













































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
O, die startmotor pak je er zo uit hoor. Maximaal een uurtje werk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Bovenlangs is het makkelijkst. ( )
Echt waar. Draden allemaal los aan de dynamokant, de lange bouten los en je hebt het ding met hitteschild en al in je handen. Een uurtje werk is met die diverse pauzes.
garagestmarien schreef:Bovenlangs is het makkelijkst. (
)
Echt waar. Draden allemaal los aan de dynamokant, de lange bouten los en je hebt het ding met hitteschild en al in je handen. Een uurtje werk is met die diverse pauzes.
Wel zorgen dat alles afgekoelt is (spruitstuk kan nog aardig heet zijn),anders ben je wel langer dan een uurtje bezig.













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Zeker weten dat ‘t de startmotor is? Mijn Pallas heeft af en toe hetzelfde euvel. Maar doet ‘t dan altijd (tot nu toe!!!) met de roemruchte rode stekker direct op de accupool. Een keer gemeten: krap 10V op die stekker vanaf het contactslot. Dus bij mij vermoed ik een bejaard wordend contactslot en nóg niet de startmotor zelf.
En dat contactslot schijnt dus weer meer dan W’s uurtje werk te zijn
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Da’s ook een uurtje, joh. Dat valt reuze mee. Goed, er moet een deel dashboard weg, maar dat is niet zo heel veel werk.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Rogier 1975 schreef:Zeker weten dat ‘t de startmotor is? Mijn Pallas heeft af en toe hetzelfde euvel. Maar doet ‘t dan altijd (tot nu toe!!!) met de roemruchte rode stekker direct op de accupool. Een keer gemeten: krap 10V op die stekker vanaf het contactslot. Dus bij mij vermoed ik een bejaard wordend contactslot en nóg niet de startmotor zelf.
En dat contactslot schijnt dus weer meer dan W’s uurtje werk te zijn
Dan kun je er toch gewoon even een relaitje tussen zetten? Daar hoef je geen contactslot voor te gaan vervangen naar mijn idee.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Oh fok, je bedoelt een tres simpel relais (dat ik echter nog nooit zelf aangelegd heb!):
- stuurdraad vanaf contactslot (en dan moet 8-10V ook genoeg zijn)?
- power van accu?
- power naar contactslot?
En dat gewoon ipv of bij de bekende rode stekker bij de accu in de buurt?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Juist!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Michiel: ben jij er al achter of het bij jou de startmotor of het contactslot is (tis toch jouw draadje)
Waterman: ik dacht trouwens dat een startmotor altijd al via een relais liep. Is de CX hier de gebruikelijke uitzondering, of zit ik weer eens helemaal technisch naast
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Rogier,
jij bedoelt waarschijnlijk het startrelais deze zit op de startmotor zelf en schakelt de grote stroon naar de motor zelf en bedient tevens de krans.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Rogier heeft wel een punt. Het startrelais wordt geactiveerd door de draad met de rode stekkers. Het startrelais zelf trekt niet zoveel.
Als je daar vanaf het contactslot niet voldoende spanning op krijgt, lijkt me of het contactslot zelf of de bedrading van/naar de boosdoener.
Dat kun je natuurlijk ondervangen door Waterman’s schakeling, maar ik kan me zo voorstellen dat je veel meer problemen gaat krijgen als het contactslot gaar is. Je bobines lopen bv ook direct vanaf (een andere schijf) van het contactslot. Misschien veroorzaken je bobines wel teveel spanningsverlies voordat je überhaupt kunt starten. Daar kun je ook een dergelijk relais opzetten overigens.
Ik had de bobines al op mijn lijstje staan (voornamelijk om bedrading naar binnen te ontlasten, zelfde reden als relais op de koplampen), maar een start-relais-relais is wellicht ook geen slechte.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl





















Totaal aantal Berichten: 2509
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Even een visueel intermezzo:
Mooie foto’s ! Mooi ook zo’n gris espadon…
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl





















Totaal aantal Berichten: 2509
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Zojuist even bij de Waterman langsgeweest om eens te kijken hoe makkelijk de CX door de APK zou geraken, mede doordat ik twijfels had over de wegligging. Alles lijkt goed, behalve de banden en er zit nogal wat speling op de linker onderste draagarm.
Verder is er erg weinig over van de remblokken. Nagenoeg staal op staal. Morgen maar eens achteraan. Stom dat ik daar helemaal niet op gelet had bij het stellen van de handremmen (die inmiddels weer zodanig verkeerd stonden dat ze aanliepen op de velg en waarvan de blokjes ook nagenoeg op zijn), ook omdat de verkoper iets riep over ‘remmerij vernieuwd’. Zal wel achter zijn dan, want voor zag er oud uit.
Hoe dan ook, thuisgeraakt met maar 3 keer remmen (2x bij een stoplicht en 1x bij een tankstation omdat het bijrijdersraam opeens de deur in lazerde.
Al met al, waterman bedankt voor de blik, ik heb weer wat te doen de komende tijd.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Graag gedaan! Succes met het raam
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste