5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
   
Nooit meer bollen vullen?
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 13 mei 2010 02:28 AM
  [ # 61 ]

Waterman, heb je nooit op dat handige manometertje van het reduceerventiel op je lasapparaat gekeken?
Normaal zitten daar twee klokjes op: eentje voor de druk in de cilinder en de andere voor de gereduceerde druk(flow)die naar je lastoorts gaat. Een verse argon cilinder staat op 125 bar dus dat is ruim voldoende. Overigens kan ik ook makkelijk aan stikstof of helium komen op 125 bar of zo.
Alle technische gassen die bij lassen, snijden en lekcontrolle worden toegepast.

bollendruk

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 13 mei 2010 09:51 AM
  [ # 62 ]

Volgens mij is Argon geen fijn gas als het op druk ergens uit komt, dus voorzichtig met weer opnieuw vullen van de bol als er Argon in zit en je draait de nippel weer los. Wink Verder ben ik wel benieuwd of het kan.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 13 mei 2010 11:37 AM
  [ # 63 ]

Zoals ik al zei: Argon is een edelgas. Dat reageert nergens mee, het bestaat uit losse atomen, er worden geen moleculen gevormd.

Stikstof in de lucht (en ook in flessen met 200 bar) vormt daar moleculen N2. Dus de Atomic Radius heeft geen enkele betekenis voor het diffunderen door een membraan. Daarvoor moet je de moleculaire diameter weten en die is echt veel groter dan tweemaal de Atomic Radius.
De vuldruk van Argonflessen is 200 bar of 220 bar, afhankelijk van het merk.
Aan de druk zal het dus niet liggen.

Helium (ook een edelgas) zou een hele domme keus zijn: het wordt wereldwijd gebruikt als lektestgas omdat het zo heerlijk door kleine gaatjes wil en omdat het zo goed te detecteren is.

Stikstof doen ze ook in autobanden. Daarmee vervang je dus de 20% zuurstof in de lucht ook door stikstof. Er zijn nog steeds mensen die geloven dat je het verschil kunt merken.

Kortom: Ik zou geen beter gas weten dan stikstof om bollen mee te vullen.
CO2 zou ook kunnen, maar
bij 15 °C wordt koolstofdioxide bij het verhogen van de druk boven de 50 bar vloeibaar.
Dus voor achterbollen nog net bruikbaar.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 13 mei 2010 11:40 AM
  [ # 64 ]
samuel schreef:
JanSr schreef:

Overigens: Heb je een bollenvul apparaat?

Ik heb een kleppen setje van een bollenvulapparaat. Het mechaniek om op de bol aan te sluiten ontbreekt. Het missende deel maken is een leuk winterproject.

Als je je ontwerp klaar hebt zie ik dat graag, dan maak ik het zelf ook. Ik heb de spullen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 13 mei 2010 12:04 PM
  [ # 65 ]

Dat is informatie waar meer kennis achter zit! Dank JanSr. Als ik het zo lees heeft het dus geen zin om met argon aan het experimenteren te gaan als je ook gewoon over stikstof beschikt. Helium gebruiken wij idd voor lektesten dus dat dat niet zo’n fijn gas is om bollen te vullen was al duidelijk. Dat verschil van atomen vormen of losse moleculen wist ik niet (nooit echt opgelet bij scheikunde Smile). Als er met achterliggende kennis wordt beargumenteerd dat stikstof de allerbeste keuze is om de bollen te vullen dan hoef ik daar niet meer aan te tornen….vullen dus met stikstof.

Ik zal tzt wel een topic openen om mijn ontwerp ter discussie te stellen om het door meerdere en andere inzichten te verbeteren. Overigens denk ik aan een opstelling voor vullen van losse van de auto gedemonteerde bollen. Vooraf even checken wat de restdruk is is volgens mij noodzakelijk en dat kan alleen als de bol los is dus dan kan ie ook gelijk los gevuld worden.

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 13 mei 2010 12:22 PM
  [ # 66 ]

Aan de auto vullen zou nog mooier zijn, scheelt sleutelwerk. Ik vrees dat er toch nogal wat bollen onbereikbaar zullen blijken. (hydractiefbollen, remaccu, voorraadbol, maar ook de voorpootbollen van de XM.
De restdruk is niet interessant, je vult gewoon tot de gespecificeerde waarde.
Mocht het membraan kapot zijn dan blaas je wel de hydrauliekolie de verkeerde kant op. Geen idee of dat een bloedbad geeft, als je geluk hebt hoor je het borrelen in het voorraadvat.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 13 mei 2010 01:11 PM
  [ # 67 ]

Nee nee restdruk is wel interessant. Als een bol nagenoeg drukloos is is het membraam ook kapot en dus zinloos om te vullen. Als de druk laag is weet je dat en kan je ‘m uit voorzorg vervangen. Je wil tenslotte niet heel snel weer moeten sleutelen omdat een zwakke bol het weer begeven heeft.
De meeste bollen zijn bovendien toch niet goed te bereiken om te vullen als ze nog gemonteerd zijn. Daarbij komt dat ik de originele plug gemodificeerd (zaagsnede in de kop) wil hergebruiken. Dat scheelt weer omdat er dan geen nieuwe onderdelen gemaakt hoeven te worden. alleen nieuwe o ring en zaagsnede in de kop van de plug. Die systemen met die lange plug onder dat gele plastic kapje kunnen aan de auto gebruikt worden. Ik ben niet zo enthousiast over dat ontwerp..omdat daar speciale pluggen voor gemaakt moeten worden.

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 13 mei 2010 01:39 PM
  [ # 68 ]

Als bollen “bijna” plat zijn veert de auto niet meer. Dat weet je dus al. Ik ga dan geen boldruk meer meten, maar direct weggooien, beiden van dezelfde as.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 13 mei 2010 05:48 PM
  [ # 69 ]

ook goed

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
 
5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook