Bij alle XM’s wordt de lucht van buiten aangezogen. Deze lucht gaat door een grofmazig rooster. Dit rooster houdt echter weinig tot niets tegen. Tijdens voor en najaar wordt veel pluizen en bladeren aangezogen. Deze nestelen zich tegen de koelradiator van de klimaatregeling aan. Door de werking van de airco die steeds koud en weer warmer wordt onstaat condens. De bladresten en dergelijk worden vochtig en gaan na verloop van tijd een dikke masse vormen. Tussen deze massa en de aircoradiator vormt zich corrosie en na verloop van tijd gaat deze radiator lekken.
Een tip om veel schade in de toekomst te voorkomen is de aanzuigopening te voorzien van een wasemkap filter. Hiermee houdt je effectief de natuurlijke afvalstoffen tegen.
Realiseer je dat vervanging van zo een radiator betekent dat je je hele dashboard moet slopen en als ik zeg hele dan bedoel ik ook hele.
Je bedoelt de airco verdamper Dat is idd geen leuk karwij. Heb er 2 uitgebouwd en er blijft werkelijk geen boutje meer zitten achter je dash.
Ik heb een keer een TCT gehad die leek een universeel stoffilter daar te hebben zitten. Leek op een soort klein luchtfiltertje die in de parafaanbak zat gemonteerd, de dealer wist van niets helaas..
Misschien eens bij de brezan door het magazijn wandelen
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Tsjonge jonge zeg, dat is meer dan een beetje stof en een paar blaadjes.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Toch, ik meen me een dealerinstructie te herinneren waarin stond hoe die radiateur gereinigd moest worden. Stond dacht ik 2 uur voor. Was iets met een speciale reiniger erop spuiten en de lekwaterslang doorsteken. Volgens mij moest je er vanaf de passagierskant bij. Hmmm,.....
Als ik dat zo zie, kan het reinigen geen kwaad.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Haal je niet de kachelradiateur ende verdamper door elkaar?
Misschien ook niet hoor, want je kan wel bij de verdamper, maar je krijgt hem er niet uit zonder het dash volledig te demontern.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Nee, in dit geval weet ik het zeker. De instructie ging over een aircocleaner die gespoten moest worden en de lekwaterafvoer die verstopt zou kunnen zijn. De kachel heeft geen lekwaterafvoer.
Wim,
Disciplus Simplex
Geloof nou niet dat dat echt werkt. Marketing praatjes! De enige oplossing zou zijn geweest vanaf ingebruikname van je XM preventief een stukje wasemkap filter bij je luchtinlaat plaatsen en dat elke halfjaar vervangen. Die spuitbusjes zijn zonde van je geld. Misschien ruikt het 2 weken wat frisser in je auto en daarna is het weer bal, dan zijn de bacteriën weer actief.
Inderdaad, ik heb het vanmiddag bij de dealer nagevraagd. Ze spuiten zo’n spray en dat is het. Maar het echte schoonmaken doen ze niet.
Sterker nog, bij de dealer begrepen ze niet waarom ik in het reinigen geïnteresseerd was. Dat kon ik toch zelf wel.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bij mijn XM met airco is het originele grofmazige rooster vervangen door een kunststof rechthoekige flens met daarin een interieurfilter, zie de foto’s voor dit filter.
Op een onderhoudsnota van de vorige eigenaar staat vermeld dat dit het filter BNL 6431002 zou zijn, mijn dealer kent ‘m echter niet.
Daarom zit er nu een filter van een Alfa in, deze kwam qua afmetingen het dichtst in de buurt.
Enig speurwerk op het internet heeft opgeleverd dat Delphi een dergelijk filter nog maakt, zie http://go.delphi.com/CS/DPSS/CATALOG/ProductInformation.aspx?PartProductID=TSP0325008&PartNumber=TSP0325008
Ook Mistral heeft nog een dergelijk filter, zie http://www.mistralfilter.ru/Model_103-en.aspx
Beide filters helaas nog niet in NL gevonden.
Weet iemand toevallig waar ik wel in NL een goed alternatief kan vinden?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Delphi meldt dat die filters in de Benelux verkrijgbaar zijn. Ik denk dat je een meeltje naar ze moet sturen waarin je vraagt hoe ze te verkrijgen zijn als je in Nederland woont.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Probeer het wel even via m’n aircoboer.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Even een vraagje: heb sinds kort een XM Break TCT met airco. Dit is mijn eerste auto met airco. Nu is het toch zo dat er dan een interieurfilter zit, of een pollenfilter o.i.d.? Bij de auto van mijn vader zat die ergens onder het dashbordkastje, maar dat was geen citroen. Mijn auto lijkt wat muf, dus ik wil dat filter (als die er ook inzit) graag vernieuwen. Iemand tips?
XM heeft dat dus niet, wat min of meer ook te lezen is in dit topic
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Inderdaad, de XM heeft dat af fabriek niet.
Op de aanzuigopening zit slechts een grofmazig rooster.
Al zijn er XM’s, waaronder de mijne, die voorzien zijn van een (later geplaatst???) filter op deze opening.
Zie enkele berichtjes terug.
Haal de paravan eens los, dit is de kunststof afdekplaat direct voor de voorruit.
Voor de beide buitenspiegels zit een afdekplaatje, als je deze weghaalt, vindt je aan beide zijden een tweetal schroeven.
Deze verwijderen en de paravan kan met beleid weggehaald worden.
De aanzuigopening is nu aan de rechterzijde van de voiture zichtbaar.
Zeer waarschijnlijk tref je daar resten van bladeren aan, mogelijk komt de muffe lucht hierdoor.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dankjewel Rene,
Met zulke tips kan ik mijn XM weer helemaal ok krijgen (en fris van binnen!)