Is een tip die mij gegeven is op dit forum in elk geval. En zie ook niet in wat ik er verkeerd mee kan doen (???)
Dus het is geen grapje (laatste keer dat ik hem gevuld heb in de hoogste stand is er wél LHM uitgelopen, terwijl het plu’tje goed stond)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Het is niet de officiële manier, maar ik vraag me ook wel eens af wat er nou eigenlijk mis is met bijvullen in de laagste stand.
Het enige is dat je de auto wel een keer in de hoogste stand moet hebben gehad als je componenten van het hydraulisch systeem hebt vervangen, zodat overal LHM inzit.
Eveneens ben ik tevens ook.
@ Bijvullen in hoogste stand? Bedoelen jullie met de motor draaiende dus??
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ja, maar dat kan ook met motor uit hoor als ie niet meteen door zijn hoeven zakt. Er gebeurt niets hoor ...
@ bijvullen in laagste stand…..
Met bijvullen in de laagste stand kan je toch nooit zien of het peil goed is ?
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ja. Motor starten, hoogtehendel in de hoogste stand zetten en wachten tot de auto helemaal omhoog gekomen is, dan peilen en eventueel bijvullen.
Eveneens ben ik tevens ook.
Maar dat kan geen kwaad? Zolang er bij LHM niet te weinig inzit geeft dat geen problemen, toch? Het is niet zoals bij motorolie ofzo.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
knäckor schreef:Het is niet de officiële manier, maar ik vraag me ook wel eens af wat er nou eigenlijk mis is met bijvullen in de laagste stand.
Het enige is dat je de auto wel een keer in de hoogste stand moet hebben gehad als je componenten van het hydraulisch systeem hebt vervangen, zodat overal LHM inzit.
Yeah, right.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
JaapJ schreef:@ bijvullen in laagste stand…..
Met bijvullen in de laagste stand kan je toch nooit zien of het peil goed is ?
Niet volgens het parapluutje. Maarja, zolang het niet overstroomt, er geen lucht aangezogen wordt en het lampje niet gaat branden durf ik er zonder angst mee te rijden. Het precieze niveau van de LHM in de tank is niet kritisch voor de werking van diverse componenten, zolang alles maar gevoed wordt.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
JaapJ schreef:
Yeah, right.
Vertel dan eens wat voor probleem het oplevert als je LHM-peil een fractie te laag of te hoog is.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Jullie maken het wel ingewikkeld voor deze arme topicstarter…
Er zijn dus drie dingen te checken:
LHM-niveau
Als je voor de auto staat zit er aan de linker kant een groen vat met daar bovenop een bult slangen, een vulgat met dop en een peilglaasje.
Er zitten twee schijfjes in het peilglas, een koperen schijfje (is geleidend element voor de alarmeringslampjes) en een oranje paraplutje. In de rijstand zal het koperen schijfje ongeveer tussen de twee rode streepjes staan maar dat is niet de officiële manier van meten. De officiële manier is de auto in de hoogste stand zetten en bijvullen tot het paraplutje netjes tussen de streepjes staat. Een klein beetje te veel kan geen kwaad. Veel te veel geeft rotzooi op de stoep.
Oliepeil
Laat de auto een kwartiertje of langer afkoelen en trek de peilstok uit de houder. Iedere stok is weer anders maar meestal zitten er redelijk vanzelfsprekende markeringen voor maximaal en minimaal niveau op. Uiteraard moet het peil daar tussenin staan. Let op bij het vullen: een te hoog oliepeil kan schade veroorzaken.
Koelvloeistof (kvs) niveau
Let op dat je de dop niet zomaar van de radiateur draait als de motor nog warm is! Pak de dop voor de zekerheid altijd met een doek beet zodat eventueel heet water niet tegen je handen of erger, in je gezicht spat.
Bij mijn bixje 1.4 stond in de handleiding dat de kvs ongeveer 10 cm onder de rand moest worden gevuld. Bij de 1.6 jes is dat misschien wel anders. Over het algemeen kan het geen kwaad om de kvs ‘af te toppen’, dus gewoon vullen tot aan de rand van de radiateur. In de dop van de radiateur zit een overdrukbeveiliging en zodra de motor warm wordt zal het teveel aan kvs door de dop naar buiten worden weggedrukt. Dit geeft wat rommel op straat en het stinkt een beetje maar kan geen kwaad.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Oliepeil had ik trouwens laatst ook, maar die was al gelijk bij korte bochten. Ik snapte er niks van, want hij was op peil (minimum maar toch). Een andere peilstok scheelde 1L! (oude was het “hoedje” eraf)
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
knäckor schreef:JaapJ schreef:
Yeah, right.
Vertel dan eens wat voor probleem het oplevert als je LHM-peil een fractie te laag of te hoog is.
Dat sloeg ook meer op je stelling dat je de hoogste stand alleen moet inschakelen als er iets vervangen is om overal LHM te krijgen, daar heb ik nog nooit van gehoord.
Voor de rest lijkt het me logisch dat als je LHM bijvult dat je ook wilt dat er genoeg (dus niet te weinig maar zeker ook niet teveel) in komt. Op de laagste stand ben je alleen maar aan het gokken.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
McDean schreef:Oliepeil had ik trouwens laatst ook, maar die was al gelijk bij korte bochten. Ik snapte er niks van, want hij was op peil (minimum maar toch). Een andere peilstok scheelde 1L! (oude was het “hoedje” eraf)
Door de bocht vliegt de olie in de carterpan naar een kant, en dat zou wel eens de kant kunnen zijn waar de peilsensor net niet zit.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
JaapJ schreef:
Dat sloeg ook meer op je stelling dat je de hoogste stand alleen moet inschakelen als er iets vervangen is om overal LHM te krijgen, daar heb ik nog nooit van gehoord.
Dat heb ik niet gezegd! Ik zei dat je best in de laagste stand kunt peilen, maar dat als je net componenten van het systeem hebt vervangen je die eerst vol moet pompen door de auto in de hoogste stand te zetten.
JaapJ schreef:
Voor de rest lijkt het me logisch dat als je LHM bijvult dat je ook wilt dat er genoeg (dus niet te weinig maar zeker ook niet teveel) in komt. Op de laagste stand ben je alleen maar aan het gokken.
Wat is dan teveel LHM, en wat is het nadeel? Volgens mij is het teveel als het vat in de laagste stand overstroomt, als je in de laagste stand het vat vult zal het niet overstromen.
Voor de duidelijkheid: de enige officieel goede manier is in de hoogste stand. Maar zelf erover nadenken kan geen kwaad, er zijn meer wegen die naar Rome leiden en de niet-gebaande paden zijn niet per definitie slecht.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Als je je systeem op hoogste nivo bijvult tot een goed nivo en daarna stroomt de LHM over je vaatje heen als de wagen wat inzakt is miz een teken dat er iets goed mis is. Dat je dat dan maar voortaan op een andere manier doet is volgens mij een beetje struisvogelpolitiek.
En over dat volpompen op hoogste stand ben ik het ook niet eens.