en moest je het dan nog niet hebben alle vacuumslangen controleren,onderdruk meten moet min 500 mb zijn,ook de slang naar de turbo nazien,die durft al eens dichtslibben of fitten,eenvoudig te meten met vac meter,moet zijn vac houden.Op de elektroklep van de turbo(darmpje volgen)zit een hoedje,hieronder zit bij sommige modellen een aanzuigfilter in,bij andere zuigt hij via de luchtfilter aan,deze ook nazien ,anders werkt je elektroklep niet.
groetjes Nico
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 25-02-2008
- Berlingo 2.0HDI 500 4x4 dangel
- Xsara 1.6I BREAK
- Jumpy 1200 L2H1 1.6HDI 500
Wat bedoel je met kopperijden? Ik rij voornamelijk afstanden buiten de spits. Daarbij rij ik wel defensief en schakel ik bijna altijd tussen de 2000 en 2500 toeren en 90% van de tijd op de cruise control.
Maar ik heb morgen vrij, dus ik zal eens onder de motorkap kruipen met de Haynes en de door jou beschreven punten nakijken.
Citroën Jumpy 1200 L2H1 1.6HDI 500 (2007) (NL) 94-VKX-2 -> (EE) 731 XSG
Toyota LandCruiser BJ45 (1984)
Voorheen
Xsara break
Berlingo 2.0 HDi 500 4x4
Berlingo 1.9
BX Break
BX-en
Visas
Daarbij rij ik wel defensief en schakel ik bijna altijd tussen de 2000 en 2500 toeren.
dat noemen we koppelrijden,in den belguiqe onder toeren rijden,reken maar dat een en ander dichtgeroet gaat zitten,keertje doorijden op autosnelweg(wel met warme motor)kan ook al eens wat helpen.
goed bezig witte !!!!
pro-touring is the name of the game
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 25-02-2008
- Berlingo 2.0HDI 500 4x4 dangel
- Xsara 1.6I BREAK
- Jumpy 1200 L2H1 1.6HDI 500
Ik kan verder niets vinden, dus een cleaner lijkt me de volgende stap.
Berlingo2.0HDi schreef:Vervuiling van het brandstofsysteem ?
Neem absoluut geen Wynns of Tunap van de Halfords.
Wat is er mis met Wynns. In de autozaken waar ik geweest ben kan ik allen Wynns vinden.
Citroën Jumpy 1200 L2H1 1.6HDI 500 (2007) (NL) 94-VKX-2 -> (EE) 731 XSG
Toyota LandCruiser BJ45 (1984)
Voorheen
Xsara break
Berlingo 2.0 HDi 500 4x4
Berlingo 1.9
BX Break
BX-en
Visas
Mijn ervaring is dat deze producten niet zo goed werken als Forté. Forté is wel een stuk duurder, maar het werkt !
Bij mij HDi gooide ik er bij een grote beurt altijd preventief al dieselfeul cleaner in.
Lees dat je HDi al 250.000 gelopen heeft. Zo lang heb ik met een HDi nog nooit gereden. De laatste heb ik bij 130.000 al van ellende verkocht.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Ik zou toch echt eerst je inlaat controleren op vervuiling voordat je reinigingssystemen gaat toepassen. Over dat soort middelen zijn de meningen zoiezo verdeelt ook bij de betere merken. Een te lage brandstofdruk zou de ECU moeten zien, dus die kunnen we hoogstwaarschijnlijk wel uitsluiten. Vaak geeft dat ook licht stotteren tot gevolg in hoge toeren, maar in de eerste 2 versnellingen zeg je geen problemen te hebben.
Is er ook nog verschil in vermogen bij warme of koude motor?
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 25-02-2008
- Berlingo 2.0HDI 500 4x4 dangel
- Xsara 1.6I BREAK
- Jumpy 1200 L2H1 1.6HDI 500
Hoi Wyd,
Bedankt voor je reactie. Ik zal er vanavond nog even naar kijken. Mocht dat in orde zijn, dan probeer ik toch maar eens een cleaner. Baat het niet, dan schaad het niet toch…
Citroën Jumpy 1200 L2H1 1.6HDI 500 (2007) (NL) 94-VKX-2 -> (EE) 731 XSG
Toyota LandCruiser BJ45 (1984)
Voorheen
Xsara break
Berlingo 2.0 HDi 500 4x4
Berlingo 1.9
BX Break
BX-en
Visas
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 25-02-2008
- Berlingo 2.0HDI 500 4x4 dangel
- Xsara 1.6I BREAK
- Jumpy 1200 L2H1 1.6HDI 500
Ik heb inmiddels een tank met een cleaner erin gereden en bij inmiddels een mooi eind opweg met de vervolg tank.
Er is geen signifikant verschil in accelleratie. Wel heb ik het idee dat ik wat zuiniger rijd, al is dat na anderhalve tank natuurlijk lastig te zeggen. Er zitten normaal ook verbruiksverschillen tussen de verschillende tanken.
Wat wel duidelijker is geworden is dat vooral in de derde en vierde versnelling de trekkracht tussen ongeveer 2000 en 2500 toeren minder is dan erboven of eronder. Misschien dat iemand iets aan deze informatie heeft en nog een tip heeft.
Citroën Jumpy 1200 L2H1 1.6HDI 500 (2007) (NL) 94-VKX-2 -> (EE) 731 XSG
Toyota LandCruiser BJ45 (1984)
Voorheen
Xsara break
Berlingo 2.0 HDi 500 4x4
Berlingo 1.9
BX Break
BX-en
Visas
Een poossie meegelezen. Leuke wagen! Maar je moet dan wel weer het normale motor vermogen hebben.
Nadeel met dit soort motoren is dat onderhoud toch wat lastiger (=kostbaarder)is, met al die digitale extra’s.
Door het gebrek aan roeten (bij vollast?) lijkt mij er ook een probleem met de hoeveelheid brandstof die er ingespoten wordt. Zeker als blijkt dat er wel voldoende lucht is.
Ik lees dat je al van alles hebt geprobeerd maar heb je nu al die metingen gedaan of laten doen die voorgesteld zijn door de “technische expert”?
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 25-02-2008
- Berlingo 2.0HDI 500 4x4 dangel
- Xsara 1.6I BREAK
- Jumpy 1200 L2H1 1.6HDI 500
De meeste van de metingen zijn inderdaad door de garage uitgevoerd. Inmiddels weet ik van een collega dat hij een meter heeft die ik mag lenen voor de laatste. Misschien een leuke voor de paasdagen.
Daarnaast bedacht ik me dat het misschien ook nog een idee is om iemand met een andere Berlingo HDi te zoeken en dan gezamelijk ergens een accelleratietest te doen. Als die wagens dan toch redelijk gelijk op blijken te gaan kan het ook zijn dat de auto gewoon wat ouder word en een beetje pit mist. Het belangrijkste is natuurlijk dat ik zonder al te veel problemen naar de 4 ton kan rijden
Komende zomer in ieder geval een daagje off road in de Pyreneeen
Citroën Jumpy 1200 L2H1 1.6HDI 500 (2007) (NL) 94-VKX-2 -> (EE) 731 XSG
Toyota LandCruiser BJ45 (1984)
Voorheen
Xsara break
Berlingo 2.0 HDi 500 4x4
Berlingo 1.9
BX Break
BX-en
Visas
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 25-02-2008
- Berlingo 2.0HDI 500 4x4 dangel
- Xsara 1.6I BREAK
- Jumpy 1200 L2H1 1.6HDI 500
Even een update. De meter van mijn collega kan mijn ECU niet uitlezen, maar inmiddels heb ik software te pakken die ik binnenkort even op een oude laptop zal installeren, misschien heb ik dan meer geluk.
Daarnaast een 20000 km beurt gedaan. Dus de olies en filters zijn weer vervangen. Dit heeft ook niets uitgehaald.
Afgelopen week in Normandie geweest. Bij het rijden door de heuvels viel wel helaas wel op dat mijn snelheid terugliep op de langere hellingen (5 -7%), terwijl ik plankgas gaf op dat moment. Ook terugschakelen helpt niet. Erg irritant.
Bij een kwartiertje ‘stijle bospaadjes’ (off road is een groot woord), waarbij je dus geen snelheid kan maken en niet boven de tweede versnelling uitkomt, verweerde hij zich dapper en was het weer genieten. Maar ja, ik rij natuurlijk net iets meer op asfalt dan op onverharde wegen, dus het zou prettig zijn als hij het daar ook weer eens ‘gewoon’ gaat doen.
Citroën Jumpy 1200 L2H1 1.6HDI 500 (2007) (NL) 94-VKX-2 -> (EE) 731 XSG
Toyota LandCruiser BJ45 (1984)
Voorheen
Xsara break
Berlingo 2.0 HDi 500 4x4
Berlingo 1.9
BX Break
BX-en
Visas