




























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
195/70-15 gaat prima voor, achter is het te breed en ook nog eens funest voor je weggedrag: De DS is van nature onderstuurd, dan wil je brede banden voor en smalle achter.
Citroën wist wel waar het mee bezig was….
Citroen!
Nog een reden om nog eens terug te gaan naar de APK man.
Mocht je dat niet willen dan kun je nog altijd de voor- en achterwielen omwisselen, als je er voor tenminste wel 185-ers om hebt liggen.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
185-ers passen achter ook niet, tenzij je (achterschermen van) een i.e. hebt.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
De TS heeft 23ie onder z’n berichten staan. Ik ga er van uit dat ‘ie een 23ie met i.e. achterschermen heeft.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
ops: Dat zou heel goed kunnen, even niet gezien. Ik had al wel bij zijn avatar gekeken, maar daar stond niets.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
is 23 ie
ik had gevraag om michelin zo dicht mogelijk bij origineel omdat er Toyo om zat.
de maat van Toyo was ook 195-70-15 maar de band had duidelijk een andere vorm waardoor er meer ruimte was.
23ie














































Totaal aantal Berichten: 43341
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ok, duidelijk. Maar ik begrijp niet hoe een garage dan bestelwagen banden met een veel te stijve wang op een personenwagen kan zetten. Zo help je de wegligging dus direct om zeep!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
van Michelin heb ik ondertussen de volgende info:
De Agilis 41 is een band voor lichte kleine bestelwagens.
De 195/70R15 97S AGILIS 41 is daardoor meer een personenwagenband dan een
bestelwagenband.
Het heeft geen gevolgen voor het comfort, prestaties of veiligheid.
U kunt deze band later ook op de voorwielen monteren.
Het advies Michelin:
Voor een optimaal weggedrag adviseren wij vier gelijke banden.
Op één as dient U dezelfde banden te monteren.
Bij aankoop van twee banden adviseren wij de nieuwe banden op
de achteras te monteren.
Wij weten niet wat voor invloed het heeft op het weggedrag wanneer u twee
verschillende bandenafmetingen voor en achter monteert.
U kunt het beste voor uw vraag contact opnemen met Oldtimer BV Heeze.
Zij zijn onze distributeur van Michelin Oldtimer banden in de Benelux en
zij zijn de specialisten voor deze specifieke vragen.
Oldtimer BV
Industrieterrein de “Poortmannen”
Boelakkers 35
5591 RA Heeze
Telefoonnummer: +31 (0)40-2263303
Faxnummer: +31 (0)40 2263816
Internetadres: http://www.oldtimerbv.nl
E-mail: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Van firma Oltimer heb ik de volgende info:
zij zijn de (alleen)importeur van Michelin voor banden voor de DS
voor de 23ie zijn dat 4 gelijke banden 185/15
voor de meeste andere modellen 180-80-15 voor en 165-?-15 achter
er hangt wel een prijskaartje aan (handmatiger proces).
een garage laten bellen met een willekeurige bandenleverancier levert geen optimaal advies, zij hebben de originele bandenmaat van Michelin niet in de collectie.
de wangen van de Agilis zijn dikker dan een “normale band”
zal maandag de garage nog eens confronteren met deze info
23ie
Dan is 195 dus veel te breed.
Beter is 165 (scheelt nogal).
Bovendien zijn het bestelwagenbanden, voor zover ik weet zijn die qua rubbersamenstelling wat ‘stugger’, maar als dat het ‘enige’ verkeerde van die banden zou zijn, kun je daar bij een DS wel mee leven. Maar 195????? Kans dat die aanloopt is groot.
Alternatief voor de ‘dure’ Michelins (achter): Vredestein Sprint 165-80-15 (± € 80)
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)





























Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Een IE heeft standaard 195 rondom!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43341
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
NEE! Echt niet Jan! 185-15! Alleen een SM had 195/70-15 en later zelfs 205/70-15. Een DS is nooit geleverd met meer dan 185 breed
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:hlooman schreef:
Als banden hebben ze Michelin Agilis 41 195-70-15 aangebracht,
iemand ervaring mee?Ja, die horen op een bestelbus! Die banden zijn, mijns inziens, niet erg geschikt voor auto als een DS… Daarbij zijn ze dus te breed ( met name achter)
Waterman: vind je ze vooral niet geschikt vanwege de niet-originele looks of nog op basis van iets anders?
Ik vond het wel een mooi compromis tussen WEL echte Michelins (ik ken mijn klassieke DS-discussies maar toch hedendaags/betaalbaar/kwaliteit/heel slijtvast. Ik heb ergens een set met goed profiel liggen voor tzt. Heb een break, dus dat aanlopen achterin krijg ik geen last van neem ik aan.
[Break 20 Familiale ‘71]














































Totaal aantal Berichten: 43341
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het zijn bestelwagen banden. Dat wil zeggen: stugge wangen, andere rubbersamenstellingen en andere profieltypen. Dat ze van michelin zijn maakt geen zak uit, een bestelwagenband is voor een busje en zeker niet voor een personenwagen als een DS.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nou is een break wel een soort bestelwagen..maar bedankt voor de toelichting waterman! Dacht eigenlijk dat het allemaal een beetje marketing-onzin is maar corrigeer me vooral..als je ziet hoe comfortabel je vandaag de dag (met moderne banden) in die zogenaamde bestelbussen rijdt, ben je dan zoveel slechter af met zo’n ‘bestel’band onder je 40 jaar oude rammel/ruis/tochtauto dan een speciaal op de markt gebracht/gehouden “klassieker”-band ? En bovendien..ze gaan mijn “vreetfestijn” sprints vervangen, dus wat dat betreft is het volgens mij sowieso een vooruitgang wat de kenners betreft
[Break 20 Familiale ‘71]














































Totaal aantal Berichten: 43341
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is zeker geen marketingonzin. Een bestelwagenband is iets heel anders als een personenwagenband hoor. Daarbij zijn de nieuwe michelin XVS banden eigenlijk alleen qua uiterlijk nog gelijk aan vroeger. Ook die banden worden namelijk met moderne rubbercompounds gemaakt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste