Totaal aantal Berichten: 10373
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb gewoon een paar km met die blokken gereden en regelmatig geremd, niet te hard. Werkte perfect.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
2-3 keer remmen heeft bij mij geholpen .
Ik heb trouwens met bisonkit sterk shuurpapier 80 op een paar oude blokken gelijmd.
Ging perfect. Slingeren is nooit meer teruggekomen
Totaal aantal Berichten: 10373
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En je hebt schijven en schijven. Met mijn saxo 2 keer schijven bij Brezan gekocht. Allebei de keren na een jaar weer trillen. Toen voor een tientje meer schijven gekocht bij de dealer en helemaal geen last meer gehad.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Bij de Brezan moet je ook even opletten welke schijven je koopt. Ik had ze voor de C5 gewoon bij de Brezan gehaald, maar dan van Bosch. Dus gewoon dezelfde die de fabriek er ook onder hangt. Soms kun je daar nog wel eens vreemd mee uitkomen: voor de 1602 was een originele Até hoofdremcilinder niet meer leverbaar via de Brezan, maar de All Brake Systems versie die ik had besteld bleek uiteindelijk gewoon een herverpakte Até te zijn
Maar dat allemaal geheel en al terzijde. Inmiddels heb ik bericht van GLS: de slijpblokken komen ergens halverwege de middag binnen. Dan heb ik met een beetje geluk komend weekend de tijd & gelegenheid om eens te kijken of daar die remmen mee op te knappen zijn. Ik ben benieuwd!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Zowel met de Xantia alsook later met de C5 heb ik enorm veel last gehad van trillende remmen.
Soms na 10.000 km, maar ook een keer na een paar duizend.
In alle gevallen waren ze door de Citroën-dealer vervangen, met “origineel” spul.
Pas toen ik zelf Brembo schijven gekocht had, en die liet monteren, waren de problemen opgelost.
Mijn Xantia heb ik met die schijven verkocht, dat gaat nu ook gebeuren met m’n C5. De volgende eigenaar zal daar plezier van hebben
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Inmiddels zijn m’n slijpblokken dus binnen. Ik heb de koeltunnel er maar weer uit gebouwd en eerst gecontroleerd of de remmen op alle blokken aangrijpen en los laten (ja dus). Dan kan-ie zometeen naar buiten en zullen we maar eens kijken of er met die slijpblokken resultaat te maken is. Het zal mij benieuwen…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
wel met water koelen dus he. wielen van de grond en rustig stationair en dan rustig remmen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Uiteraard allemaal met waterkoeling. Ik heb ‘m met de choke/handgas op 1500 toeren afgeregeld, dan in z’n 2 en dan met de rem rustig moduleren tot-ie op een 1000 toeren blijft hangen. Vooral aan de rechter kant heeft één slijpblokje daarbij behoorlijk werk verzet, aan de linker kant was er nauwelijks een probleem en dat merk je ook aan de manier waarop de slijpblokken daar heel weinig te lijden hadden.
Nu eerst een bak pleur en dan eens even proefrijden. Ik heb, met de wielen van de gron af, wel de indruk dat ‘t hier een eind van opgeknapt is. Maar dat weet ik pas zeker als ik er mee gereden heb.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Hij dendert dus nog. Het is wat minder, maar dat komt deels omdat het nu koud is. Ik weet zeker dat als ik er een ritje van een kilometer of dertig mee maak en de boel lekker warm rem, dat-ie gewoon weer gaat denderen.
Kan zijn dat er nog meer van die schijven af moet worden geslepen, maar ik ga nu toch weer denken dat het tijd wordt om er andere aandrijfassen in te drukken. Helaas heb ik er nog maar één en dat is dan ook nog de linker terwijl ik de rechter het meest verdenk, maar goed. Het is een begin.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Volgens mij wordt het tijd om dit gezeik maar eens een keer voorgoed op te gaan lossen.
Ik heb er zo onderhand Hele Grote Balen Tabak van. Op een schaal waar ze bij Theodorus Niemeyer ook geen raad meer mee zouden weten
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het enige andere wat ik nog kan verzinnen, en dat zou ook verklaren waarom dat ene slijpblokje op de rechter remschijf zo veel meer slijtage had dan in hetzelfde gebruik op de linker schijf, is dat er dan toch een radiale scheur in de rechter remschijf zit, die voor problemen zorgt als de boel opwarmt. Nou ja, dat en een probleem in een diffstuk, maar laten we dáár maar even niet over beginnen. Want dan ga ik écht naar m’n lucifers op zoek.
Kortom, eerst maar weer uitzoeken hoe ik helder krijg of die schijf wel of niet gescheurd is zonder ‘m uit te bouwen. Want dat gebeurt 100% zeker weten Niet. Als die schijf gescheurd zou blijken te zijn, is het gewoon lekker een eind jammer.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik heb die slijpblokken nog eens bekeken en het blokje dat ik aan de binnenkant van de schijf geïnstalleerd had is prima in orde. Dat is ook de kant waar er nu netjes een kraag van een tiende of wat op staat. Daar is de schijf dus heel effectief opgeslepen. Het buitenste blokje is wel heel veel dunner geworden, maar het oppervlak is maagdelijk slijpmateriaal, zonder vervuiling of wat dan ook. Wel met een boel los materiaal van dat slijpblokje zelf. Ook zijn daar op de schijf veel minder duidelijk slijpsporen aanwezig en zeker geen kraag. Toch is dat de kant waar de zuiger van de twee het minst gemakkelijk loopt.
Ik heb al met al toch de indruk dat dat blokje niet versleten is, maar vermalen. Ik kan daar echt niet veel anders op verzinnen dan een gescheurde schijf, die bij het uitzetten naar buiten gaat wijken. Dat je dus straalsgewijs een rand op die schijf krijgt naarmate de boel warmte opneemt (van het remmen, maar ook van het opwarmen van de aandrijflijn en de stralingswarmte van de vlampijp en het uitlaatspruitstuk).
Maar misschien is dat wel onzin. Als iemand een betere verklaring heeft voor het vermalen van zo’n slijpblokje hoor ik ‘t graag, maar de kans is wel erg groot dat de rechter schijf domweg stuk is. Op wat voor manier dan ook.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo. De koeltunnel staat er weer voor. Morgen of komende week ergens de bodem er weer onder drukken en dan is ‘t klaar. Het is wat het is, hij dendert bij het remmen en ik kom er niet achter. En het zal me ook aan m’n stuitje oxideren inmiddels. Ik begin er niet meer aan om dat klaar te maken.
Dat moet de volgende maar oplossen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ai…..dat gaat me toch plaatsvervangend aan het hart hoor…. ik snap het ontzettend goed dat je ergens een grens trekt, deze auto leverde je vanaf en bepaald moment meer ergernis dan plezier op. En rationeel gezien moet je er dan een punt achter zetten. Tegelijk zegt de positieveling in mij: het moet toch potdomme lukken om daar nu zonder poespas een goed remmende machine van te maken??
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Tja. Het moet een keer ergens ophouden. Er is een prima kans op dat iemand anders alle geluk van de wereld met die auto heeft. De mate waarin dat ding vanaf hier *voor mij* ‘foutloos’ zou moeten blijven om de lol eraan en het vertrouwen erin te herstellen is totaal niet realistisch voor een auto van zowat 50 jaar oud. Dan komt er een keer een moment dat het waarschijnlijk veel leuker is om op zo’n auto terug te kijken dan om er eigenaar van te zijn.
Daar komt bij dat ik onderhand wel een beetje in de gaten krijg dat die auto bij een ander, met een frisse blik, fris geduld en eventueel wat diepere zakken dan de mijne ook nog wel eens beter af zou kunnen zijn. Zodat het ook eindelijk echt een goeie én echt mooie DS kan worden. En dan heb je het toch over een all-round-win situatie.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!