Omdat het lampje op het dashboard de laatste week steeds oplichtte bij starten en stationair draaien toch maar even de laadstroom gemeten…..te laag dus en sinds gisteren helemaal niks meer…..
Vandaag een dynamo op de kop getikt en snel aan het sleutelen na thuiskomst (21:30)
Om een lang verhaal kort te maken; dynamo was los, maar ik kreeg hem niet uit de auto, er zit overal wat in de weg !!! Heb gedraaid ermee en gekeerd….kon echt nergens een uitgang vinden….
Bij mijn vorige BX (een non-turbo 1.9 D) ging het ook niet echt lekker, maar uiteindelijk ging hij naar onderen het motorruim uit en de vervanger er ook vanaf de garagevloer weer in (met een stuk touw).
Maar ik heb nu van ellende de dynamo maar weer vastgezet en morgen maar weer zonder laadstroom op en neer naar het werk (uiteraard wel 2 volle reserve-accu’s mee).
Wat moet je allemaal demonteren om dat kreng te kunnen vervangen ?????
Laatst heb ik de startmotor vervangen, toen moest er wat plastic uit de weg, maar verder was dat geen drama. Kostte alleen wat extra tijd.
Maar deze klus was dus 2 uur weggegooid werk:-(
Kan de gietijzeren steun gedemonteerd worden waar de dynamo op vastzit ? Moet je misschien het oliefilter verwijderen ? Of de radiateur ??? Of moet je wellicht de motor eruit tillen met een takel en dan de dynamo vervangen ???? grrrrrrrrrrrrrr….... Hellllupppppp…...
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4670.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik heb destijds alleen de plastic kap bovenop de radiateur, de luchtbuis die erlangs loopt en de luchtslang die aan die buis vastzit verwijderd, en toen kon de dynamo er min of meer zo uit.
Eveneens ben ik tevens ook.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2048.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de koolborstels en spanningsregelaar te vervangen van je huidige dynamo, kosten zijn zo’n 15 euro bij een gemiddelde onderdelenhandelaar en je hoeft dan de dynamo niet eens los te halen.
Tenzij de dynamo giert wat duid op versleten lagers, dan zal je hem wel moeten vervangen of in ieder geval de lagers ervan.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Als je het beugeltje boven de dynamo waar de slang naar de HD pomp
mee vast zit loshaalt moet het net willen.
Rechterkoplamp er uit en door dat gat de dynamo er uit/in wurmen
Mechuccio schreef:Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de koolborstels en spanningsregelaar te vervangen van je huidige dynamo, kosten zijn zo’n 15 euro bij een gemiddelde onderdelenhandelaar en je hoeft dan de dynamo niet eens los te halen
Dat kan ,maar het is een tijdelijke oplossing
De sleepringen zijn , behalve bij de mitsubishi’s , van dunwandig koper gemaakt
Tegen de tijd dat de borstels versleten zijn , zijn de ringen ook bijna op
nanko schreef:Mechuccio schreef:Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de koolborstels en spanningsregelaar te vervangen van je huidige dynamo, kosten zijn zo’n 15 euro bij een gemiddelde onderdelenhandelaar en je hoeft dan de dynamo niet eens los te halen
Dat kan ,maar het is een tijdelijke oplossing
De sleepringen zijn , behalve bij de mitsubishi’s , van dunwandig koper gemaakt
Tegen de tijd dat de borstels versleten zijn , zijn de ringen ook bijna op
Die sleepringen zijn inderdaad vaak ernstig ingesleten. Heb zo’n dynamo al eens open gemaakt met het idee hem te voorzien van nieuwe koolborstels/spanningsregelaar, maar er toch maar vanaf gezien.
Ik had trouwens gedacht dat zo’n unitje heel wat meer zou kosten dan 15 euro. Voor dat bedragje kan je de gok natuurlijk wel wagen als het maar voor tijdelijk is (bijvoorbeeld bij een auto die toch al her en der uitelkaar valt).
Overigens is mijn 20 euro dynamo van de sloop natuurlijk ook geen betrouwbare oplossing…..je weet nooit hoe oud die is. Even openmaken en kijken naar de koolborstels en sleepringen voor de montage is wel een goed idee natuurlijk, dan kan je een beetje een inschatting maken van de te verwachten levensduur
Een ruildynamo van mijn type kost overigens 110 a 120 euro, dat is wel aan de prijs vond ik zelf, vandaar toch maar ééntje van de sloop.
Iedereen bedankt voor de tips; van het weekend maar weer een poging wagen. Ik ging er vanuit dat de dynamo naar onderen eruit moest omdat dit bij de vorige BX van me vrij aardig ging, vandaar dat ik niet echt heb geprobeerd het ding naar boven eruit te bevrijden.
Maar nu zal ik me gaan concentreren op de weg naar boven
Die koplamp-tip doet me aan het CX-sleutelen denken. Als je daar een dikke accu in wilt plaatsen, moet de linker koplamp ook los en een stuk naar voren, anders is het haast niet te doen
Het is gelukt…..rechter koplamp eruit, beugeltje boven de dynamo ook…..moest wel wat slangen opzij duwen….sloop-dynamo erin met wat gewurg….hoop dat ik weer een tijdje vooruit kan met woonwerkverkeer…..het rijdt heerlijk zo’n BX turbodiesel !!!!!!!!!