1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
aanschaf advies gezocht
hstaart
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 30-12-2005

Gepost: 11 februari 2010 01:22 PM

Ik aarzel een beetje momenteel. Omdat ik bezig ben met nog een eerste neus ID te restaureren dacht ik van m’n huidige DS (een zeer prettig gemodifierde en geliefde ‘69 met lpg) te verkopen en een CX (of dwaasheid, zelfs een SM) aanteschaffen. Ik hou van het DS rijgedrag en rij het hele jaar door,vaak ook naar Holland vanuit Engeland, dus vind de benzine kosten wel van belang. Ik heb in Belgie een CX prestige turbo 2 gevonden waarvan beweerd word dat ie chassiswijze en plaatwerkwijze bijna perfect is. Het oogt mooie. Zilver lak, zwart leer interieur en een heerlijk groote ruimte. Een diesel is natuurlijk voordelig, en dit is en snelle auto. Maar ik maak me bezorgd over teleurstelling met de stugge vering. Ik heb nooit in een SM gereden maar hoor dat het rijgedrag zoals een DS is. Een SM geeft een mooie uitstraling (mischien meer dan een CX) maar kan ik de aanschaf prijs en kosten aan? Ik ben bang van niet. De series 1 CX met rvs bumpers ziet er mooier uit dan plastic, en ik hoor dat ze ook zachter veren, maar de diesels zijn langzaam en met een benzine versie kijk je toch weer lpg aan. Ik ben benieuwd naar jullie gedachten en al vast bedankt.
Hans

Hans Staartjes

Profiel  
 
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 11 februari 2010 01:58 PM
  [ # 1 ]

Hey hstaart,
Eerste advies: ga eens met een CX rijden! Persoonlijk vind ik een CX (nog) lekkerder rijden dan een DS, maar ik denk dat je dit alleen zelf kunt ervaren. De stoelen van een CX zijn subliem (met meer steun dan het DS-meubilair, perfect voor lange reizen) en de vering is geweldig - alles is relatief, en in vergelijking met een DS of ID is élke vering natuurlijk stug, maar ik heb eigenlijk nog nooit iemand de vering van een CX als ‘stug’ horen kenschetsen! Serie I CX-en zijn inderdaad zachter geveerd dan serie II’s, en GTi’s en Turbo’s zijn stugger dan andere modellen.

Elders op het forum zijn uitgebreide topics over verbruik en voor/nadelen van de verschillende brandstofmogelijkheden, de ongeblazen diesels zijn erg zuinig maar worden inderdaad als nogal sloom ervaren, serie I turbodiesels bestaan maar zijn zeldzaam (alleen in modeljaren 1984 en 1985 geleverd, daarna kwam de facelift met dus ook de stuggere vering en de kunststof bumpers die jij minder mooi vind). LPG kan prima op bepaalde CX-motoren, en (er vanuit gaande dat de auto op Nederlands kenteken komt, ik ken de wetgeving in de UK niet) serie I CX-en zijn nog belastingvrij dus je zit niet met een astronomische wegenbelasting, maar bedenk wel dat de kofferruimte van een CX klein is en niet uitbreidbaar (bank kan niet neergeklapt worden) dus met een LPG-tank achterin wordt de bagageruimte érg beperkt.

Benieuwd waar je op uit gaat komen, het zijn mooie ‘dilemma’s’ waar je mee kampt Wink

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 11 februari 2010 02:49 PM
  [ # 2 ]

http://www.leboncoin.fr/vi/90655760.htm?ca=17_s

http://www.leboncoin.fr/vi/85818017.htm?ca=17_s

Turbo 1, die wat minder kwetsbaar is en belastingvrij.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 11 februari 2010 03:29 PM
  [ # 3 ]

Het is een CX prestige turbo 2 met een dieselmotor. Dat is die omgebouwde auto waarover ik wel eens gelezen heb?

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 11 februari 2010 06:27 PM
  [ # 4 ]

Hoi Hans,

CX? Nooit aan beginnen, daar ga je spijt van krijgen. Qua comfort, betrouwbaarheid, binnenruimte, sleutelvriendelijkheid kan een CX niet tippen aan een DS…..

Citroen!

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 11 februari 2010 08:40 PM
  [ # 5 ]

Bij een heleboel aspecten kan je niet spreken van de CX en de DS. Ik weet zeker dat een CX2500 diesel veel betrouwbaarder is dan de DS 23 injection electronique…
Je kan dit overigens wel voor het aspect veiligheid. Als je dit filmpje op youtube hebt gezien durf je bijna niet meer in een DS te stappen: van de DS blijft helemaal niets over en van de ander branden de koplampen nog… Toch niet onbelangrijk als je veel rijdt.
De CX scoort in dat opzicht 100 keer beter.
http://www.youtube.com/watch?v=GWuCcB-MFLU

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 februari 2010 08:49 PM
  [ # 6 ]

Dat filmpje is oud en getruct: die DS is voor het dramatisch effect doorgeslepen op de balken… Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 11 februari 2010 09:25 PM
  [ # 7 ]

Er is maar 1 manier om te kijken of een CX Prestige je bevalt, en dat is door er zelf in te rijden.

Een Prestige Turbo 2 op diesel? Dat is al niet origineel. Een Prestige is altijd een benzine.
Een verlengde CX diesel heet een Limousine. Ook in Turbo 2 geleverd, dat is dan een 2.5 Turbo diesel met intercooler.

