Dat is inderdaad geen overbodige luxe. Bij auto’s waar niet veel mee gereden wordt, hou ik ook altijd max. 5 jaar aan voor een db-riem ivm het uitdrogen van het rubber.
Over 2 weken weer rijdend vind ik nog aardig snel, zeker als je niet veel tijd hebt.
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
hey tonie kijk DAT ben ik absoluut met je eens. ik vervang mijn riem ook regelmatig (40k om en nabij voorheen 90k probleemloos mar liever zeker dan onzeker). lekkages vallen je inderdaad sneller op maar deze riem vind ik wel iets anders dan de reden om elke 40k je riem te vervangen. dan eerder om zo nu en dan de kappen even te lichten en te zien hoe alles erbij staat. dat de motoren veel meer tegen het randje rijden moge duidelijk zijn! daar heb je immers de 16V voor
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Ja ik wist uiteraard gerust wel dat er sprake was van iets olie lekkage, maar dacht niet dat het zo’n vaart liep aangezien de snaar nog niet zo gek oud was, wel dus, maarja komt weer goed!!
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
rehc schreef:hey tonie kijk DAT ben ik absoluut met je eens. ik vervang mijn riem ook regelmatig (40k om en nabij voorheen 90k probleemloos mar liever zeker dan onzeker). lekkages vallen je inderdaad sneller op maar deze riem vind ik wel iets anders dan de reden om elke 40k je riem te vervangen. dan eerder om zo nu en dan de kappen even te lichten en te zien hoe alles erbij staat. dat de motoren veel meer tegen het randje rijden moge duidelijk zijn! daar heb je immers de 16V voor
Oh ja, ik bedoel ook niets ten nadele van Daan of Willem met de opmerking dat het er alweer een is hoor, integendeel!
Maar wat ik bedoel is dat er toch best wat BX 16V’s zijn geweest de afgelopen niet zo gek veel jaar waar de riem van geklapt is. Los van de oorzaak waarom zo’n riem klapt, pure pech, verkeerde montage, olie lekkage, overbelasting, noem maar op is het opvallend dat juist bij de BX 16V’s de riem er relatief vaak de brui aan geeft. Uit de Peugeot (405) MI16 wereld hoor je dat eigenlijk bijna nooit. ZX 16V’s lijken er ook vrij weinig last van te hebben. Dan ga je bijna vermoeden dat de Hydrauliekpomp op den duur toch nadelige gevolgen heeft (alhoewel ik dat natuurlijk niet kan bewijzen). Ik heb ook jarenlang rondgereden met een distributieriem achterin die de 40K niet heeft meegemaakt in mijn 16V en daar zag je toch al heel duidelijke slijtagesporen op. Ieder tandje vertoonde haarscheurtjes over ongeveer de helft van de breedte van de riem. Wellicht dat ik hem met met zo’n SEEM meter dusdanig perfect had kunnen monteren dat dergelijke slijtage wat langer op zich zou laten wachten (ik span met de natte vinger) maar een slecht gemonteerde riem geeft er nog eerder de brui aan.
Ik heb het bij de 16V altijd een eng ding gevonden en echt controleren van zo’n riem is eigenlijk niet te doen zonder hem los te halen en dan ga je hem natuurlijk niet weer terughangen en opspannen.
@Daan, ik vind het mooi dat je er zo snel weer mee aan de gang gaat en ja achteraf is altijd achteraf he, niet bij de pakken neerzitten is het enige dat je kunt doen en het scheelt dat je het zelf kunt fixen. Er zijn genoeg eigenaars geweest die dat niet konden en dan is het toch wel een vreselijk dure grap. Waar heb je trouwens een reservekop vandaan gehaald? Of heb je nieuwe kleppen laten steken?
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
inderdaad bij de 16V’s vind ik de distributieriem ook een eng ding mede door de klappers die ermee gebeuren
@daan: dit soort dingen doet pijn, maar het zijn van die dingen waar je gewoon niet aan terug moet denken. een andere kop monteren (of kleppen vervangen) en snel vergeten. het is gebeurd en over een tijd kijk je er naar terug in een weer heerlijk rijdende 16V
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Zo vanavond dan eindelijk een andere cilinderkop gemonteerd, nu alleen de distributiesnaar er nog omheen en dan moet hij het weer doen
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Jaja hij doet het eindelijk weer
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Alleen nog wel even een nieuwe verderkap + rotor bestellen van de week, deze zijn behoorlijk slecht, maar hij loopt nog wel heel keurig ermee..
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Goed zo. Doorgaan!
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Ja zeker en ben er sinds vandaag weer heerlijk mee aan het rijden (nouja glijden meer)
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Je bent nu overigens niet de enige met een witte BX. Bijna heel nederland heeft er nu 1, behalve als die binnen slaapt natuurlijk
Super dat je 16v weer rolt! Van wat voor auto had je het koppie nu gebruikt?
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Rollen deed hij al die tijd al maar nu weer op eigen kracht
Had touwens een kop overgenomen van BX19TZI, volgens hem was het een mk1 kop, is daar verschil aan te zien? want dat zie ik namelijk niet
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Volgens mij zijn alleen de nokkenassen anders.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Heel mooi nieuws daan! Ik ben blij dat het ding weer rijdt. Geniet er van en rij ermee tot de 5 ton. Tis een prachtige wagen, en ik kan het weten want ooit was die van mij.
Die fotoshoot zal even op zich moeten laten wachten want de winterperiode is nu echt begonnen. We wachten tot de lente!
Geniet ondertussen lekker van je beest!
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.