







Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Zoals de meesten van jullie wel weten ben ik stapelverliefd op mijn Oude Dame, het is mijn enige (rijdende) auto en ze gaat Nooit Meer Weg. Maar net zoals in een Echte Relatie wordt ook de relatie met mijn CX wel eens op de proef gesteld, en meestal gebeurt dat als ik iets te vervoeren heb. Vandaag gebeurde dat weer eens en het leek me een goed idee om een topic te openen waarin ik (en eenieder die zich geroepen voelt) mijn gal kan spuwen, waarna ik me morgen weer genietend door haar voort ga laten bewegen. Vergelijk het met het in de kroeg zitten met je vrienden, en klagen dat je vriendin/vrouw (m/v) zo’n pain in the *** is, terwijl zowel jij als je vrienden weten dat het liefde voor het leven is tussen jou en vrouw m/v…










Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Ik heb dat probleem gelukkig niet Maar ik kan me heel goed voorstellen dat je daar af en toe tegenaan loopt.
Ben je nog op zoek naar een Break?








Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Ik moest vandaag een bestelling van mijn bedrijf van Groningen naar Utrecht brengen. 20 canvasdoeken van 177x30 cm, handzaam verpakt in 2 pakketjes van ongeveer 180x35x50 cm. Past dit in een CX Berline? Nou, 180 is net te breed om het in de breedte neer te kunnen leggen maar als ik de zitting van de achterbank eruit haal, de voorpassagiersstoel plat leg en het door een van de voordeuren naar binnen schuif dan moet dat kunnen toch?
Nee.
Dus moest ik halsoverkop het enige mij op dat moment ter beschikking staande alternatief gebruiken: de Suzuki Vitara uit ca 1990 van mijn compagnon, leuk ding (de auto, niet de compagnon) om auto’s mee uit de Groningse sneeuw te trekken en om zomers met het dakje eraf een beetje te toeren maar GEEN snelwegcruiser. Dikke noppenbanden en een astmatisch 1.6 motorretje zorgden ervoor dat ik ipv relaxed met een gangetje van 140, stuiterend en doof met een gangetje van 100 zuidwaarts moest rijden. Zelfs dat was die noppenbanden wat te veel gevraagd, want ter hoogte van Zwolle desintegreerde het totale loopvlak van de linkerachterband, wat het verwisselen van de band en het verder sukkelen met 80 km/h tot gevolg had. Tussen Zwolle en Utrecht ingehaald door 3 (drie!!!) Suzuki’s Alto. Da’s meer dan in mijn hele 17-jarige rij-carrière. Schaam. Door de vertraging reed ik niet om 1400 Utrecht weer uit maar om 1600, waardoor ik achteraan kon sluiten in de vrijdagmiddagfile naar Groningen en niet, zoals verwacht, om een uur of 1600 in Groningen terugkwam maar pas om 2000! En doof van het windgeruis, nog natrillend van het getril, en met rug- en hoofdpijn van datgene dat in een Vitara voor ‘stoel’ moet doorgaan - en dat alles alleen maar omdat de ingenieurs van Citroën anno 1974 nog geen neerklapbare achterbank konden maken! Grrr.
Ja er moet een Break komen, ik weet het, maar de berline gaat echt niet weg en twee auto’s kan bruintje nog ff niet trekken - geduld is een schone zaak zeggen ze..








Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
bonetone schreef:Ik heb dat probleem gelukkig niet
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat je daar af en toe tegenaan loopt.
Ben je nog op zoek naar een Break?
Phoe wat snel, ik ben de eerste post nog aan het maken, komt er al een reactie op mijn intro-post
Ik zei het hierboven al, ik wil heel graag een Break erbij - het onzalige plan om mijn Berline te verkopen heb ik definitief afgeblazen - maar ten eerste moet er net een goede voorbijkomen (en dan ben ik helemaal niet veeleisend…serie 1 diesel in een non-saaie kleur, in goede staat en voor weinig geld…), ten tweede moet het financieel verstandig zijn, en dat is het nu ff niet. Maar ik houd mn ogen open!























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Sja, ik heb dat probleem met mijn Limousine minder vaak, maar kan het zeker beamen uit de tijd dat ik ‘berline’ reed…. Niet altijd even praktisch!!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Toen ik de aanschaf van een CX begon te overwegen, moest het een Berline zijn, rijden op niveau, zogezegd. Ik heb wel meteen besloten m’n Ford Focus stationwagen er naast te houden. Geen slecht idee overigens om die Ford tzt te vervangen door een Break/Familiale.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
De oplossing staat bij mij in de garage: een aanhanger. Daar cruise je weliswaar geen 140 mee maar de “tractor” van je compagnon kun je laten staan.
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Mijn oplossing:
De stalen plaat achter de achterbank is vervangen door een metalen frame. Het houten schot kan zo plat gelegd worden en de achterbank is er ook in 10 seconden uit. Jouw pakketje zou binnen een minuut in mijn auto liggen
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Onze oplossing: een VW Transporter 2.5 TDI syncro erbij.Je hoeft dan nooit meer na te denken wat je meeneemt op vakantie: je neemt gewoon alles mee .Je zweeft dan weliswaar niet maar bij 160 km/uur is het nog zeer goed toeven op de snelweg.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
En zelf sta je achter het stuur?
Ik hoop dat je een schuifdak heb dan, anders krijg je wel erg veel last van je rug























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
@Ree: Hoe staat het met de stabiliteit bij de achterbank? Is dat frame net zo stevig als de originele ‘plaat’?
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
het klinkt allemaal erg bekend;
bij aanschaf van de CX moeste het een berline zijn.
Inderdaad: rijden op niveau.
3 kids achterin in de stoeltjes is al nauwelijks te doen; laat staan grote stukken vervoeren.
(Ik moet overigens toegeven dat onze 2-ling kinderwagen in opgevouwen toestand met enig pas- en meetwerk wel in de kofferbak van de CX past ...)
Onze oplossing ligt in het verlengde van de andere posts: een Ford Galaxy als 2e auto ...
(Als je het mijn vrouw vraagt, is het precies andersom )
Een break (familiale) blijft trekken, maar mijn berline wegdoen ...
Alleen de gedachte doet al pijn ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik heb de stijfheid van mijn carrosserie niet gemeten en vergeleken met andere CXen dus de vraag is lastig te beantwoorden. Zo’n frame is waarschijnlijk minder stijf dan een plaat, maar volgens Waterman is dit een nette oplossing. Laten we voor één keertje de woorden van de guru dan maar vertrouwen.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ooh ja, onze oplossing ligt ook in het verlengde van de andere posts: een ACA en HY als 2e en 3e auto ...
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
dubbelpost
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi








Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Ree schreef:Mijn oplossing: De stalen plaat achter de achterbank is vervangen door een metalen frame. Het houten schot kan zo plat gelegd worden en de achterbank is er ook in 10 seconden uit. Jouw pakketje zou binnen een minuut in mijn auto liggen
Ree
Als Waterman het een nette oplossing vindt is het antwoord op mijn vraag eigenlijk al wel gegeven maarre - MAG dat dan? Ga je dan niet lopen klooien aan de stijfheid van de carrosserie en is een herkeuring door het RDW oid niet noodzakelijk? Want als het mag vind ik het een briljante oplossing!