Ik heb geen rijervaring in een DS, maar ik denk dat iedereen je hier wel zal vertellen dat een CX een betere wegligging heeft dan een DS.
Een ander voordeel van een Prestige (serie 2 Limousine ook denk ik)is dat deze standaard voorzien zijn van airco, de late modellen vaak ook nog van ABS.

Een ander groot voordeel van de CX vind ik zelf de Diravi (net als de SM overigens). Diravi geeft veel rust tijden het rijden op lange afstanden. Het inparkeren gaat ook altijd lekker soepel.

Profiel  
 
Venzo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 22-02-2009

Gepost: 11 februari 2010 09:32 PM
  [ # 8 ]

Aha, en hoe zit dat dan in dit filmpje?

http://www.youtube.com/watch?v=9VdZaI9zbUs&feature=related

sorry DS liefhebbers

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 11 februari 2010 09:36 PM
  [ # 9 ]
waterman schreef:

Dat filmpje is oud en getruct: die DS is voor het dramatisch effect doorgeslepen op de balken… Wink

Goh, het leek zo overtuigend. Maar goed, blijft overeind dat inzittenden bij een ontwerp van de jaren 70 beter af zijn dan bij een ontwerp uit de jaren 50. Ik heb in 1981 in Zuid Frankrijk een auto ongeluk gehad waarbij een CX op een R weg uit de bocht vloog en met zijn linker voorkant zich in de linker zijde van mijn kevertje boorde. Bij de CX zag je perfect de kreukelzones: de schade was redelijk lokaal. Van mijn kevertje was weinig meer over (maar gelukkig hadden wij vrijwel niets wat een wonder was)

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 11 februari 2010 09:37 PM
  [ # 10 ]
Venzo schreef:

Aha, en hoe zit dat dan in dit filmpje?

http://www.youtube.com/watch?v=9VdZaI9zbUs&feature=related

sorry DS liefhebbers

Als je ziet hoe die eerste gele uit mekaar valt, dan lijkt het me wel duidelijk dat deze koetsen ook allen geprepareerd zijn. Wink

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 11 februari 2010 10:35 PM
  [ # 11 ]
Arjan Verkade schreef:

Er is maar 1 manier om te kijken of een CX Prestige je bevalt, en dat is door er zelf in te rijden.

Een Prestige Turbo 2 op diesel? Dat is al niet origineel. Een Prestige is altijd een benzine.
Een verlengde CX diesel heet een Limousine. Ook in Turbo 2 geleverd, dat is dan een 2.5 Turbo diesel met intercooler.

Ik heb geen rijervaring in een DS, maar ik denk dat iedereen je hier wel zal vertellen dat een CX een betere wegligging heeft dan een DS.
Een ander voordeel van een Prestige (serie 2 Limousine ook denk ik)is dat deze standaard voorzien zijn van airco, de late modellen vaak ook nog van ABS.

Een ander groot voordeel van de CX vind ik zelf de Diravi (net als de SM overigens). Diravi geeft veel rust tijden het rijden op lange afstanden. Het inparkeren gaat ook altijd lekker soepel.

CX een betere wegligging dan een DS? Mag ik je er even aan herinneren dat bij de CX de motor voor de vooras hangt en dat de DS praktisch een middenmotor heeft….

Citroen!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 11 februari 2010 10:43 PM
  [ # 12 ]

Ik ken niet alle technische details, maar er is volgens mij best wel wat veranderd aan de ophanging.
Iedereen is het er hier ook over eens dat een serie 2 een betere wegligging heeft dan een serie 1.

De bredere banden die onder veel CX modellen zitten zullen daar misschien ook aan meehelpen om een betere wegligging te krijgen. Met name bij droog weer.

Qua motor ben ik het wel met je eens, bij een CX ligt deze idd erg ver voorin.

Volgens mij kan ik aan je vorige post hier al zien dat je niet bepaalt weg ben van een CX Wink

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 11 februari 2010 10:50 PM
  [ # 13 ]

De CX vind ik een leuke auto, maar de topicstarter vraagt advies. Dan adviseer ik hem zijn DS nooit in te ruilen voor een CX. Leg dan een LPG-tank in die DS.

Citroen!

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 11 februari 2010 11:03 PM
  [ # 14 ]
jmmj schreef:

Serie I CX-en zijn inderdaad zachter geveerd dan serie II’s

Klopt dit wel? Voor de niet-GTI’s zijn de veerbollen van de series 1 en 2 hetzelfde (en tegenwoordig zijn de speciale GTI-bollen dacht ik amper nog nieuw te vinden) en de rest van het veersysteem is ook het zelfde. Dan zou het veercomfort dus ook hetzelfde moeten zijn

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 11 februari 2010 11:04 PM
  [ # 15 ]

ds heeft langere wielbasis als cx berline
  ds heeft zelfde wielbasis als cx prestige /limosine/break

niet voor niets heeft citroen besloten [na veel klachten van ex-ds rijders], de spoorbreedte van de smalspoor cx weer te verbreden naar de spoorbreedte al-la ds


gewichts verdeling van het aandrijfunit is bij ds vele malen gunstiger dan bij de cx
de hele handel dwars geplaatst net voor de vooras nuts


ds heeft veel betere weg ligging dan cx berline   [prestige/limo/break komt in de buurt]
cx heeft minder last van windgeruis en motor lawaai
cx is beter te overzien met inparkeren
ds is ruimer en heeft beter bankstel

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook