Zo te lezen ben ik niet de enige die met die mooie C114 worstelt.
Ik ben gewoon gaan praten met diverse revisie bedrijven. Een aantal zaken wordt door de meeste bedrijven aanbevolen:
- Bussen moeten er altijd uit v.w. de voetpakkingen.
- Bussen moeten altijd nabewerkt worden (uitkotteren/honen).
- Voetbouten altijd vervangen als er roestvorming te zien is.
- Altijd lagers vervangen, trustlagers kunnen vaak hergebruikt worden.
Ik heb ook nog geen ervaringen met de SMCdF, maar heb alleen nog maar positieve reacties gehoord. Sommige bedrijven adviseren juist om lid te worden!
Ik heb voor mijn motor nu het volgende uitgezocht:
Cilinderbussen €180
Drijfstang- en krukaslagers €531
Voetbouten €180
Zuigerveren €112
Alle pakkingen €311
De handelsprijzen van deze delen verschillen nogal. Dit heb ik hier en daar aan prijzen verkregen:
Cilinderbussen €990
Drijfstang- en krukaslagers €379
Voetbouten, versterkt €376
Nieuwe zuigers incl. veren €1435
Zuigerveren €185
(bijna) alle pakkingen €480
Dan werkzaamheden die ik uit moet besteden:
Indien nodig grondboringen opboren €360
Bussen op maat kotteren en honen met torque plaat €360
Montage cilinderbussen met voetpakkingen €240
Ik wil in eerste instantie mijn zuigers behouden, maar weet nog niet of dat kan. Er moeten dan wel nieuwe bussen in. De nieuwe bussen worden helemaal op maat gemaakt naar de oude zuigers.
Als dat allemaal lukt en geen problemen zijn bij de grondboringen, kom ik al gauw op meer dan 2 mille inclusief de BTW. En dan maar hopen dat er geen verrassingen naar voren komen.
In het geval dat de zuigers te ver heen zijn, kunnen de oude bussen aangepast worden naar overmaats zuigers. Nieuwe bussen plaatsen is dan alleen nog nodig als er echt zware schade is in de vorm van stootranden enzo. Dan wordt het al snel 3,5 mille.
Mijn cilinderkoppen zien er gelukkig goed uit, maar ook daar zijn nog aanzienlijke kosten aan verbonden. Ik verwacht toch wel nieuwe kleppen en klepgeleiders bij de uitlaat. Maar goed, dat is van latere zorg.
Al met al blijft het een geweldig avontuur zo’n SM!
Citroën SM
French show, Italian go…
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
eigenlijk kan je maar zien wat je moet doen als je de motor open hebt liggen. Soms zijn zwaarder werken nodig soms niet… maar lagers kan je best vervangen als je alles toch hebt open liggen cllinderbussen hangt er van af….
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Bedankt voor het prijzenoverzicht.
Ik ben lid van de SMCdF, maar heb tot nu toe nog niks besteld.
Mijn zuigers zien er nog goed uit, ik heb ook nog gave cilinderkoppen van het “carburateur-blok”.
Dus ik ga nieuwe cilinders, lagers, zuigerveren, kleppen, geleiders enz. kopen via de Franse club.
Daarna op zoek naar een revisiebedrijf en het carburateur-blok weer opbouwen.
Krukas alvast gemonteerd met de oude lagers, draait keurig rond zonder haperingen -> ziet er goed uit.
Schiet me nog een vraag binnen over de axiaal lagers van de krukas; op een van de lagersets staat 0,05. Volgens mij is dit dus een overmaat.
Omdat ik twee motorblokken heb kan eea ook vergelijken. Deze axiaallagers zitten aan de zijkant van een van de krukas-lagers; als ik op die plaats het blok meet is dit ook 0,05mm dunner dan het ander blok.
Wordt de overmaat bepaald door het blok, is dit normaal?
Hoi allen,
Het gaat gebeuren, ik ga aan de motor beginnen (zie voorafgaande Q&A).
Versnellingsbak zit erin en alle hydraulica zit er ook weer in.
Gisteren de pomp met een boormachine aangedreven, en voila, we kunnen weer remmen en sturen (vering ga ik straks proberen).
Dus nu mag ik (van mezelf) aan het leukste deel beginnen:
Ik ga de motor (nummer 104.253) geheel reviseren.
Eerst een boodschappenlijst maken:
Cilinders, pakkingset, zuigerveren, lagers, koppeling, drukgroep, kleppen wil ik bij de SMCF bestellen.
Versterkte draadbussen, verlengde pompas enz. ga ik waarschijnlijk bij Cyril kopen.
Ik kreeg de oude draadbussen er overigens gewoon zelf uit. Bout met moer strak aandraaien, draadbussen beetje verwarmen met brander (blok bleef handwarm bij de draadbus!) en voorzichtig lostikken op de ringsleutel.
Paar vragen (na lezen van dit forum):
De kettingen moeten Renold synergie 2 worden, heeft de SMCF deze ook, of staan de “oude” kettingen nog in de prijslijst?
Waar kan ik ze anders kopen?
Ketting spanner: voorkeur is de hydraulische kettingspanner: gaat dat bij mijn blok? Of kan ik er dan geen kettinggeleider gebruiken?
Groet,
Maart
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maart, je moet effe goed shoppen voor je onderdelen. Zo kan het zijn dat bepaalde onderdelen bij de een duur zijn en bij de ander veel goedkoper. Overweeg in ieder geval het lidmaatschap van de Duitse én de Franse club. Je haalt die kosten er namelijk makkelijk uit omdat de onderdelen vaak veel goedkoper zijn dan bij de diverse specialisten. Kettingen kan je overigens best ook bij Sars halen. De Fransen verkopen geen renolds. Een hydraulische spanner is zeker een aanrader en kan zowel met als zonder gebogen geleider. Ik zou zoiets trouwens zelf door Wim van der Laan laten monteren omdat hij daar het meest bedreven in is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Altijd een curved fixed limiter monteren. Verlengde oliepomp as ook bij de franse club. Dat is verreweg het goedkoopst.
Originele kettingen heb ik nog liggen! zijn in de aanbieding!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die wil niemand meer hebben!
Mooi dat je aan de motor gaat beginnen Maart; ik ga er van uit dat je een goede kroonwiel/pignon-set gevonden hebt? Kettingen, geleiders en curved limiter heeft Cyril. Ook kleppen, massieve uitlaatkleppen voor €24 per stuk.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Blijft iedereen gewoon renolds synergy 2 kettingen monteren? Dit ivm de discussie over of deze ketting van recente makelij wel geschikt zou zijn?
gr
Gert-Jaap
Al het goede duurt (heel) lang…..
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Onlangs nog een blok opengehaald waar ze inzitten: niets aan de hand. Ook mijn eigen blok vertoond geen enkele vorm van overmatige slijtage!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Er is welgeteld 1 persoon die kleppen door zuigers had en het aan de kettingen weet. Toen er geprobeerd werd verhaal bij Renolds te halen reageerden die met de opmerking dat de kettingen niet voor gebruik in auto’s waren; op die manier wezen ze dus alle aansprakelijkheid van de hand. Voor zover ik weet is verder iedereen erg tevreden over deze kettingen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ha allen,
Er is weer wat voortgang te melden.
en
Volgens mij kan ik weer wat advies gebruiken…..
De onderdelen van de Franse club (cilinders, pakkingset en zuigerveren enz) zijn binnen.
Ik heb inmiddels cilinderbussen van de Franse club gemonteerd.
Verder heb ik een hydraulische spanner laten monteren en een curved limiter en reijnolds ketting gekocht.
Maar nu:
Volgens mij moeten de cilinderbussen net boven het motorblok uitsteken. Ik heb dit nagemeten (met geslepen as en aluminiumfolie…..). De folie is precies 0,01mm (micrometer) en de geslepen as lijkt netjes recht. Geen beroerde meting denk ik.
Een van de cilinders ligt aan een zijde net (0,005mm, folie zat flink klem) onder het aanlegvlak van de motor en de rest ligt gelijk of net iets hoger (tot ca. 0,05mm)
Is het een probleem sommige cilinders gelijk of net iets lager liggen?
Volgende stap is cilinders boren en honen, als het nodig is zou ik het blok ook kunnen laten na-bewerken.
Zou dat nodig zijn?
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Maart, ik lees in de RTA dat ze 0,02 á 0,05 mm moeten uitsteken met een maximaal onderling verschil van 0,02 mm. Kun je geen microklokje op de kop tikken? Ik heb er een bij Brezan gekocht waar op staat dat hij is om remschijven uit te klokken, maar met alle stangetjes en klemmetjes die erbij zitten heb ik ook keurig mijn nokkenassen kunnen afstellen. Een cylinder die onder het pasvlak ligt mag dus in ieder geval niet. Nu is natuurlijk de vraag: hoe komt dat?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hoi Jan,
Tja, ik weet ook niet waarom ze dieper liggen.
Het kan ook zijn dat deze spreiding normaal is…..
Ik heb een meetklokje, komend weekend eens proberen een houder te maken om wat beter te meten.
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Met een cylinder die onder het pasvlak ligt krijg je geheid lekkage. Fabricagefout? Boring in blok te diep? Hij zal er in ieder geval weer uit moeten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Volgens mij is de enige oplossing om het blok en cilinders te na te bewerken zodat de hoogtes netjes kloppen.
-> Vandaag alles naar Cyril gebracht om deze bewerking (en nog wat andere zaken…) te laten uitvoeren.
update volgt.