Ik kan me je teleurstelling voorstellen, zeker na alle moeite, tijd en geld wat je er in gestoken hebt.
Misschien wel verstandig om het project even te laten rusten. Tijd voor andere dingen… ofschoon menigeen best wel jaloers op je zou zijn om te kunnen sleutelen in de ruimte die op je foto’s te zien is… sterkte.
Je zou het deksel van de bak afkunnen halen om te kijken of er iets met de gaffels is.( niet veel werk)
Ik heb al eens eerder gepost dat ik met een GS een soortgelijk probleem heb meegemaakt.
Dat bleek de huls te zijn die om de prise-as heen zit, weet niet precies hoe dat ding heet.
Die huls was kennelijk iets te ver de bak uitgekomen en drukte heel licht tegen de plaat.
Bak er wel 3x uitgehaald voordat ik er achter kwam…
Klein beetje naar binnen getikt en het probleem was over…
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
DS23IE pallas schreef:Je zou het deksel van de bak afkunnen halen om te kijken of er iets met de gaffels is.( niet veel werk)
Dat heb ik vanmiddag ook bedacht. Wat eventueel ook nog een optie is, is om te kijken of er in de bediening vanaf binnen nog iets met stellen te bereiken is. Ik heb nu wel een andere bak in de auto gelegd, maar met ‘mijn’ oude schakelwals en bedieningsmechaniek… Dus het is mogelijk dat daar nu iets precies verkeerd staat. Ik zou dan met name de afstelling van de kabel verdacht vinden, want je zou één en ander ook kunnen ophangen aan een verkeerde dwarsverstelling van de schakelwals.
De radiateur wil ik er toch wel weer af hebben omdat ik de warmteverdeling een beetje bijzonder vond, maar ik weet niet wat ik van de testminuten zou moeten verwachten dus dat is eerst een kwestie van controleren. Misschien ben ik na alle koelingsellende gewoon paranoïde wat dat betreft. Maar als die er dan toch weer naast staat, zou ik inderdaad met het deksel eraf best even kunnen kijken of er iets van afwijkend gedrag te zien is.
Hans, wat jij bedoelt is denk ik de geleidebus voor het druklager. Maar het druklager van een ‘73er DS is heel anders van opbouw dan dat van een GS. Dat druklager heeft een aan de achterzijde aangegoten geleidebus waarmee het lager centreert in de bak in plaats van om de prise-as, waardoor die bus dan ook nooit te ver naar buiten kan komen ten opzichte van het contactvlak van het druklager. Aan de motorzijde is het volgens mij ook onmogelijk om de prise-as te diep in het toplager te leggen omdat de spiebaan eerder tegen het toplager komt te liggen. De top van de prise-as is ongeveer even lang als het lager diep is. Ik kan dan ook nog niet goed verklaren hoe zo’n koppeling voldoende vrij komt om normaal te functioneren, maar dat kennelijk de prise-as wel aandrijving houdt.
Ik ben het er overigens wel mee eens dat de symptomen verdacht veel lijken op een koppelingsprobleem, maar ik kan dat op basis van de constructie, de gebruikte spullen en de controles voor en tijdens de montage van zowel de koppeling als de bak nog niet aanwijzen. Ook omdat je de koppeling zelf dus gewoon zo kunt afstellen dat de werking daarvan op zich prima in orde is, blijf ik er een beetje tegenaan hikken om daar de schuld neer te leggen. Er zijn nog een paar kleine testjes mogelijk, maar waarschijnlijk zal de bak er af moeten om daar echt naar te kunnen kijken. Misschien kan ik er eerst met een endoscoop op af om te zien of er wat bijzonders gebeurt. Volgens mij heb ik het splitpennetje van het rubber op de koppelingsvork vergeten, dus dan kun je er vrij gemakkelijk bij. Met een beetje mazzel kan ik dat rubber er dan ook simpel weer af krijgen om te kijken of ik de koppeling ook gewoon live in actie kan zien.
Ik zal maandag nog wel eerst eens kijken of er nog simpele controles en/of acties iets opleveren en anders moet de bak er weer uit. Leuk vind ik het momenteel even niet meer, maar andere echt goede opties zijn er dan ook niet.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Penny Lane schreef:...maar de koppeling werkt, als in die komt volledig vrij en grijpt volledig aan. Je kunt dan alleen niet schakelen met draaiende motor. Je kunt ‘m met name in de eerste versnelling zelfs niet met tandenknarsen dwingen….
Derk, als de bak wel schakelt als de motor niet draait dan komt die koppeling dus gewoon NIET vrij. En met een afgedraaid vliegwiel is juist dat vliegwiel mijn eerste verdachte. Ik heb in het verleden niets dan gezeik gehad met afgedraaide vliegwielen….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij mijn weten moet je van het vlak waar de drukgroep op komt net zoveel afdraaien als van het vlak waar de plaat op komt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
waterman schreef:Derk, als de bak wel schakelt als de motor niet draait dan komt die koppeling dus gewoon NIET vrij. En met een afgedraaid vliegwiel is juist dat vliegwiel mijn eerste verdachte. Ik heb in het verleden niets dan gezeik gehad met afgedraaide vliegwielen….
