afgebroken verwarmingsknop gefixt
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 761

Gepost: 07 februari 2010 06:11 PM

Ik heb van forumlid Deguyt een stuk xantia overgenomen, met de verwarmingsknoppen e.d.
Bij mij was de recirculatie/lucht van buiten schuif afgebroken.
Ik heb even wat foto’s gemaakt, had ik geloof ik aan Timo1990 beloofd.

Bij de donor was de knop voor de ventilatie al afgebroken, maar die heb ik gelukkig niet nodig.
Die schuifjes zijn van een bros soort “die cast” metaal. Denk maar aan je match box of majorette autootjes.

Uitelkaar halen is vrij makkelijk, de zwarte bovenkant en de voorkant zitten vastgeklikt, die voorkant zit vrij strak, maar als je rechtsvoor begint en dan een beetje blijft trekken, krijg je alle klemmetjes met je nagel wel los. De plastic lichtgeleider zit vastgeklikt aan de schuifjes, door de schuifjes in hun middenpositie te zetten, klik je die lichtgeleider ook makkelijk los. (wijst zich vanzelf als je het ziet.)
De plastic knopjes kreeg ik bij de donor makkelijk van de schuifjes af, bij mijn auto zaten ze stukken strakker.

Je kan de schuif die je nodig hebt uit de behuizing schuiven door het tandwiel dat die schuif bedient een beetje los te schroeven en op te tillen. Zoals je op onderstaande plaatjes ziet, past de schuif maar op één manier.

Door dit brede stuk hoef je niet bang te zijn dat je er “een tandje naast” zit.

En dan gewoon tandwieltje beetje losschroeven, optillen en schuifje eruit.

Monteren in je auto gaat op dezelfde manier, is wel iets meer gepiel.

Voor gemak tijdens de montage heb ik de radio met behuizing er even uitgehaald. En de asbak heb ik er uit geschroefd, de bovenste twee schroeven van de asbak moeten er sowieso uit, om de sierlijst rond de verwarmingsbediening te verwijderen.

Ik was vrij snel klaar, heeft me een kwartiertje gekost of zo. Bij die schuifjes heeft volgens mij duidelijk de noodzaak tot kostenbesparing het gewonnen van de duurzaamheid.

Maar bij mij is het voorlopig weer in orde Smile

p.s. Type 1 en 2 knoppen zijn exact gelijk aan elkaar.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook