Lijkt mij ook, dieven kunnen beter een scooter van een scholier jatten dan een XM…
Enne, gelukkig zitten er ook sloten op en een contactslot.
Maar zou toch erg vervelend zijn, dat zeker! Gaan we niet vanuit! Zolang de buren een duurdere auto hebben, en ik meer sloten op de voordeur, zullen ze eerder daar toeslaan dan hier.
En nu maar afkloppen!
Ah, krijg een idee: ik laat voortaan gewoon de hond standaard in de auto slapen! Komt er zeker niemand in!
Beste mensen,
Ik heb mijn XM in de winter gekocht, nu met het warmere weer merkte ik dat de airco het niet doet. Niks geen koude lucht! en heel soms blaast ie helemaal geen lucht, alsof de blower een slecht contact heeft. Enorm lastig, zeker als het warm is.
Is dit een kwestie van langs een airco specialist gaan, boscg car service ofzo?
Iemand misschien tips?
Beste is om even langs een aircoboer te rijden. Die kan meten of er uberhaupt nog druk op je systeem staat.
Ouwe mopperkont
Hallo,
Na een tijd van onbezorgd rijden is nu het raam van de bestuurdersdeur stuk. Is electrisch, ging eerst een paar dagen stroef en toen helemaal niet meer open/dicht (vooral niet dicht).
Vandaag heb ik het deurpaneel verwijderd om te kijken hoe en wat, bleek dat er twee stalen kabels zitten om een haspel bij de motor van het raam. Een trek en duwkabel denk ik, voor open en dicht. Anyway, één van die kabels is gebroken, de ander zat scheef half naast de haspel.
Volgens mij wordt het een heel gekloot om dat te vervangen en weer juist te monteren, nietwaar?
Iemand daarvoor tips?
Zou het niet het makkelijkst zijn als ik een complete deur in dezelfde kleur op de kop kan tikken?
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Ben je gek man, koop bij de fietsenmaker een handremkabel en een tonnetje en vervang die kabel, het is even prutsen maar het is zeker te doen.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gewoon ergens een nieuw mechaniek op de kop tikken. Dan wel één uit een type I, want daarvan zijn de kabels van RVS. Hoef je ook niet zo te prutsen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Als je one-touch bediening hebt, bereid je dan wel voor op enig omsolderen aan de bedrading. Als je een type 1 raammechaniek in een type 2 wil zetten althans.
Is hier op het forum recentelijk nog langs gekomen.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Je kan ook het motortje van een type 2 op een type 1 mechanisme klussen. Hoef je niet te solderen…
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
M’thijs schreef:Beste mensen,
Ik heb mijn XM in de winter gekocht, nu met het warmere weer merkte ik dat de airco het niet doet. Niks geen koude lucht! en heel soms blaast ie helemaal geen lucht, alsof de blower een slecht contact heeft. Enorm lastig, zeker als het warm is.
Is dit een kwestie van langs een airco specialist gaan, boscg car service ofzo?
Iemand misschien tips?
Aircos doen het niet vanwege redenen die soms niets met het aircosysteem zelf te maken hebben.
1: De koolborstels van de blower zijn op. Al twee keer meegemaakt met XM’s boven de 300.000. In Amsterdam zit een bedrijf dat die borstels maakt voor ca 50,-. Je kan ook een andere blower scoren bij de sloop. Bij geen geblaas stopt de airco.
2: Als een van de drie velden van de de dynamo het niet meer doet dan heb je nog wel de normale boordspanning, maar relais 848 schakelt dan de grootverbruikers niet bij. Dat zijn: de airco, de sigarenaanstekers en de achterruitverwarming. Dus: als die serie het niet doet: dynamo vervangen.
In jouw geval denk ik aan pt 1, de goedkoopste misere.
Waar ik (en vele anderen) nog steeds op wacht is die NL werkplaatshandleiding
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Waar ik (en vele anderen) nog steeds op wacht is die NL werkplaatshandleiding
Mmm…, ja , zou wel lekker zijn inderdaad.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
I second that petition
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Voor de genieters hierbij een plaatje van een ventilatormotor na 300.000 km:
De koolborstels zijn hier nog 6 mm, nieuw zijn ze 20 mm. Drie keer meegemaakt bij die km stand.
Ik rijd nu met een exemplaar met nieuwe koolborstels, die ik heb laten maken.
Voorlopig dus weer onder de pannen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ik heb nog wel wat mechanismes liggen
Ouwe mopperkont
Beste mensen,
Dank voor de reacties en het meedenken.
Ik ben in de vakantie met de XM naar Tsjechië en Hongarije gereden. Heerlijke reisauto, heerlijke motor! Voor de vakantie kreeg de XM verse olie, filter, automaatbakolie, luchtfilter en bougies. Motorisch loopt ie heerlijk!!!
Echter, nu zijn er al met al een aantal zaken stuk waar ik niet blij mee ben:
- Uitlaat was gerepareerd, echter dat bleek van tijdelijke aard, nu weer lek. Benodigd: alles vanaf de kat, dus voordemper met pijp, tussendemper en einddemper.
- aircopomp is lek, dus geen airco meer. Kosten zijn ong. €500 volgens garage….
- electrisch raam bestuursdeur is nog kapot, had ‘m voor de vakantie maar even vastgezet. Motor is ok, echter kapotte kabels, wordt een heel gepiel om te fixen.
- blower is ermee opgehouden! (koolborstels? eerst ging ie pas na een tijdje aan, nu helemaal niet meer)
Dat was dus soms best afzien tijdens de vakantie: WARM!!!! Geen blower, raam wat niet open kon, pffff.
Nu sta ik voor een lastige keuze: bovengenoemde zaken repareren en dus investeren (het blijft een heerlijke auto), of de auto verkopen en iets kleins en goedkoops terugkopen, aangezien ik veel minder km’s maak dan aanvankelijk het geval was. Ik betaal nu ong €110,- per maand aan belasting (vanwege G3), plus verzekering, en ik rijd er niet veel in doordeweeks.
Eigenlijk dus zonde de hoge vaste kosten…
Wat zou de auto in huidige staat waard zijn als ik ‘m verkoop? (dus met bovengenoemde gebreken, her en der een krasjes/deukje, 325K km, maar wel met leer, aut, vele opties etc)
Ik ben benieuws naar wat jullie ervan denken! Zal van de week eens kijken of ik de NL WPHB kan inscannen en posten als pdf. Ben wel erg druk, want lig in een relatiebreuk en verhuizing…., maar doe mn best!
Groeten, Matthijs
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Voor jouw XM met de nodige gebreken verwacht ik dat je vrijwel niets krijgt, als het €500 is, is het veel.
Waarom? XM’s zijn sowieso al goedkoop, maar daarbij heb je je gebreken en een hoge km-stand die de prijs nog verder zullen drukken.
Volg je hart, gebruik je hoofd.