Hallo allemaal.
Ik woon in Frankrijk (het echte Citroen land).
Ik rijd al sinds mijn eerste rijbewijs (1962) met één of andere Citroen.
Ik kocht een paar maand geleden in Metz een tweedehandse ( ???) BX break TD van 1992 met 220.000 km op de klok.
Doet het hardstikke goed, heeft de gebruikelijke elektrische storingen, los ik wel op.
Onder de kap ligt een 1900 D met een citroenlogo op de inlaatvrdeler. Ja dat zwarte plastic ding bovenop het motorblok.
Ik heb het Haynes handboek. Deze motor staat er NIET in.
Het brandstoffilter zit in één huis met de brandstofverwarmer en de thermostaat aan de linkervoorkant van het motorblok.
De hydropomp en de dynamo zitten rechts vooraan het blok met een gezamenlijke dubbele V snaar. Hoe span je die spanner op de V snaar zonder kabouterhandjes ?
Na nogal wat gezoek olie en brandstoffilter gevonden (gekocht). De Citroendealer in Sedan wist ook niets.
VRAAG:
Welk handboek moet ik kopen om met deze motor verder te kunnen, reparatie en onderhoud enzo ?
Rudolph
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik weet nagenoeg niks van BX dieselmotoren, maar er zal vast wel ergens een motorcode op het blok staan waarmee veel mensen hier je vast verder kunnen helpen.
Het lijkt op een van de laatste BX diesels met een nieuwe motor, het brandstoffilter zit in een plastic huis voorop de motor en heeft voorverwarming?
Volgens mij heeft Lelijke Eend dezelfde motor in zijn 92-er BX diesel break!
Emiel
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Zo te horen is dit een van de laatste dieselmotoren, met het brandstoffilter op het thermostaathuis en een Xantiapomp met 2 uitgangen waarbij de debietregelaar achterwege is gelaten. Net zoals de laatste BX TZD die Bram had en anders dan die van LE, want die heeft de pomp gewoon op de bak als ik het me goed herinner.
Eveneens ben ik tevens ook.
Ik woon in Frankrijk (het echte Citroen land).
Da’s nogal een uitspraak, volgens mij is Nederland een veel echter Citroën land… in Frankrijk worden ze alleen maar gemaakt.
En volgens mij was monsieur Andre Citroën ooit geboren als Andre Limoenman, ik geloof in Amsterdam maar daar kan ik me in vergissen…..
Vwb de motor, klinkt mij inderdaad als een jongere versie van de ouwe trouwe XUD, trek voor de grap eens de kap open van een Xantia, ik denk dat het je dan heel bekend voorkomt.
En de snaar spannen, met een dynamo en een hydropomp op 1 snaartje lijkt me dat er wel ergens een spaninrichting zit zodat je een bout moet aandraaien om de snaar op spanning te brengen.
Misschien de dealer in Sedan voortaan mijden? Als hij zijn eigen merk niet eens kent….....
Mooie wagen buurman….