Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Daar had je toch al een knappe versterker voor onder de stoel liggen, om dat tegen te gaan?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Goed werkverricht LJ!
Waarom zou je schamen, voor een versterker in zicht? Voor een goed geluid, heb je immers goed spul nodig!
Wel erg mooi weggewerkt want daar schaam ik me voor, als het niet netjes is weggewerkt!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Zoh, vanmiddag ga ik even op en naar Vught naar een kennis van me die met mijn Lexia/Proxia wil spelen op zijn Activa. Daar tegen over staat dat ik bij hem op de brug de koppeling van de aircopomp kan wisselen. Hij heeft namelijk nog 2 compressoren liggen waarvan het compressor gedeelte stukkend is, maar de koppeling nog goed. Dat word dus een fijn middagje prutsen
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
En de koppeling van de aircopomp is gefikst! Lager van de poelie was volledig aan stront gedraaid! Echt geen moment te vroeg het ding gefikst door een poelie van een andere pomp te monteren. Achteraf overigens een kinderlijk eenvoudig klusje. Moertje lossen, koppelingsplaat demonteren, borgring van de poelie verwijderen, poelie verwijderen. Vervolgens kijk je tegen de elektromagneet aan die als de airco in bedrijf is de poelie tegen de koppelingsplaat van de compressor duwt. Poelie met vers lager er tegen aan gehangen en het was weer klaar! Geen nare schrapende geluiden meer uit de motorruimte dus!
Uiteraard nog wat foto’s gemaakt ter verduidelijking:
Koppelingsplaat gedemonteerd, poelie nog tegen de compressor aan.
Oude poelie tegen de compressor aan. Duidelijk te zien dat het lager volledig aan stront gedraaid is.
Oude poelie met restanten lager op de werkbank.
“Nieuwe” poelie met goed lager op de werkbank
“Nieuwe” poelie tegen de compressor.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Netjes gefixt, hoe heb je de moer van de koppeling los gekregen?
Kan je deze ergens blokkeren? of gewoon de riem erop laten zitten en een luchtratel erop?
Dat kan niet. Als de motor uitstaat, loopt de koppeling vrij en staat dus ook niet klem tegen de poelie. Dan kan je ratelen wat je wil, maar de koppelingsplaat draait gewoon mee. We hebben de moer los gekregen door de koppelingsplaat af te stoppen met een lange schroevendraaier die we klem hebben gezet tegen de kokerbalk geloof ik. De moer van de compressor waar de poelie vanaf kwam, kwam erg makkelijk los. In de koppelingsplaat zitten 3 gaten. Daar de punttang in gezet en losdraaien maar. Dat hebben we eerst ook geprobeerd op de compressor op de auto, maar die moer zat daar echt te vast voor.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Op die manier, een aircoboer zij tegen mij dat je dat ding met een luchtratel er wel af kan krijgen, maar dat leek mij sterk, de boel draait gewoon mee. Wellicht als je de koppeling handmatig bekrachtigd door er 12V op te zetten???
De magneetkoppeling is bij mijn Xantia ook niet zo best meer, ratelt niet meer sinds de laatste vulbeurt, waarbij er wat wit spuitvet in gespoten is. Denk bij de aankomende D-riem wissel dit maar mee te pakken, vind het altijd een rotklus die multisnaar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Met een luchtratel krijg je die moer er snel en heel af. Ik doe het ook met een luchtratel en dat gaat echt prima
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
We hebben het geprobeerd met de haakse luchtratel. Maar je moet de koppelingsplaat echt klem zetten anders draait het hele zooitje gewoon mee. De normale luchtratel krijg je er niet eens op. Ruitensproeier vloeistoftankje zit in de weg.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Even het stof van dit topic af blazen. Ik heb eigenlijk bar weinig te melden. De Activa doet het perfect, zowel de hydrauliek als het motorische gedeelte. De versterker en ingebouwde cruise control werken allebei perfect. Het enige wat ik nog zou willen is een leren interieur met ergonomie pakket, of een leer/alcantara interieur (zag er toevallig 2 op leboncoin.fr staan). Iets wat ik ook nog graag zou willen doen (laten doen eigenlijk) is het herstellen van een kleine schade rechtsachter die er al op zat toen ik hem kocht en een nieuwe mat + stukje stof voor de middentunnel. Voor de rest heb ik echt tons of driving fun van dit apparaat, en zal het waarschijnlijk de eerste auto zijn die voor de 2e keer in mijn bezit naar de APK gaat .
Vandaag de auto maar even wat liefde gegeven en een sopje door het interieur gehaald + het plastic met een of ander meguiars goedje behandeld. Foto’s zijn een beetje brak, lens was smutzig geloof ik.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
netjes!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
En weer thuis na 2 en een halve maand op zee. Auto vanmiddag maar weer afgetankt en even naar het USN-Centuri bijbeun adres gereden om te melden dat ik weer beschikbaar ben. Een jaar verder rijd het ding nog steeds fantastisch en ben ik hem nog steeds niet zat (unicum). Komende week maar eens een APK afspraak maken en het apparaat even nalopen
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
We zijn benieuwd.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Vanmiddag de auto even uitgezogen en de lekkage bij de HD-pomp bekeken. Het ding lekt bij de hogedruk leiding die naar de voorraadbol loopt. Waarschijnlijk een brak afdichtingsrubbertje. Dit samen met wat andere kleine ergernissen (niet werkende ruitensproeier bijvoorbeeld) wou ik van de week aanpakken en daarna het ding maar eens voor de jaarlijkse APK keuring aanbieden.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Vandaag bezig geweest met de auto met als primair doel de lekkage bij de HD pomp op te lossen. Dat is echter niet gelukt! De wartel zat zo ongelofelijk vast dat we hem met geen enkele leidingsleutel dan wel aangepaste steeksleutel los konden krijgen. Zelfs de officiele hazet leidingsleutel die toch echt niet van pisbakkenstaal is draaide er overheen! Het plan is nu om de betreffende leiding maar gewoon nieuw bij de dealert te bestellen. De leiding zelf kost namelijk maar 4 tientjes. Daar ga ik dus niet uren voor martelen!
Vervolgens de overbekende activa stangetjes vervangen en nogmaals nieuwe geleidebusjes geplaatst. De vorige waren inmiddels een jaar oud en vooral aan de linkerkant toch alweer aardig uitgesleten. Voor die 5 euro hoef je het in ieder geval niet te laten.
Als laatste de auto maar even nagelopen voor de APK en toch wat meer dingen tegen gekomen dan ik in eerste instantie verwacht had. Het lijstje:
- Einddemper doorgerot (met dank aan de enorme hoeveelheden pekel deze winter vermoed ik)
- Voorbanden hebben nog 3 mm profiel
- Activa cilinder achter zweette een beetje
- Remblokken + schijven achter
- Remschijven voor zitten er ook aan te komen
Niet alles is verplicht voor de APK maar wel fijn voor mijn gemoedsrust. De voorbandjes kunnen nog wel even mee, maar zitten er dus wel aan te komen. Datzelfde geld voor de remschijven voor. De einddemper was wel een verrassing, net als de activa cilinder. Van de week dus de nodige onderdelen regelen en maar in de herkansing. Ik ben in ieder geval blij dat ik nog geen APK afspraak had gemaakt voor komende week! Gelukkig heb ik nog tot 14 april, dus ga nu op mijn gemak de onderdelen bij elkaar sprokkelen en dan maar weer aan de klus.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005