1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Remschijven vervangen bij XM
XM2.5TD99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 28-12-2009

Gepost: 14 februari 2010 06:00 PM

Ik wil graag de remschijven zelf vervangen maar ik heb geen brug,alleen een ordinaire krik.
Kunnen de remschijven verwisseld worden bij de xm in de hoogste stand en moeten de remleidingen dichtgeknepen worden?

Bedankt

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 14 februari 2010 06:36 PM
  [ # 1 ]

Volgens mij kan dat wel, maar ik niet allen op de krik vertrouwen. Een paar goede assteunen is een goede aanvulling.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 14 februari 2010 09:21 PM
  [ # 2 ]

Eitje Smile
Zoals brian zegt: assteunen eronder, nooit vertrouwen op een krik

Voorkant: wielen eraf, borgpinnen van de blokken eruit, klauw openklappen, blokken eruit, schijf loshalen.

Je moet de zuiger van je remklauw er terug in draaien, uit mn hoofd tegen de klok in. Gebruik hiervoor een lang stuk ijzer, een ringsleuteltje 10 werkt ook wel.
Dit moet vrij rap gaan. Als het lang duurt of net lijkt alsof je zuiger helemaal niet naar binnengaat is je remklauw gaar.
Hij moet er helemaal diep in, zo diep als je afdichtrubber zit.

Achter is makkelijker: borgpennen eruit, blokken eruit. Ik weet uit mn hoofd niet of de klauw los moet om de schijf te kunnen lossen.
Deze zuigers kan je gewoon met een waterpomptang of schroevendraaier terug in drukken. je moet dan 1 kant blokkeren,vlak met de “klauw” (er ziten 2 zuigers in) en dan de andere naar binnen gaan duwen.

Ontluchten is niet nodig, zowel voor als achter, zolang je geen remslangen los gaat maken.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
XM2.5TD99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 28-12-2009

Gepost: 14 februari 2010 09:27 PM
  [ # 3 ]

Geweldig! Bedankt voor de hulp. Dit moet gaan lukken. Nog even wachten totdat die eeuwige sneeuw een keer smelt en dan het tuinpad inrichten voor de operatie.

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 14 februari 2010 10:02 PM
  [ # 4 ]
Matthijs309 schreef:

schijf loshalen.

Klinkt altijd makkelijker dan de werkelijkheid. Een slagschroevendraaier kan makkelijk zijn. Let op dat bij de nieuwe schijf ook een nieuw schroefje krijgt. Als de schijf eraf is even met de staalborstel schoonmaken op het rondje waar de schijf op zit. Ook daar een beetje kopervet op als je hem er weer opzet.

Matthijs309 schreef:

Ik weet uit mn hoofd niet of de klauw los moet om de schijf te kunnen lossen.

Zal niet anders zijn als bij een BX of Xantia dus dat is dan niet nodig, lijkt mij. Ook even met een staalborstel door de opening waar en de houder van de remblokken. Gewoon alles even lekker schoonmaken, dus.Voor en achter. Aan de bovenkant en de onderkant van de het ijzer op de blokken ook even wat kopervet smeren, voor en achter. Pas op!!!!!! Niet mee knoeien, dit moet niet op de loopvlakken komen.

Oh ja Succes!!!!!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 14 februari 2010 11:34 PM
  [ # 5 ]

Volgens mij kan dat wel, maar ik niet allen op de krik vertrouwen. Een paar goede assteunen is een goede aanvulling.

En zo is dat, vorige week maandag stond er een bericht in de krant over een man van 51 die was overleden met zijn auto boven op zich. Het kan niet vaak genoeg worden genoemd: ga nooit onder een auto aan het werk die alleen op een krik staat, zelfs een Fiat 500 overleef je niet.

Profiel  
 
XM2.5TD99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 28-12-2009

Gepost: 14 februari 2010 11:51 PM
  [ # 6 ]

Bedankt voor de tips en ik zal zeker extra steunen eronder zetten.Als je een fiat 500 al niet eens overleefd dan wil ik niet weten wat een XM2.5TD doet:-)

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 15 februari 2010 10:13 AM
  [ # 7 ]

Wat ik nergens zie staan maar toch echt wel van belang is;

De kabels van de handrem. Die moet je echt even losmaken uit de klauw VOORDAT je ze naar achterklapt. Doe je dat niet dan knakt de buitenvoering en volgens mij is ene beschadigde buitenvoering een apk afkeur.

Doe dat loskoppelen van de kabel uit de klauw wel even met beleid. De andere kant zit namelijk vast ergens boven het hitteschild van de uitlaat ( 1e pot) Je wilt niet dat ze daar ook losgaan.

wat de zuigers van de voorste klauwen betreft, let even op de stand bij het terugzetten van de blokjes. Er zit een uitsparing in waar de nokjes van de blokken in vallen.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 15 februari 2010 09:48 PM
  [ # 8 ]

enne, niet alleen terug drááien, die zuiger, ook duwen (weet ik door schade èn schande Wink )

Ik heb persoonlijk de leidingen handremkabel nooit losgehaald ,maar het is wel verstandig.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 15 februari 2010 11:02 PM
  [ # 9 ]

Oh ja, de (hard-)stalen pen van een cheap-ass-lijmklem past perfect in de gleufjes van de zuiger. Zo kun je ze zonder speciale tools de zuigers zonder beschadigingen naar binnen draaien.

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 16 februari 2010 01:00 AM
  [ # 10 ]

Nog een aanvulling Wink, zodra de remmen gemonteerd zijn Arrow goed inremmen Arrow dus heet stoken.

De eerste keren remmen voel je nauwelijks remkracht, maar na een aantal keren flink remmen voel je steeds meer remkracht totdat de remkracht constant blijft. Dan kun je weer normaal gaan rijden en remmen.

Als je dit niet doet of niet goed doet, kun je weer nieuwe remblokken kopen…

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 16 februari 2010 02:16 AM
  [ # 11 ]

Ennuh…, nu we toch bezig zijn .
Mijn nieuwe voorremmen piepen soms , is dat op te lossen?
(Las in een oud draadje iets over plaatjes achter de remblokken ,
maar weet niet of je die wel los kunt kopen en of dat wel nodig is.) gulp 

Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 16 februari 2010 09:34 AM
  [ # 12 ]

Misschien dat je roest hebt op je schijven waar de oude blokken niet meer de schijf raakten? Als je daar nu op gaat remmen dan gaat het piepen. Dat is vooral aan de binnenkant van de schijf vaak aanwezig

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 16 februari 2010 02:47 PM
  [ # 13 ]

Nee Matthijs , er zitten gelijktijdig nieuwe schijven op .
(Denk ook wel dat die Brezan blokken wat inferieur van kwaliteit zijn eerlijk gezegd.)
Met het remmen zelf piepen ze niet , maar met rijden lopen ze soms wat aan en gaan dan piepen.

Groeten,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 16 februari 2010 05:03 PM
  [ # 14 ]

Dirk, volgens mij staan je handremkabels iets te strak afgesteld.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 16 februari 2010 09:54 PM
  [ # 15 ]

Ja, zou kunnen.
Tandje of 5-6 doet `ie nu .
Ik hou `em kort i.v.m. er uit schieten bij de “triangel”
Kan het op de brug wel even checken.
Bedankt ,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook