Koppeling/druklager probleem
Danoontjepower
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 02-08-2008

Gepost: 18 februari 2010 07:04 PM

Hallo!

Heb hier een saxo 1.6 8v saxo VTS uiteraard met een probleem!

De laatste maanden lijkt het net of dat mijn druklager wat droog begon te lopen (beetje piepen, en niet aan de multiriem zijde) bovendien kon je als je de koppelings kabel wat aanspande horen dat er iets niet helemaal lekker zat.

Nu ben ik nogal lui van aard, en dacht ach, dat komt wel.

Welnu dat moment is daar. vorige week trapte ik ook mijn koppelingspedaal in en voelde net of dat er een zwaar punt ergens halverwege zat. lager piepte weer wat harder als normaal. die knik (zo voelde het onder mijn voet) bleef erin zitten.

Heb toen eens onder de motorkap gekeken en de kabel wat strakker gesteld, en zag gelijk toen ik iemand anders de koppeling liet bedienen dat er aardig wat speling zat op de as die van boven naar beneden door de bak gaat (daar waar je hevel op zit) en die waarschijnlijk het druklager bedient. Toen was ik wel van die ‘knik’ af maar begon het druklager(denk ik) nog erger te piepen en nu klinkt het helemaal voor geen meter. Bijkomend probleem is dat als ik optrek vanuit stilstand nu de motor rare geluiden maakt en erg trilt, alsof de koppeling niet lekker slipt maar hakkelt. dit doet ie alleen met wegrijden en terugschakelen (Remmen op de motor)

nu is de vraag natuurlijk, kan je makkelijk het druklager vervangen?? of moet dan de hele bak eraf gehaald worden?? kan dat hakkelen en stotteren ook nog een andere oorzaak hebben?

Wat misschien nog goed is om te melden is dat als de koppeling los is en hij staat in welke versnelling dan ook, er totaal geen slip optreed.

Hopelijk klinkt dit iemand bekend en kan hij/zij mij een beetje wat vertellen, ik vind het niet erg om mijn handen vies te maken, maar om nou zomaar wat te doen zonder dat je eigenlijk weet waar je het ongeveer moet zoeken is ook zowat!!

Microsoft ?
Het is net een airconditioner, het lijkt te werken, tot je een window opent.

http://www.sciroccoforum.nl

Profiel  
 
CitRoel
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005

- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Gepost: 19 februari 2010 11:34 AM
  [ # 1 ]

Om te beginnen… nee, je druklager is niet makkelijk te vervangen. Het lager zit om de priseas heen en de bak moet er dus vanaf. Ik heb het idee dat je koppeling wel slipt omdat ie hakkelt zoals je zegt, misschien zijn je platen nog wel goed maar je drukgroep niet meer zodat ie niet helemaal slipt maar steeds iets de grip verliest dus gaat stoten. Er zijn een heleboel theoriën over wat het kan zijn ook het piepen zou inderdaad je druklager kunnen zijn. Om erachter te komen wat het is moet de bak eraf en als je toch zover bent kan je die €120,- voor een hele nieuwe drukgroep met lager en platen beter niet uitsparen. Maar als je een beetje handig met steeksleutels bent is het zelf wel te doen. Vooral als je een vraagbaak o.i.d. hebt moet het bijna iedereen lukken. Succes!

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 20 februari 2010 06:36 PM
  [ # 2 ]

Zoals Roel al aangeeft: je drukgroep ligt aan gort/ is aan het overlijden.
De plaat zelf kan dan nog wel goed zijn, het diafragma is op…
En dus:

- wielen eraf,
- bak aftappen,
- steekassen eruit,
- startmotor en bak los (accu!),
- blok ophangen of ondersteunen,
- bak eraf,
- drukgroep eraf,
- drukgroep en lager vernieuwen (Valeo 821341 of 826211, omslagpunt 12/2000),
- bak er weer op,
- nieuwe diff-keerringen plaatsen,
- assen er weer in,
- wielen er weer op,
- olie op de bak,
- koppeling afstellen.

uurtje of 4 werk…

Zie ook http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1004449 en verder…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Danoontjepower
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 02-08-2008

Gepost: 04 maart 2010 09:59 PM
  [ # 3 ]

is het noodzakelijk om die diff keerrringen te vervangen??? (zag ze niet voorbij komen bij de AX) morgen is het zo ver… ga voor de zekerheid toch even bij de dealer langs om te vragen, al weet ik wel zeker dat de koppeling eruit ligt.

hoop dat ze alles op voorraad hebben, anders moet ik het weer een week uitstellen, zal mijn vrouw niet op prijs stellen Smile moet ze weer fietsen naar der werk Smile

lees nu dat de koppeling afgesteld moet worden??? maar dat is de spanning op de kabel afstellen neem ik aan??

Microsoft ?
Het is net een airconditioner, het lijkt te werken, tot je een window opent.

http://www.sciroccoforum.nl

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 maart 2010 01:48 AM
  [ # 4 ]

Aandrijfas keerringen zijn c.a. € 15 voor een setje, die kun je beter maar vervangen, anders kun je later nog een keer bakolie vullen, voor zover de bak dan al niet droog en kapot gelopen is. Het afstellen van de koppeling staat in de vraagbaak of Haynes, komt erop neer dat de slag van het pedaal tussen de 13,5 en 14,5cm moet zijn. Stel het niet hoger af, anders trap je de nieuwe drukgroep meteen kapot.

Profiel  
 
Danoontjepower
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 02-08-2008

Gepost: 13 maart 2010 02:31 PM
  [ # 5 ]

Dus, gister rond 1 uur begonnen met demonteren, je kan overal best redelijk bij vond ik, die steekassen had ik het meeste moeite mee uiteindelijk de draagarm los gegooid zodat de fusee kogel los kon van de naaf, toen kwamen ze er wel uit

toen de bak op mijn schouder lag kwamen er hier en daar al wat onderdelen voorbij (vooral kogeltjes), even wat beter gekeken toen viel het druklager al uit elkaar, was dus wel nodig om die te vervangen, nog even naar de drukgroep gekeken, het hart (of de topjes van de vingers) waren voor 1/3 al weg gebroken. ook geen overbodige luxe dus om die te vervangen, als ook de plastic geleidebusjes van de koppelings vork.

rond half vier ging de bak er weer in maar was mijn oog niet zo scherp meer en besloot ik om er maar even mee te stoppen, ik had al bijna met een hamer van 2 kg geprobeerd om de rechter aandrijfas hulplager steun op zijn plek gerost (wat een kut steun!!!) tijd om te stoppen.

Vanmorgen lekker verder afgebouwd, alles ging lekker, rond 10 uur auto gestart liep als nooit tevoren, zo stil had ik hem in de 1,5 jaar dat ik hem heb niet gehoord.

nu begint de ellende, koppeling kabel afgesteld gevoeld ging wel lekker, auto geprobeerd in de versnelling te zetten, ging wat zwaar had het idee dat de bak niet helemaal vrij kwam. nu schakelde hij altijd al een beetje zwaar dus ik dacht dat het kwam omdat de olie nog niet overal in de bak zat. tijdens het rijden schakelde hij erg lekker, alleen bij stilstand in een versnelling ging voor geen meter, ook niet na een klein rondje om het gebouw heen.

weer kabel afgesteld, wat moertjes gebruikt om de kabel wat beter af te stellen niets hielp, ook niet het geluidje wat ik nu toch zeker hoorde van de bak als ik hem in de 1 wilde zetten. na een tijdje stationair draaien was ook de achteruit not done (ff lekker tanden poetsen zeg maar)  ik snapte er geen bal meer van. wel lekker rijdend schakelen, maar niet alstie stilstond. alsof hij niet vrij komt.

ik was het aardig zat en dacht, ach hij komt vrij hij schakelt alleen wat stroef, ik zal maandag wel even langs de dealer rijden. die weten vast wel of dat de bak wel of niet goed is.

Sta ik net onder de douche, nog even te prakkedenken, krijg ik ineens de ijzing wekkende gedachte, wat nou als de koppelings plaat verkeerd om zit, komt ie dan wel goed vrij om te schakelen???

kan de koppelings plaat wel verkeerd om gemonteerd worden??? (ik denk dat ik straks het antwoord wel voor jullie heb!)

ideeen suggesties, foto’s welkom Smile (al denk ik dat ik wel zeker weet dat die plaat verkeerd om zit, het kan haast niet anders, dat is het enige wat verkeerd gegaan kan zijn)

Microsoft ?
Het is net een airconditioner, het lijkt te werken, tot je een window opent.

http://www.sciroccoforum.nl

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook