





















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
O ja, da’s waar ook! Jij had die vreemde 2400 met daarop de ontsteking van de 2500!
@Robin: het verschil is dus: die van Michel heeft 2 bobines met elk 2 polen zodat elke bougie z’n eigen vonk-toevoer krijgt en dus geen verdeelkap-rotor hoeft te worden gebruikt om de vonkjes te verdelen.
Helemaal vergeten!
Wat je eens zou kunnen proberen Michel, als je dat tenminste niet al gedaan hebt, is eens een goed reinigingsmiddel voor het brandstofsysteem in de tank te gooien.
Door jarenlang gebruik van benzines die niet meer de ouderwetse dopes hebben (miljeu regels) kan er door een chemisch proces op den duur een soort laklaag in het brandstofsysteem ontstaan die de doorstroom kan verhinderen. Dat merk je het eerst als er prestaties moeten worden geleverd: haperen, inhouden.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Ik had nog een foto liggen van een 2400gti met verdelerkap






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
goede tip van die brandstofsysteem reiniger. ga ik er ook nog eens in gooien. kan geen kwaad !
tips over welk soort / merk ??
je weet ook wel dat veel storing te maken heeft met elektrisch/stekkerverbindingen.
maar ik ga er van uit dat je alle stekker verbindingen ondertussen wel gehad hebt…..
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ik heb van collega’s zeer positieve verhalen gehoord over Forté. Dit middel is alleen verkrijgbaar bij gespecialiseerde bedrijven, omdat het effectief maar helaas ook vrij agressief is. Verkeerd/ongecontroleerd gebruik kan daarom leiden tot nare gevolgen, vandaar dat het niet bij bijv. Halfords verkocht wordt.
Overigens, in het huidige nummer van Klassiek & Techniek staat een artikel over vervuiling van benzinesystemen. Vandaar dat ik er deze week toevallig aan dacht en me erin verdiept heb.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Bij motorzaken ook te verkrijgen, tenminste bij mijn dealer wel





















Totaal aantal Berichten: 2509
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Dank voor de tips. Het kan inderdaad de moeite waard zijn om het brandstofsysteem eens te reinigen met zo’n middeltje, al blijf ik sterk het idee hebben dat het door de ontsteking komt.
Even van een andere orde: gister heb ik wat plaatjes geschoten. Voor de liefhebbers:
De CX stelt wat betreft wegligging nogal teleur in deze omstandigheden. Als je over de grens heen gaat ben je zowel voor als achterkant kwijt zonder dat je iets kan corrigeren. Bij droog wegdek ligt de grens nogal ver weg, maar met dit weer gebeurt het nogal snel.
Ik vraag me af of dat nou aan dit exemplaar ligt. Voorophanging is zo goed als spelingsvrij, achterophanging is ook ok, ik sta op 4 Kleber Krisalps op 15” Alfa velgen. En toch zwabbert het alle kanten op. Het geeft me geen enkel vertrouwen.
Nou ben ik natuurlijk ook verwend met een Xantia die nergens van onder de indruk is. Rijdt als op rails en als ie gaat is het ook heel makkelijk te corrigeren.























Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
leuke foto’s !
vervelend deukje links achter ....
zwabberen kan ze toch wel iets onze dame, zeker met dit weer.
ik heb ook 15inch alfa staal, met Michelin alpine PA3. vind ik zeker niet tegen vallen.
maar in de gladheid gaat/glijdt ze toch wel. maar dat vindt ik niet gek, lukt met alle wagens wel.
zwaartepunt ligt wellicht wat ver naar voren, dus achter snel uit de bocht ?
normale TRX-en hebben achter slechts 1,5 bar, en voor 2,1 geloof ik.
ik weet niet wat de beste verhouding is voor druk van je huidige winterbanden ...... ?? achter ook een stuk lager ??
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje



























Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Hier een liefhebber van de plaatjes.
Mooi Michiel! De kleur van de CX komt ook goed tot zijn recht zo.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!










Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Ik heb Vredestein Snowtrac 3 onder de auto van mijn vrouw, ook op 15” alfa velgen. Vind ik prima en stabiel rijden door de sneeuw maar ik zeg er meteen bij dat ik niet de grenzen opzoek.
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Wat een prachtkleur!
mkatgert schreef:ik sta op 4 Kleber Krisalps op 15” Alfa velgen.
De 15” klebers zijn getest in de afgelopen ANWB winterbanden test (oktober?) en daar stond ie in de staart, met alleen een paar Chinese rubbers daaronder. Maar je hebt gelijk dat je met je CX je grip niet moet verliezen, want dan ben je hem voorlopig kwijt.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
wat is eigenlijk optimale bandenspanning voor die winterbanden ??
dat kan ook schelen…...
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje





















Totaal aantal Berichten: 2509
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Ree schreef:Wat een prachtkleur!
mkatgert schreef:ik sta op 4 Kleber Krisalps op 15” Alfa velgen.
De 15” klebers zijn getest in de afgelopen ANWB winterbanden test (oktober?) en daar stond ie in de staart, met alleen een paar Chinese rubbers daaronder. Maar je hebt gelijk dat je met je CX je grip niet moet verliezen, want dan ben je hem voorlopig kwijt.
Vreemd, een jaar eerder stond ie in de top als ik me niet vergis…
M’n Xantia staat op Snowtracs. Dat zijn behoorlijk goede banden, dat zal niet helpen in de vergelijkingen die ik trek.
Oh, en wees gerust, ik zoek de grenzen niet op, maar gisteravond stond het angstzweet op m’n voorhoofd toen ik naar huis reed. En daar heb ik nou niet echt snel last van.






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Mijn ervaringen met CX’en in de sneeuw zijn kennelijk nogal a-typisch, want die vond ik (op TRX’en nota bene) in de sneeuw of met gladheid juist geweldig en vertrouwenwekkend rijden. Stabiel, kon er normaal mee optrekken en afremmen en ik kon/durfde er veel meer mee dan de BX (op gewone Michelins) waarmee ik nu rij. Wel 1 keer ‘s zomers gehad dat m’n CX kwispelend een klaverblad door ging, onder- en overstuur elkaar afwisselend doordat ik zowel m’n snelheid als de vochtigheid van de weg te laag inschatte, maar dat was dus op te vangen. Daarna wel erg blij toen die vangrail links van me ophield en een hartslag van 180…
Ophanging is ok, zeg je. Staat de rijhoogte wel goed afgesteld (niet te hoog)? Op basis van de foto’s zou ik overigens zeggen dat die ok is.
Kleber is als middenmoter getest, maar boven de Vredestein Snowtrac: http://winterbanden.blogspot.com/p/anwb-winterbanden-test-2010-2011.html
M’n TRX’en had ik trouwens altijd op 2,4 á 2,5 bar voor en 2,0 achter staan, zoiets zou ik voor andere banden ook aanhouden.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou eens beginnen met een paar fijne grindtegels in de kofferbak. Scheelt een boel kan ik je vertellen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste