Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Goed, dat hebben we dus maar eens anders gedaan. Die fuseekogel had het op zich nog wel een poosje uitgezongen als de hele boel niet inmiddels gewoon onrond geklapperd was. Gevolg: met een mooi opgesloten kogeltje insturen zette het kogeltje klem. Niet goed.
Dus: vanochtend op de gok maar eens het rechter lagerblok uit de DSloper gehengeld. Dat was met het goeie kogeltrekkertje eigenlijk heel simpel, en het was een goeie move: beide kogeltjes netjes & een goed lager. Kwestie van schoonmaken, één nieuw stofhoesje erop en klaar. Met dank aan Citrest.nl meteen de aandrijfas van twee nieuwe stofhoesjes en een boel nieuw vet laten voorzien, zodat ook dat er meteen weer tegen kan. Het resultaat is dat je nu tenminste niet meer op richels het idee hebt dat je in een BX met rotte stabistokjes rijdt
Ook is de koelvloeistof dus ververst, is de verdamper organiek in het koelsysteem gezet en is de kachel inderdaad vervangen (de bestaande is knap vuil van binnen en mag dus ook eerst ontstopt worden). Idealist neemt wat restjes Duralay mee naar CitroMobile (dank!!), maar tot die tijd moest er wel iets tegen die kachel aan. Daar heb ik een paar stukjes van dat kunstleer-op-vilt kofferbakbekleding van de sloper voor gepakt. Dat was aan alle kanten gescheurd en lelijk, maar hiervoor eerst prima geschikt. De dikte klopt zelfs gewoon.
Al met al toch weer een mooi stukje werk verzet. Maar goed dat er bij Jan.D ook zo’n fijne vierkoloms Koni in het beunhok staat, dat werkt een eind gemakkelijker!!
En dan nu weer zweven!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Penny Lane schreef:Goed, dat hebben we dus maar eens anders gedaan. Die fuseekogel had het op zich nog wel een poosje uitgezongen als de hele boel niet inmiddels gewoon onrond geklapperd was. Gevolg: met een mooi opgesloten kogeltje insturen zette het kogeltje klem. Niet goed.
Derk
Dat was toch wel een spannend momentje!
Viel er nog een beetje naar huis te sturen of leek het op een dronken gans?
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Geen van beide. We hebben ‘t op de brug al geconstateerd (‘s avonds laat na een stevige beunsessie). Vandaag dan maar verder gebeund om ‘t even goed te doen. Wel weer onwijze mazzel natuurlijk dat het lagerblok van die sloper nog goed te gebruiken was! Gezien hoe gaar die auto verder is mag je daar niet vooraf blind op varen…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Mooi ze is weer en route.
Nu nog ff zien hoe het zit met de voorverwarming van de gasverdamper.
Daar is nog iets niet goed.
Lossen we ook nog op en dan kan de Dame ook goedkoop en route.
Jan D.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Inderdaad! Over die verdamper kan ik de volgende observaties meedelen:
Merk en type is AG 2000. De verdamper is vorig jaar nieuw geïnstalleerd. Tot op heden heb ik er ongeveer 500 meter gebruik van kunnen maken voordat de verdamper bevroor. Oorzaak: de verdamper wordt gewoon niet warm.
Dat had mogelijk te maken met een verkeerde aansluitmethode op het koelcircuit. Dat is nu ‘hersteld’ naar een situatie die van de sloper is gekopiëerd (die namelijk wel uitstekend op gas liep): de verdamper zit nu parallel op de kachel.
Laat ik nu de motor op benzine draaien, dan worden met de kachel UIT de verdamper en bijbehorende slangen NIET warm. Met de kachel AAN worden de slangen naar de verdamper van lieverlee WEL warm, maar niet zo warm als de rest van het koelcircuit. De verdamper zelf wordt ook dan niet zo warm als z’n KVS-slangen. De verdamper is met de motor op bedrijfstemperatuur maar net meer dan handwarm. Of eigenlijk gewoon niet. Als de radiateur met IR gemeten een stralingswarmte van ongeveer 79 graden heeft, komt de verdamper aan goed 56 graden. Mijn voorlopige conclusie is dat er dus gewoon geen KVS over de verdamper circuleert. Dat probleem lijkt in de verdamper zelf te zitten, daar de KVS-slangen er naartoe op den duur wel egaal warm worden.
Blijven er eerst twee vragen over: optie 1, luchtbel. Kan het KVS-circuit van een AG 2000 verdamper apart ontlucht worden en zo ja, hoe? Optie 2, verkeerd aangesloten: Kunnen de KVS-leidingen verkeerdom op de verdamper aangesloten worden en wat is de correcte volgorde?
