“Stampende”  achterwielophaging na vervangen Adals; Oliebol?
Peter2006
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 120

- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Gepost: 28 februari 2010 01:42 PM

Hallo allen,

Afgelopen week heb ik de adals vervangen mede dankzij de handige site van Dhr. Tiemersma. Er was alleen wel meer voor nodig dan een bankschroef (lees een hydraulische pers van 20 ton) om de oude lagers (of wat daarvan nog over was) uit de draagarmen te krijgen. Ook heb ik de meteen de achterremmen maar even gedaan. Even reed de auto zoals een bx moet rijden! Een wereld van verschil.

Ik heb nu toch een complicatie; wanneer ik op een onverharde weg rijd hoor ik een vreselijk gebonk bij het rechter achterwiel. Net of er geen schokdemping plaatsvindt. Even dacht ik aan de stabilisator stang maar alles zit zoals het moet zitten. Ook tref ik geen lhm lekkage aan. In de hoge rijstand is het verschijnsel iets minder. Misschien dat het aan de bol kan liggen?  Kent iemand dit verschijnsel?
De achterbollen zijn nog geen half jaar oud van Chyparse en nieuw (geen gereviseerde). Ik wil ze in ieder geval laten testen.

Graag hoor ik jullie advies.
Dank en groet,

Pieter

Peter

Profiel  

BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3830

- BX 19 trs
Gepost: 28 februari 2010 03:33 PM
  [ # 1 ]

Heb je de zuigerpen wel goed vastgezet op de draagarm met de pin?

Zit de stabilisatorstang wel vast?

Zitten je wielen goed vast?

Emiel

Profiel  

boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 28 februari 2010 05:26 PM
  [ # 2 ]

veert de auto wel naar behoren?

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3680

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 28 februari 2010 05:42 PM
  [ # 3 ]

Als je een oliebol achterin hebt liggen zou ik die snel weggooien! Die dingen gaan uiteindelijk ook schimmelen, en dat zal niet lang meer gaan duren als je bedenkt dat de laatste oliebollenkraam al ruim anderhalve maand geleden is weggehaald.

Voor wat het bonkend geluid betreft denk ik dat ergens iets niet goed vastzit, stabilisatorstang is wel een goede verdachte.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  

Peter2006
> 100 berichten
RankRank

- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Gepost: 08 maart 2010 07:32 PM
  [ # 4 ]

Beste Allen,

Dank voor de tips. Inmiddels heb ik de stabilizator stang nagekeken en beter vastgezet met de momentsleutel (en het juiste aanhaalmoment). De vering blijft wel hard. Binnenkort ga ik op de brug de rijhoogte afstellen en bollen laten testen. Ik vermoed dat dan alles goed moet zijn.

Vriendelijke groet,

Peter

Profiel  

Peter2006
> 100 berichten
RankRank

- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Gepost: 05 april 2010 12:22 PM
  [ # 5 ]

In aavnulling op mijn vorige bericht heb ik afgelopen weekend een rondje bollen gedaan. De vering achter was dusdanig slecht dat dat auto letterlijk stuiterde bij het inveren. Bij het testen werd mijn vermoeden bevestigd; een oliebol achter en de andere bol bijna leeg. Deze waren mij afgelopen juni door de bovengenoemde firma voor ‘nieuw’ verkocht. Deze kunnen dus een brief verwachten. Achter nu gereviseerde bollen. De overige bollen incl. voorraadbol weer op druk gebracht en de zaak ontlucht. De auto veert nu eindelijk goed!

Peter

Profiel  

boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 06 april 2010 06:44 PM
  [ # 6 ]

Ik zou ze gewoon ff bellen. Dan kom je er vast wel uit, het zijn erg geschikte mensen.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook