68 van de 86
« Eerste  < Vorige 66 67 68 69 70 Volgende >  Laatste »
   
Het DS-gebeuren van PL & Jan.D.
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 24 augustus 2018 09:01 PM
  [ # 1006 ]

Misschien een domme vraag, maar hoort er een velglint op de velg?
De klinknagels zijn wel mooi afgerond, maar misschien toch ergens een scherp stukje?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 augustus 2018 09:01 PM
  [ # 1007 ]

Nee, er zit geen velglint in.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 25 augustus 2018 04:23 PM
  [ # 1008 ]

Ik herhaal het ook nog maar een keer, (*/ pedant modus aan):

- Er bestaan GEEN originele DS-velgen die goedgekeurd of geschikt zijn voor tubeless gebruik (dus zonder binnenband).

- Een velg is alleen geschikt en goedgekeurd voor tubeless gebruik als er een HUMP (let op de spelling) op zit (eigenlijk twee). Een hump is een extra ribbel waar de hiel van de band achter blijft haken. Als je die hump niet hebt, zou de band bij een heel scherpe bocht, een stoeprandje, of bij te weinig luchtdruk los kunnen komen van de velgrand en in één keer leeg kunnen lopen.

- Een originele DS-velg is geklonken. Er is geen garantie dat die klinkverbinding luchtdicht is, hoewel dat natuurlijk meestal wel zo is, mede door de verflaag.
- Als de velgrand erg verroest is, zal ook daar lucht kunnen ontsnappen.

- Nieuwe banden zijn allemaal bedoeld om tubeless te gebruiken. Dat betekent dat de hiel (die tegen de velgrand komt) mooi glad is, zodat dat straks luchtdicht afsluit. Helaas betekent het ook dat de fabrikant geen aandacht meer schenkt aan een gladde binnenkant. Veel nieuwe banden hebben aan de binnenkant ribbels, stickers of andere oneffenheden. Daar kan een binnenband slecht tegen, door het schuren ontstaat soms lekkage. Een dosis talkpoeder helpt een beetje.

Dus het dilemma: mét binnenband grotere kans op lekkage, zonder binnenband niet helemaal legaal en kleine kans op acute leegloop.

- Er is één fabrikant die nieuwe tubeless DS-velgen maakt. Ik heb er, na vele mislukte proefexemplaren, nu twee setjes van vier die min-of-meer helemaal naar m’n zin zijn, en goedgekeurd. Meer info bij “de snoekfabriek”.

  - Oscar -

 

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 25 augustus 2018 04:42 PM
  [ # 1009 ]

De keuze van de binnenband is misschien ook kritisch? Ik heb nog geen problemen gehad met de Michelin Airstop binnenbanden.

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 augustus 2018 04:54 PM
  [ # 1010 ]

Wie kan mij het wetsartikel of het aanwijzing in zake montage van tubeless velgen laten zien. Anders gezegd: waar vind ik wat de wet zegt over velgen, banden en keurigseissen. In de TGK staat namelijk nergens iets vermeld over de zaken die hier genoemd werden.

Dan die nieuwe ds velgen: door wij zijn die gekeurd en zijn ze ook toegelaten voor gebruik in Duitsland door de tuv dan?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2971
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 25 augustus 2018 10:40 PM
  [ # 1011 ]

Wets artikel weet ik niet over Tubeless. Heb ik indertijd geleerd in mijn garage opleiding, dus is inderdaad wel oude kennis. Werd mij recent nog bevestigd door mijn banden bedrijf v Essen. Maar ja wie weet praten wij elkaar al vele jaren na en is die regelgeving al lang vervallen. Interessant om uit te zoeken, ik zou ook graag die rottige binnenbanden weg laten!

Velgen met Hub worden o.a geleverd door “de Snoekfabriek”

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 augustus 2018 11:43 AM
  [ # 1012 ]

Juist in deze tijd van regels, toelatingseisen en typegoedkeuringen is het fijn om te weten hoe het juridisch in elkaar zit. In NL hebben we een heel ander systeem dan in Duitsland en België, waar per auto in de typegoedkeuring is vastgelegd welke banden, velgen met welke typenummers en kenmerken voor welke auto zijn toegelaten. In de Nederlandse typegoedkeuringen wordt niet vastgelegd welke velgen er worden gebruikt, alleen een maat en een bandenmaat. Dan nog is het bij personenauto’s toegestaan daar van af te wijken. Als ergens staat dat tubeless banden niet zijn toegestaan op een tubetype velg dan wil ik weten waar dat staat.

De zorgen over tubeless op tubetype velgen begrijp ik. Toch wil ik daar graag als kanttekening bij plaatsen dat het gebruik van tubeless buitenbanden met een binnenband net zo goed gevaarlijk kan zijn. Ik zie mensen bestelwagenbanden of andere moderne tubeless banden onder hun snoek zetten, met binnenband, die daar absoluut niet voor bedoeld zijn.

Overigens heb ik tijdens de rally’s die ik met mijn ds reed, en Oscar weet als geen ander hoe hard dat ging, nooit een band van de velg afgereden. En ja, er zaten geen binnenbanden in. Dat waren wel 5,5J velgen overigens.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 26 augustus 2018 01:54 PM
  [ # 1013 ]
Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 27 augustus 2018 07:49 AM
  [ # 1014 ]
Egbert schreef:

Geen enkele DS band heeft een hub.
Ja je kan tubeless rijden met deze velgen zonder hub, wordt in Frankrijk vaak gedaan.
MAAR: het mag volgens de wet gewoon niet en bij een ongeval kan je er veel problemen mee krijgen.

Overigens zijn er tegenwoordig velgen in de handel voor de DS met hub. Maar de ervaringen zijn tot nu toe wisselend ( kleur niet goed, niet alijd goed rond,...)

Even als aanvulling hierop;

De ervaringen met de velg zelf zijn inmiddels goed, Harry Martens gebruikte ze zelfs (hij had ze wel laten verbreden) onder zijn rally DS.

Ik heb ze geleverd en Oscar (NLteko) was de ‘testklant’ maar het heeft even geduurd voordat ze goed waren;
Van de eerste batch waren ze niet allemaal goed rond, die zijn terug gegaan, vervolgens was de kleur niet op orde, (ook terug) en pas bij de derde of vierde levering was alles op orde alleen toen zaten er stukken stof tussen band en velg (ze werden “plug and play” geleverd).

Ik heb het hele velgen / banden verhaal toen in de ijskast gezet.
(Ook omdat me ondertussen vooral op de BX aan het richten ben)

Nadien nog wel met de leverancier gezeten en e.e.a. doorgesproken, ze zijn inmiddels ook gestopt met het leveren van de combinatie velg en band.

Mocht er voldoende animo zijn dan wil ik dit wel weer oppakken en kan ik de velgen los leveren.

 

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 augustus 2018 03:33 PM
  [ # 1015 ]

ook nog een aanvulling:
Niet iedere bandenboer kan deze velgen op de balanceermachine krijgen, dus plug and play kan wel een voordeel zijn…
Maar misschien kan mr. snoekfabriek daar voor zorgen. Wink

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 30 augustus 2018 08:37 PM
  [ # 1016 ]

Het ziet er naar uit dat de binnenband bij het monteren even gebeten is door de montageapparatuur en/of een bandenlichter. Er is nog altijd niets te zien aan buitenband & velg. Kortom, totdat het weer gebeurt is dit een non-item. Maar de run-flat wielophanging is mooi weer bewezen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 september 2018 09:25 PM
  [ # 1017 ]

Inmiddels is de DS alweer een maand eigenlijk geheel normaal als auto in gebruik. Af en toe als het lelijk weer is blijft ze binnen. Soms heb ik ook gewoon een dolle bui en rijd ik voor de lol in m’n dieseltje: dat dat geen DS is wil niet zeggen dat ‘t geen fijne kar is. Bovendien trekt de juffer elke keer een boel aandacht en soms vind ik ‘t wel prettig om me een keer een dag niet met opgestoken duimpjes etc. bezig te hoeven houden, dus dan ga ik lekker incognito op pad Mr. Green

Hoe dan ook is het nu dan toch maar mooi gelukt om d’r gewoon vies van straatvuil en gebruik te krijgen. Da’s wel ongeveer voor het eerst. En een heel prettige laag vuil, want het is het vuil van de overwinning (laten we daar nou dan maar eens een keer gewoon vanuit gaan).

Penny Lane schreef:

O ja, en het lampje achter de asbak is gesneuveld. Da’s irritant want die zit vervangingstechnisch niet zo handig. Is dat dan nodig? Ja, nou, kijk: dat ding zit daar, dus die moet ‘t gewoon doen.

Dit is inmiddels ook opgelost. Na wat nieuwsgierig frutten aan het armatuurtje (door het gat van de asbak) bleek het net niet helemaal strak genoeg vast te zitten. Massa haalt het lampje gewoon over één van de bevestigingsschroefjes. Een korte kennismaking met een Phillips 1 schroevendraaier verder hebben weer mooi helder groen licht achter de asbak.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3236
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 03 september 2018 09:44 PM
  [ # 1018 ]

Dus dat dreigen met een interventiemacht onder leiding van Yuri heeft toch geholpen. Laughing

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 september 2018 09:51 PM
  [ # 1019 ]

Daar lijkt het wel op ja Very Happy

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2100
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 03 september 2018 10:02 PM
  [ # 1020 ]

Eind goed al goed? Wordt het uiteindelijk toch nog een saai topic!! Ramptoeristen en sensatiezoekers: zoekt uw heil in een ander topic! bravo

En wie weet ben ik zo maar de volgende met zo’n topic… ik verbeeld mij niks! Rolling Eyes

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
 
68 van de 86
« Eerste  < Vorige 66 67 68 69 70 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook