Totaal aantal Berichten: 1383
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Een beproefde Noord-Koreaanse methode is dat je enkele monteurs (Koreaans: bodyguards) tijdens een proefrit laat luisteren welk wiel, welke rem nu precies problemen oplevert. https://www.nu.nl/234704/video/bodyguards-kim-jong-un-rennen-mee-langs-auto.html
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ook leuk. Wel een hoop gedoe om te organiseren…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
In plaats van de Koreaanse methode kan je die van Google proberen:
Met de auto rijden terwijl je je foontje op een specifieke plaats in de auto legt en het geluid laat opnemen.
Of, als de auto op bokjes staat het foontje laten filmen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Allemaal leuk en zo, maar er kunnen hier eigenlijk maar een paar dingen aan de hand zijn:
- verkeerde (te harde) remblokken
- schijven krom
- voortrein uitgescheurd
- remzuigers vast
Wat aandrijfassen betreft: als die gaar zijn gaat zo’n wagen als een gek bonken en trillen bij hard accelereren en onwijs rammelen in een scherpe bocht onder belasting.
Doe je voordeel met bovenstaande opmerkingen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
- Dan zijn het niet de remblokken, want daar heeft-ie ook al eens prima mee geremd. Die zijn dan bovendien altijd te hard, niet soms.
- Kromme schijven kan ja, ik weet immers niet of er goeie of slechte onder zijn gekomen. Ik weet alleen dat ze al een keer afgedraaid zijn en dat het daarna een poosje goed geweest is. Maar: kromme schijven zijn altijd krom, niet soms.
- Voortrein uitgescheurd kan maar is niet aannemelijk; die is namelijk al uitgebreid verhergelast inclusief versterkingen naar de traverse tussen blok en bak. Ik wil aannemen dat dat nog heel is.
- Ik heb geen redenen om de remzuigers te verdenken. De auto is afgelopen maart met dreunende remmen en al goedgekeurd inclusief rondje remmentestbank. Daarnaast heb ik nog nooit ergens aan kunnen vernemen dat er een rem blijft hangen.
Wat de aandrijfassen betreft: de boel gaat laagfrequent ‘zingen’ bij hard accelereren maar dat kan ook komen omdat die kar vaker motorsteunen dan motorolie nodig heeft en de steunen van het afgelopen voorjaar (setje nummer vier of vijf inmiddels, daar wil ik even vanaf zijn) dus allang weer in de kliko moet. De assen knakken alletwee wel als een debiel in een scherpe bocht, in het bijzonder ‘s zomers als het warm is. Dat hoor je (droogloopgeluiden) en dat voel je (het knakkende wiel gaat zich onrustig gedragen). Dus die aandrijfassen zijn sowieso wel versleten. Maar dergelijk knakkende assen heb ik ook wel beleefd zonder dat de betreffende auto bij het remmen gaat denderen als een idioot.
Intussen ga ik er gewoon zo, met dreunende remmen en al, weer mee rijden, want het is m’n laatste auto die het ook gewoon doet. Wat er dan vervolgens stuk gaat aan dat geklapper zien we vanzelf. Misschien weten we dan ook wat het probleem is.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
ZO gauw als het weer het toelaat en de wegen droog zijn gaan we samen es FF rijden en REMMEN met die DS.
Twee merken meer dan een.
Ik denk dat het meevalt, want alles waar men over praat is al geweest.
Ik verdenk de achteras daar is nog niet aan gewerkt..
Jan.D.
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Je kunt, als je ‘m langzaam rollen laat, per omwenteling van de wielen ergens iets horen kraken. Netjes 1 knars per omwenteling, zo te horen; althans, het is een vast ritme. Als we dat kunnen vinden weten we denk ik ook wat er stuk is & daardoor zo’n berg gedender veroorzaakt.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
We moeten binnenkort es FF samen kijken.
Ik vermoed dat het in de achteras zit, maar zeker is dat niet.
Ik denk een lager of een remsysteem achterin..
We gaan het zien…
Nu ik er over door filosofeer Kan het ook zijn dat er een gescheurd wiellager is.
Dat verklaart ook de hoop herrie afhankelijk van de temperatuur..
Jan.D.
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
wiellagers van de DS scheuren nooit.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik heb er toch eindelijk maar eens een meetklokje bij in de buurt gehouden. De schijven zijn zo krom als iets kroms. Schroot. Oud ijzer. EOL. Hooguit nog geschikt als goedkoop trainingsmateriaal voor iemand die met discuswerpen wil beginnen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik heb ooit mijn schijven kromgeslagen op een verkeersdrempel; die was te hoog, ik ging te hard, ik had de verkeerde banden eronder, en mijn rubber aanslagblokken waren er niet meer. Dan kunnen de schijven de drempel raken. (sindsdien zijn de aanslagrubbers een van de eerste dingen die ik vervang als ik weer eens een nieuw project heb)
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ach nou ja, de motorsteunen zijn ook allang weer gaar. Misschien moet het blok er dan maar gewoon even weer uit, kun je overal in één keer goed bij.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Penny Lane schreef:Ik heb er toch eindelijk maar eens een meetklokje bij in de buurt gehouden. De schijven zijn zo krom als iets kroms. Schroot.
Derk
Ik weet niet hoe je dat gemeten hebt. Aan de auto kan het niet, want de aandrijfaslagers hebben speling. Voor- en achteruit draaiend zie je al grote verschillen.
De enig juiste manier is in een draaibank of op een vlaktafel.
Bij die schijven van Stef Sep was er waarschijnlijk meer aan de hand.
Gietijzer buigt namelijk niet, maar breekt. Gietijzer heeft geen vloeigrens.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het idee van dat uitklokken is dat je de schijven zo op de flens plaatst dat je de minste slingering meet. Als Derk nu slingering op de wagen meet moeten die schijven er sowieso af. Daarna meet je op de wagen de slingering van de flens. Is dat buiten tolerantie dan schroef je er nieuwe differentieelhuizen op, of smijt je je wagen weg ofzo. Als je flenzen hebt die binnen de toleranties draaien ga je nieuwe schijven halen en begin je opnieuw met uitklokken, op de wagen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste