Hallo berlingo rijders,
hebben jullie dit ook wanneer je aan het rijden bent en je voelt dat de snelheid plots niet meer evensnel vooruit wil en plots terug wel het is net of er lucht in de diesel leiding zit.Heb ondertussen eens gezocht naar een lek aan de pomp en filterhuis maar niets gezien.Wat ik wel zie is dat aan een gloeibougie het tamelijk nat is zou hier het probleem kunnen liggen bij een slecht retourleidingje die eventueel versleten is.Zoja lijkt mij dit een hele klus om deze te vervangen,zo te zien moet nogal wat gedemonteerd worden.
berlingo 1.9 diesel
DW8 motor
bwj.1999
km.194560
dat zou wel eens heel slecht nieuws kunnen betekenen.
want als het vermogen zo af en toe onverwacht wegvalt, lijkt me dat je een verbrande klep kan hebben. Zo’n klep kan bij een warme motor soms voldoende sluiten waardoor je een wisselend vermogen kan hebt.
het makkelijkste is eens te kijken of er een klep te strak staat.
overigens als dat zo is, heeft stellen alleen, geen zin meer.
groet en succes paul.
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
egr klep?
Ik zou ook zeggen EGR klep. Deze wordt bediend via een microswitch bovenop de pomp.
Toen mijn inspuitpomp niet goed afgesteld was, reageerde de motor heel erg op de EGR klep. In de vorm van weinig/veel vermogen. Kon bijna geen constante snelheid rijden, rond de 80 in zijn 5 sloot de EGR klep waarna de auto ineens versnelde.
Even vacuumslangetje van de EGR klep loshalen en afdoppen en eens proberen hoe het blokje dan loopt.
Groeten,
Herman
hoi,
ik wist niet dat er in een berlingo bwj 99 een egr klep aanwezig was.Ik ga dit eventjes controleren morgen.
alvast bedankt.
grtn.
Een DW8 heeft (helaas) altijd een EGR klep, het beste is gewoon uitschakelen, vacuum slang los en afstoppen, heb je meteen ook wat extra vermogen.
De DW8 heeft ook iets met de software, waardoor het vermogen soms wegvalt, maar dat gaat gepaard met flink wat genagel/geratel van de motor.
ok bedankt ik zal eens bekijken of het mij lukt om de egr klep uit te schakelen.
citroen forum is toch een interresante site bedankt allen en nu verder naar de egr klep
hoi Drivers,
vandaag EGR-klep uitgeschakeld en wagen draait perfect en snelheid blijft nu constant.
aan allen die info posten van harte bedankt voor jullie raad.