





















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ja, het is extreem goedkoop, maar wel de juiste set. Zit zelfs een waterpomppakking bij zo te zien.
Ik ga volgende keer zelf ook bij CTA bestellen, goedkoper dan inkoop bij de grossier!
P.S. Motorpakkingset is alleen interessant voor je als je ook meteen keerringen wilt gaan vervangen en de carterpakking.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
La Léo schreef:je moet er wel echt een voor de Turbodiesel hebben hè, want de gewone diesel heeft op bepaalde onderdelen andere pakkingen.
inderdaad, want de dikte van de koppakking van een gewone diesel of van een turbodiesel CX is niet gelijk!
CX GTi Turbo 2 - All Black












Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
En als je geen haast hebt kun je kijken of er op ebay wat langskomt. Soms staat er voor een habbekrats een setje tussen. Op http://www.ebay.co.uk zoeken op citroen cx gasket of op http://www.ebay.de op citroen cx dichtung. Maargoed CTA is ook al erg scherp geprijsd.
Pakking vandaag ontvangen. Wellicht van het weekend al aan de slag.
Was is wijsheid?
Kop preventief laten vlakken en klepelseals laten vervangen. Deze zitten toch in het pakket.














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vlakken alleen als ie krom is. Maar, zeker laten controleren. En vooral ook laten afpersen want cx turbo diesel koppen willen wel eens scheuren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De kop is eraf!
Bij een van de verstuivers zat een extra ringetje in het gat samen met de koperen ring,wellicht erin gevallen tijdens een een reparatie bij de vorige eigenaar. Zal morgen een foto meesturen als ik dat voor elkaar krijg. Vervelender is dat er 2 tuimelaars flink zijn ingesleten en de bijbehorende klepstelen ook.
Wellicht kan het revisie bedrijf deze slijpen. In principe duid dat op een slechte smering. Of kan het komen door een koude motor te veel te belasten? Zegt deze slijtage iets over de rest van de motor?. De zuigerschachten zijn goed. Motor heeft met 80 procent zekerheid 110 K gereden.
Was inderdaad even lastig om uit te vogelen hoe de turbo te laten zitten en de kop toch te verwijderen. Na de 4bouten onder het uitlaat spruitstuk van de turbo te hebben losgemaakt kon het uitlaatspruitstuk eraf. Waterpomp samen met de kop eruit gehaald.
Morgen waterpomp van cilinderkop scheiden en maandag naar revisiebedrijf. Eens kijken wat zij zeggen.
4,5 uur gesleuteld om te kop eruit te krijgen. Voor een hobbyist toch netjes dacht ik!
Is het mogelijk op een eenvoudige manier te controleren of de oliedrukmeter/olietoevoer voldoende is?
uit de vorige berichten begrijp, is het geen probleem om de kopbouten her te gebruiken, dat klopt toch.
Groet
Folkert
In alle 4 de verstuivers zitten ringetjes. had het gisteren niet goed gezien.
Bijgevoegd de foto van de klep en tuimelaar met een soort van “put corrosie”
Bij de zuiger, de meest rechtse bij de dieselpomp, lekte het water weg. Niet in de cilinder maar naar buiten. verder geen bijzonder te zien.
In het koppakking pakket zitten ook 2 grote rubberen ringen en 5 kleine messing ringetjes waarvan ik nog niet weet waarvoor die zijn, enig idee wat ik daar mee moet.
Folkert






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ziet er eerder uit alsof men heeft nagelaten kleppen te stellen in het verleden. Als het revisiebedrijf het niet kan herstellen kun je het beste de tuimelaars vervangen, hoewel die klepsteel er ook niet best aan toe is.
Wel raar voor een auto met slechts 110k (waaruit leidt je dat af eigenlijk?), maar het is natuurlijk mogelijk als er de laatste jaren nooit iets aan gedaan is qua beurten.
Die zilverkleurige ringetjes zijn de brandplaatjes. Je moet er weer nieuwe insteken als je de verstuivers weer gaat monteren!
Rubberen ringetjes zijn denk ik voor het oliefilterhuis en die messing ringetjes (= koper meestal) kunnen voor sensoren zijn die in de kop zitten gedraaid en voor het oliekanaal van onderblok naar kop. En voor de aansluiting met de olietoevoer voor de turbo. Gewoon even kijken als je het uit elkaar haalt waar je ze tegenkomt.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Typisch gevalletje goedkope olie…Maar, 110.000km? Dat past niet bij dit slijtagepatroon.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De ringetjes hebben geen koperkleur maar zijn een beetje geel. Wellicht voor de gloeibougies.
Ik heb de auto in dec uit Duitsland gehaald met boekjes erbij. Van 85 tot 94 is er 60 k mee gereden. tot 97 km onbekend maar wel bij dezelfde eigenaar gebleven. vanaf 98 is de auto naar de 2 eigenaar gegaan en die heeft er weinig mee gereden. In totaal een jaar of drie. hij heeft de auto regelmatig geschorst en vanaf 04 staat deze helemaal stil. Ik ben de derde. Zeker weet ik het niet maar het lijkt erop dat er echt maar 110 km mee gereden is. De kleppen waren goed gesteld. Ik heb dat gecontroleerd. Laten we het houden op slechte olie en te weinig onderhoud de laatste jaren.
De kop weer retour.
Afgeperst en gevlakt. Er zat een kromming in met een afwijking van 0,1 mm
tuimelaars en kleppen zijn gepolijst.voorverbrandingskamers goed gezet.
De slijtage was volgens het revisie bedrijf te wijten aan de olie.Waarschijnlijk niet tijdig ververst.
Morgen weer inbouwen.
Nog wel een vraag.In de bijgevoegde foto’s staan een aantal dingen die in het pakkingpakket zitten die ik nog steeds niet thuis kan brengen.
De 5 ringetjes, de 2 rubbers en het metalen plaatje.wie weet waar die voor zijn?
Daarbij nog een foto van de brandplaatjes. Ik lees steeds dat deze vervangen moeten worden.
Volgens mij zijn deze nog goed,kon ook geen nieuwe vinden. dus ik wil ze her gebruiken. doen of niet doen?
Groet









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Zou ik zeker niet doen. Die dingen kan het revisiebedrijf ook wel voor je verzorgen en nu je toch je kop goed maakt, doe het dan ook meteen goed. Is zonde als de boel er straks op zit en het blijkt dat je de verstuivers weer los moet maken om toch de brandplaatjes te vervangen. Daarnaast kun je er nu gewoon makkelijker bij.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Oh ja, even een reactie op je foto’s:
- stalen vierkante pakking = pakking bij turbo/uitlaat (turbo 1)
- u-ringen (of hoe noem je die dingen) = ringen om het olieleidingetje die (als je voor de auto staat) rechts op je kop zit. Zijn er twee want één op de kop en één aan het andere uiteinde.
- Twee ronde koperen ringen zijn voor olieaftapplug (altijd verversen bij koprevisie) en koelvloeistofaftapplug in je cilinderblok achter je turbo.
- Twee platte koperen ringen = afdichting van de moer 24 aan de achterzijde van je blok, je turbo olietoevoerleiding die links langs je kop op loopt
- 5 messing ringen = ringen achter de bouten van je voorverwarmer (5-hoekig links van je kop met twee pijpjes erop.)
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
En die 2 rubberen ringen zijn van het oliefilterhuis. Ook altijd vervangen.
Die “U-ringen” heten trouwens officieel -volgens mij- “Tweelingringen”.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Vandaag de kop er weer op gezet. Motor loopt weer als een trein.
Tegen al het advies in toch de oude brandplaatjes gebruikt. Het revisiebedrijf en 2 auto-onderdelen bedrijven hadden die niet. Bestellen paste niet in mijn planning. Alle onderdelen gebruikt ( dank voor de toelichtingen) behalve de 5 ringen. Er zit geen voorverwarmer in. Tijdens het loshalen van de kop waterpomp en uitlaatspruitstuk ineens eruit gehaald. Kon ik de turbo laten zitten. Helaas vergeten het uitlaatspruitstuk er weer op te zetten bij de montage. Even gepruts. Uitlaatdraadeindjes verwijderd. Kon het spruitstuk er weer tussen en daarna de boel weer vastgezet. Motor ook al warmgedraaid af laten koelen en de bouten nagetrokken. Omdat de tuimelaars gepolijst zijn even kalm aan doen en de klepspeling even in de gaten houden.
Kwam er ook achter dat de ventilator het niet deed. Bijna de boel aan de kook tijdens het stationair opwarmen van de motor.( Zo blijf je bezig) Corrosie op de connectoren.
Nu de centrale deurvergrendeling weer aan de praat zien te krijgen die er vorige week mee is gestopt( behalve een vage klik in het middelconsole) gebeurt er niets. En dan eerst maar weer eens een tijdje rijden.
Groet