Hopelijk zijn er hier mensen die dit gewoon weten. Via Google kom ik vooral terecht bij verhalen van mensen die een zusje hebben die getrouwd is met een kerel die een neefje heeft die iemand kent die 10 jaar geleden het oud ijzer sorteerde bij een LPG-boer terwijl het KVS-gedeelte van zo’n verdamper toch echt geen rocket science mag zijn…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
De mooiste aansluit oplossing is de verdamper in de slang zetten die van achter de waterpomp naar onder de carburateur loopt. Deze is als eerste warm om te voorkomen dat de carb bevriest. Hier 2 knietjes inzetten en naar de verdamper laten lopen. Een verstopping kan ook de oorzaak zijn.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Verstopping ja… Hm. Nou ja, dat is eenvoudig te bekijken. Mooi klusje voor een regenachtige Koningsdag…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
haal anders effe een andere ik heb er genoeg
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Om te beginnen moet je eens kijken of de waterpijp aan de cilinderkop niet verstopt zit. Maar eigenlijk moet je de verdamper in serie aansluiten met de slang die van de waterpomp naar het inlaatspruitstuk gaat….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat kan natuurlijk ook, maar parallel op de kachel kan heel goed werken. Mijn BMW en de DSloper hadden dat en dat ging uitstekend, ook bij koud en nat weer. Ik zoek nu eerst gewoon even warmte en ga dan eventueel optimaliseren.
Dat buisje zat inderdaad eerder verstopt, maar daar is een andere op gezet die eerst helemaal leeg gegraven is. Dat wil niet 100% zeggen dat er nu geen meuk meer (of weer) in zit, maar aangezien mijn kachel nu ‘in no time flat’ je foundation van je gezicht laat smelten denk ik dat dat op z’n minst redelijk voor elkaar is.
Misschien is het wel zo simpel als wat Daan zei: teflontape in/voor/tussen één van de knietjes. Ik ga eerst maar eens de T-stukjes bij de kachel afdoppen en dan ‘s kijken of er überhaupt water door de verdamper heen wil.
Edit: speciaal om vanaf nu dus niet meteen meerdere variabelen tegelijk te beïnvloeden. Dat is voor mij dé methode om het na 10 minuten écht niet meer te weten
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10258
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb met de verdamper parallel aan de kachel nooit problemen gehad.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het eerste euvel is gevonden. T-stukjes op de kachel gebypasst zodat het verlies aan KVS minimaal is. Daarna eens op de aanvoerslang naar de verdamper geblazen met de afvoerslang in een bakje. Niets…
Dus slangen op de verdamper gelost. Uit die slangen kwam nog een klein beetje bruine troep en dat was dat. Uit de aansluitingen op de verdamper kwam alleen ingedikte troep met de kleur en consistentie van mosterd. Die verdamper zit dus gewoon echt goed dicht… Ik ben wel benieuwd hoe er nou weer alleen dáár van die vieze troep komt. De rest van de KVS is al de hele tijd netjes helder & dun!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Je schrijft een paar posts terug dat je de KVS ververst hebt, die troep zat daar waarschijnlijk al voor het verversen. Openmaken die verdamper, boel weer aansluiten, afvullen en gaan rijden. Dan merk je vanzelf of er weer vieze troep in je schone KVS terecht komt.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Aldus geschiedde. De verdamper is ontstopt, opnieuw aangesloten en afgesteld. Ik vind zelf dat de motor nu warm nog wat snel stationair loopt, dus even zien of ik daar nog wat mee wil. Dat zit net een beetje op het twijfel-punt van wel of niet rustiger zetten. Maar de juffer heeft nu in ieder geval de eerste kilometers op gas achter de kiezen!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
‘Ja, ze rijden geweldig, maar het zijn zulke ingewikkelde auto’s’. Een veelgehoorde klacht over de DS. Tja, of dat zo is kun je uren over discussiëren. Ik denk dat de DS vooral onbegrepen is, maar wie ben ik?
In ieder geval kun je het jezelf, naarmate je zo’n bouwdoos als deze DS weer compleet krijgt, wel gemakkelijk steeds moeilijker maken. Monteer maar eens de onderplaat met de remkoeltunneltjes. Niet half zo moeilijk onder de auto uit te krijgen als de undertray van de gemiddelde leasebak anno 2017, maar je staat toch eerst een boel schroefjes los te maken voordat je langs onder ergens bij kunt. Tja. Je moet er van houden…
Zo ook met de laatste toevoeging aan de DS:
voor
na
Kom ik bij het zoeken naar iets heel anders toch zomaar een zekeringkapje tegen! Het gekke is dat deze uit de sloper moet komen (gezien de kleur van de verfresten die er op zaten), maar ik me helemaal niet kan heugen dat er daar één in zat. Waarschijnlijk heb ik die nota bene destijds zelf ‘definitief’ in het handschoenvak gemikt, omdat de groene zekering er om de haverklap uit knalde door een verknutselde Lumenition. Hoe dan ook: poetsje erover en terug op z’n plek er maar mee. Zodat het nu toch voor een geoefend sleutelaar zomaar een volle seconde langer duurt voordat je je zekeringen hebt gecontroleerd…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!