 1.97 aan.
Ik was wat afgeleid, dus heb nog geen gelegenheid gehad dat na te kijken, maar de buitentemperatuur is sinds vandaag weer op het juiste niveau (nu 2 gr.C). Aan de ene kant mooi, maar aan de andere kant jammer, want nu kan ik niet meer nagaan waar de storing zit. Ben daar toch wel nieuwsgierig naar dus ga als het wat warmer wordt toch maar eens kijken.
De juiste waarde van de temperatuur bleek van tijdelijke aard. Van de week was het al weer 60 gr.C in het scherm. Kap aan de buitenkant er af geprutst en de afscherming aan de binnenzijde. De kap aan de buitenzijde hoeft er eigenlijk alleen af als je de spiegel of de hele aansluitstekker voor de buitenspiegel en sensor moet vervangen. Die heb ik er weer opgezet en ben eens lekker aan het meten gegaan.
Als ik de stekker los haal geeft het scherm [—]. Op het eerste moment van meten (stand 20k) had ik 66 gr.C in het scherm. Buiten was het 6 gr.C. De sensor op zijn plaats in het huis. Meten gaf als waarde 0,60.
Ik heb de sensor daarna uit het huis gehaald. Gemeten waarde was 0,90. Daarna de sensor in de hand gehouden waarna de waarde van 0,90 eerst snel en later langzamer af liep tot 0,80. Daarna de snsor los laten hangen waarna de weerstand op lipe naar 0.95. Daarna de sensor weer teruggeplaatst in het huis.
Aan de autozijde gemeten met als waarde -8.98 (contact aan). Contact uit meet (uiteraard) 0. Daarna de sensor weer aangesloten waarna het scherm 64 gr.C aangaf. Mijn hand op de sensor gehouden en de schermtemperatuur liep daarop terug naar 54 gr.C. Daar bleef de temperatuur staan nadat ik mijn hand weghaalde. Daarna weer gemeten aan de sensor en de weerstand was 4,30 en oplopend naar 4,50. Stekker weer aangesloten en nu was de temperatuur 45 gr.C en oplopend naar 48 gr.C.
Daarna het contact afgezet en de stekker losgehaald en het contact er weer op waarbij het scherm [—] aangaf. Daarna contact er af, stekker aangesloten en het contact er weer op, waarna het scherm als temperatuur 55 gr.C aangaf. De gemeten weerstand aan de stekker was daarna 4,50 en langzaam oplopend.
(autozijde -9.0).
Daarna de stekker nogmaals losgehaald en gemeten en de weerstand was nu weer 0,66. Stekker aangesloten en het scherm gaf 64 gr.C aan.
Het begint dus logisch, met een lage gemeten weerstand (0,60) en een hoge temperatuurweergave (66). Dat de gemeten waarde direct daarna 0,90 is, is merkwaardig, maar logisch is wel weer dat als ik de sensor in mijn hand houd, de weerstand minder wordt (0,80).
Daarna wordt het een raar verhaal. Ik meet (veel) hogere weerstanden waarbij de schermtemperatuur inderdaad (20 gr.C !) lager is, maar het komt niet overeen met de lijn 2,83 bij 22 gr.C. Dat kan dan volgens mij komen door dat ik verkeerd heb gemeten, of de sensor de weg kwijt is.
Aan het einde van het verhaal kom ik toch weer uit aan het begin (0,60-66), dus dat is dan wel weer constant.
Mijn voorzichtige conclusie is toch dat de sensor naar zijn grootje is.
Voor iets minder dan drie tientjes een opnemer gehaald bij de dealer. Even prutsen met de kap op de spiegel, doorsolderen, klaar is kees. Probleem opgelost.