Ik ben het vanuit de constructie met je eens dat de koppeling wel onjuist MOET functioneren. Er zijn twee mogelijkheden waarbij de prise-as niet vrij komt en dat zijn dat de frictieplaat niet vrij komt of dat het toplager vastgelopen is. Het ene is in principe nog mogelijk, het andere eigenlijk niet (toplager is nieuw).
Dat het vliegwiel het probleem is was, afgelopen vrijdag ook mijn eerste gedachte. Dat is nu het enige onderdeel met een afwijkende specificatie. Maar goed. Dan ga je dat vervangen. Dan moet ik dus wel eerst een niet-slingerend diafragma-type vliegwiel zien te organiseren
Hoe dan ook, de bak moet er dus weer uit. Dat moet dan maar, maar ik doe het nu alleen nog om dat ik met deze auto de event horizon voorbij ben. Er is geen weg meer terug… Het wordt voorlopig wel sleutelen met hele lange tanden. Maar: er moet dan maar eerst een vliegwiel komen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Het is toch een handbak Derk? Als je hem eerst in zijn eerste zet en dan de motor start met ingetrapte koppeling?
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Op deze foto van 18 oktober, bij de montage van de koppeling, zie je het al mis gaan:
Ondanks de motage van een dikkere plaat dan de plaat die er in zat (want minder versleten), komt het diafragma niet naar buiten. De drukgroep zit dus niet goed. Je kunt ook zien dat-ie wél netjes strak op het vliegwiel ligt. Dat zie je ook op deze foto:
De drukgroep komt uit een goed werkende set (waar ik immers gewoon 9.000 km mee gereden heb) waarvan de frictieplaat vervangen is dor één die ‘m juist méér slag had moeten geven en waarvan het vliegwiel het enige andere onderdeel is dat gemanipuleerd is. Kortom, ik denk dat Jan gelijk krijgt en dat het frictievlak teveel is afgedraaid ten opzichte van het montagevlak van de drukgroep. Het is niet ondenkbaar dat dat met een tweede ronde verspanen en balanceren weer werkend te krijgen is, maar dan kom je wel met een interessant puzzeltje ten aanzien van de maatvoering te zitten. Ook lever je een eind nastel-mogelijkheid in, maar dat hoeft niet per sé een probleem te zijn.
Ik denk dat áls dat geprobeerd moet worden, ik in elk geval met een nieuwe frictieset ga beginnen. Helaas is het me onduidelijk wat het hoogteverschil van het vliegwiel zou moeten zijn, dus dat mogen ze bij de toko die ‘t afgedraaid heeft dan fijn experimenteel gaan vaststellen - maar dan wel met een zeker weten correcte frictieset.
Idealiter zou ik ook met een ander vliegwiel beginnen, zodat je begint met onderdelen die ook allemaal kloppen in plaats van dat ze met workarounds aan de praat gemaakt zijn. Maar goed, zolang die niet aan de bomen groeien kan het goed zijn dat het moet met wat er ligt.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk dat je nu een veel voorkomende denkfout maakt, vergelijkbaar met de gedachtenfout dat naarmate de plaat meer slijt het pedaal dieper aangrijpt. Hoe dunner de plaat, hoe meer het diafragma naar buiten komt. Met een nieuwe plaat ligt het vrijwel vlak.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Tsja. Dan zou het montagevlak van de drukgroep dus teveel moeten zijn afgedraaid. In dat geval zit er niets anders op dan een ander te zoeken.
Edit: of de plaat is te dik, maar dan was de vorige ook al verkeerd. Die werkte wel, leverde ook een vrij vlak diafragma op, maar liep bijna op de klinken. Dat kan natuurlijk, maar hoe groot is die kans?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik zal morgen even kijken bij een diafragma vliegwiel hoe het hoogteverschil tussen aansluitvlak drukgroep en aanligvlak koppelingsplaat moet zijn.
Heb je toevallig axiaal speling op je krukas? Dan krijg je de koppeling ook niet afgesteld ( been there)
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
het viegwiel is zoals op de foto te zien is gevlakt, en is gelijke hoog met het pasvlak van de druk groep. het hele bereik is te groot tussen ontkoppelen en zeg maar aankoppelen dus een te grote axiale speling zou zomaar kunnen
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
maar…...als er normaal hoogte verschil zit in het aanligvlak van de koppelings plaat en het pasvak van de drukgroep dan is er een fout gemaakt bij het revisie bedrijf
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
We hebben de axiaalspeling van de krukas uitgebreid gecontroleerd voor, tijdens en na de montage van de krukas. Dat was ruim binnen specificatie. Het zou me verbazen als het daar in zit, maar het kan natuurlijk. Er is nog een andere optie en dat is een verkeerd type druklager. Ik heb eerder ook al de grootst mogelijke drama’s beleefd met het afstellen van de koppeling en die auto heeft nog nooit echt lekker geschakeld. Wie zegt me dat we niet opnieuw naar een verkeerde combinatie van spullen staan te kijken?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!