













































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Is die bedrading zelf nog wel een beetje fris dan?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2509
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
waterman schreef:Is die bedrading zelf nog wel een beetje fris dan?
Voor zover ik kan zien is alles t/m stekkertjes nu netjes.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En hoeveel laadt ie nu bij na een uurtje rijden ofzo?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2509
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
waterman schreef:En hoeveel laadt ie nu bij na een uurtje rijden ofzo?
Nog niet kunnen proberen, dat was mijn volgende test. Maar dat wordt pas later deze week.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gewoon het ding eens een keer ff belasten, lichten, achterruitverwarming, aanjager etc aan en dan een kijken wat de spanning doet bij een 2000-3000 toeren als ie dan niet te veel zakt en iets van 13,7 is laad ie je accu wel.
Mark
CX 2000 pallas ‘78





















Totaal aantal Berichten: 2509
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Zojuist toch even wat tijd genomen om de over de A4 heen en weer te blazen. De 13.7 blijft heel stabiel 13.7; op een parkeerplaats langs de A4 even grootlicht,radio, blower,achterruitverwarming en alles wat ik verder kon vinden aangezet: 13.6 volt. Nog weer even doorgereden en thuis was alles nog steeds 13.7 V.
Ik vertrouw er zo onderhand wel op; alleen het spontane verval vlak na de start kan ik nog even niet plaatsen…














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hmm.. 13,7? ok, het kan beter ( die 14,4 volt van een moderne auto dus) maar slecht is het zeker niet. Is het lampje ook netjes uit dan zou ik lekker gaan cruisen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2509
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Dat cruisen zal ik inderdaad maar eens gaan doen.
De eerste geregistreerde tank was trouwens 1 op 9.1 , valt me nog alles mee.





















Totaal aantal Berichten: 2509
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gisteren de LA-deur vervangen voor een roestvrij exemplaar. Daar knapt de auto nogal van op. Binnenkort maar eens achter twee andere 14” GTI velgen aan en dan kan ze op zomerbanden.
Ik had trouwens wat problemen met de linkervoorruit die niet goed open/dicht wil (en dat is toch wel handig af en toe) dus heb ik het deurpaneel er maar afgeschroefd. (Ja, geschroefd, niks geen klemmetjes meer…)
Twee dingen vielen me op: de achterkant van de ruit liep moeizaam door de goot. Veel moeilijker dan bij de achterdeur. Is daar wat aan te doen?
Ten tweede: de raammotor zit nogal dom vast op de binnenkant van de deur. Als ik raam omhoog en omlaag doe komt de raammotor zo een centimeter naar binnen/buiten. Is dat normaal, of komt dat door puntje 1?





















Totaal aantal Berichten: 2509
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
En dan nog het todo-lijstje:
-kleppen stellen
-oliewissel etc
-uitlaatlek opsporen en dichten (wordt met de dag erger, volgens mij is de pijp gescheurd daar waar ie van 2 naar 1 buis gaat)
-stationairtoerentalchaos proberen te traceren, tenzij dat door 1) en 3) al opgelost is.












Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Volgens mij onleent de binnenkant deur wat steun aan het paneel + handvat. Als dat eraf is beweegt het wel wat meer. Heb het ook wel bij de mijne.






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
mkatgert schreef:Twee dingen vielen me op: de achterkant van de ruit liep moeizaam door de goot. Veel moeilijker dan bij de achterdeur. Is daar wat aan te doen?
Ja. Kantelt ‘t raam ook als je het met de hand beweegt, heeft ‘t grote speling? De raamgeleiding/houder slijt gewoon. Ik ben ff kwijt hoe ‘t ook al weer precies zat, maar je kunt proberen ‘t bij te stellen door wat boutjes van ‘t schaarmechanisme los te draaien, ‘t vervolgens zo vast te houden dat ‘t wat soepeler gaat en ‘t dan weer vast te draaien. Als de speling op ‘t raam/de geleiding te groot is geworden kan ‘t nodig zijn 1 van die boutgaten (de voorste) groter te maken, zodat je meer stelruimte hebt. Ik kan ‘t je niet preciezer uitleggen, maar als je ‘t mechanisme bestudeert, snap je ‘t vast wel.
mkatgert schreef:Ten tweede: de raammotor zit nogal dom vast op de binnenkant van de deur. Als ik raam omhoog en omlaag doe komt de raammotor zo een centimeter naar binnen/buiten. Is dat normaal, of komt dat door puntje 1?
Volgens mij komt dat iig mede door puntje 1.





















Totaal aantal Berichten: 2509
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
beerpeet schreef:mkatgert schreef:Twee dingen vielen me op: de achterkant van de ruit liep moeizaam door de goot. Veel moeilijker dan bij de achterdeur. Is daar wat aan te doen?
Ja. Kantelt ‘t raam ook als je het met de hand beweegt, heeft ‘t grote speling? De raamgeleiding/houder slijt gewoon. Ik ben ff kwijt hoe ‘t ook al weer precies zat, maar je kunt proberen ‘t bij te stellen door wat boutjes van ‘t schaarmechanisme los te draaien, ‘t vervolgens zo vast te houden dat ‘t wat soepeler gaat en ‘t dan weer vast te draaien. Als de speling op ‘t raam/de geleiding te groot is geworden kan ‘t nodig zijn 1 van die boutgaten (de voorste) groter te maken, zodat je meer stelruimte hebt. Ik kan ‘t je niet preciezer uitleggen, maar als je ‘t mechanisme bestudeert, snap je ‘t vast wel.
Het raam kantelt redelijk makkelijk, maar voornamelijk doordat ie blijft hangen in de vilten raamgeleiding aan de achterkant (het langste gedeelte). Daardoor buigt volgens mij ook de raammotor uit waardoor het raam scheef kan trekken. Ik dacht ook eerst dat de speling op de achterste schaargeleiding aan de onderkant de reden was voor het scheeftrekken. Wellicht dat ik met die schaargeleiding nog wel wat kan tunen, maar ik vrees de interne weerstand en het daardoor optredende verbuigen voor een groot deel bijdraagt aan het scheeftrekken van het raam.






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Dan is ‘t misschien al een keer gesteld, en is ‘t dan dus te ver omhoog/naar achteren gesteld. Meestal kantelt ‘t raam naar voren als de constructie echt versleten is.





















Totaal aantal Berichten: 2509
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Het raammechanisme doet het weer.
Vandaag ook een poging gedaan om de zomerbanden er op te zetten, maar de 14” GTi-velgen blijven aanlopen tegen de remklauwen. Meest kritische punt: de handrem. Heel vaag. Het zou toch gewoon moeten passen?