1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Olieverversing Berlingo 1.6 HDi 55 KW
HAUG
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85

Gepost: 06 maart 2010 02:14 AM

Hoi Berlingorijders

Zoals bekend, heeft Citroën het oliewissel-interval van de 1.6 HDi van 20000 Km teruggebracht op 15000 Km.
Sommige forumleden koppelen daar bovendien aan dat de toegevoede hoeveelheid olie van 3,5 liter aangepast moet worden naar 4,3 liter.  Wat denken jullie hier van?

Ik zou MARLY SILVER 5W40 (synthetische)olie (API: SL/CF, ACEA: A3/B3/B4) die ik ook voor mijn andere auto’s gebruik willen gebruiken.  Vermoedelijk voldoet die.

Is er voor de olie-aflaatstop een speciale sleutel nodig (Torx 22 of een andere?) en is het nodig bij elke oliewissel een nieuwe oliestopdichting (welke?) te gebruiken?

Met dank voor enige reactie.
HAUG
06-03-2010

Berlingo Fresh 1.6 HDi 55KW/75PK (van 02/2006)

Profiel  

puggie_205
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 161

Gepost: 06 maart 2010 03:41 AM
  [ # 1 ]

4L en dan peilen
ja, normmal gezien 5w30
sleutel 21
oliestopafdichting kan herbruikt worden

Profiel  

crusty123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 150

Gepost: 25 april 2010 08:21 PM
  [ # 2 ]

ik zal bij de mijnen om de 10.000km doen of om het jaar,olie wissel en oliefilter.
Gezien ik veel stadsritten doe.

Profiel  

Ed 1234
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3

Gepost: 06 juli 2010 03:41 PM
  [ # 3 ]

Een citroen-technieker vertelde me om regelmatig bij olieversing een motorspoeling te doen door een spoelmiddel aan de te vervangen olie toe te voegen. De motor 15 tot 30 minuten stationnair te laten draaien en daarna pas te verversen.
Heeft dit zin of is dit overdreven? Heeft iemand er ervaring mee?

Profiel  

HAUG
< 100 berichten
Rank

Gepost: 06 juli 2010 11:46 PM
  [ # 4 ]

Hoi Smileys

Die spoeling lijkt me overbodig aangezien je doorgaans toch je olie ververst na een rit (wanneer hij warm is).

HAUG
06-07-2010

Profiel  

J.H.meijndert
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241

Gepost: 07 juli 2010 09:31 PM
  [ # 5 ]

Waarschijlijk wordt hier “flushen”(weet niet eens of ik het goed spel) bedoeld.
Daar zijn middelen voor en de meningen hierover lopen wel héél erg uiteen.
Van “goed” voor de motor, tot “levensgevaarlijk” i.v.m. loskomen van allerlei rommel, die dan weer overal in kan gaan zitten.
Vroegah, gebruikte men een half literje ATF hiervoor.
Vlak voor het verversen werd dit bij de motorolie gedaan en vervolgens ververst met een nieuw filter.

ZX 1.4 break ‘95

Profiel  

Lunatic
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

Gepost: 09 juli 2010 07:29 PM
  [ # 6 ]

MARLY SILVER 5W40 olie vervangen om de 15.000 km voldoende of 10.000 km aangeraden?

Profiel  

HAUG
< 100 berichten
Rank

Gepost: 15 juli 2012 03:46 AM
  [ # 7 ]

Hoi Citroënrijders

Ik vervang ondertussen jaarlijks de olie (Marly Silver 5W40) en het oliefilterelement, ook al heb ik maar 7000 Km gereden met de Berlingo (als vrijetijdsvoertuig).  Kosten zijn in feite te verwaarlozen.
Naar het schijnt is het voor de (1.6)HDImotoren aangeraden regelmatig olie te verversen.
HAUG
15-07-2012

Profiel  

paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9613

Gepost: 15 juli 2012 06:51 PM
  [ # 8 ]

Dat is met elke motor aangeraden.
Spoelen is niet nodig als je deftige olie gebruikt maar laat hem wel even warm worden voor het vervangen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  

Maddock
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 129

Gepost: 02 oktober 2012 04:35 PM
  [ # 9 ]

spoeling is slechts nodig wanneer je merkt dat je motor onregelmatig begint te draaien (maar dan kan het al te laat zijn) en het na onderzoek blijkt te zijn omwille van carbonisatie van je olie, dan komen er verbrande partikeltjes in omloop terecht waarvan velen in mazoutfilter vastgeraken maar sommigen ook niet, die kunnen zich dan vastzetten in bepaalde onderdelen en naargelang de hoeveelheid, dikte, en plaats waar ze vast komen te zitten zal je dit snel merken in haperen en stotteren, gebrekkige acceleratie, soms ook lawaai en -bij wagens met ECU- het plots in noodloop vallen van je motormanagment omwille van oververhitting van een van de door ECU gemonitorde onderdelen. (dit had ik met vorige wagen, bleek oververhitting van turbo te zijn die vervolgens werd uitgeschakeld door ECU)

Om dit na te kijken hoef je maar je dieselfilter even te laten uitdruppen in een schaaltje en controleer op hardere vlokjes.

Dit gebeurt meestal wanneer je -zoals paso zegt- geen degelijke olie gebruikt, of gewoonweg de verkeerde olie of te weinig olie in hebt gedaan zodat bepaalde motordelen ‘arm’ en dus oververhit komen te staan. (misschien hier minder relevant maar toch van groot belang: ook nooit overdadig vullen; teveel olie zorgt voor teveel druk en grote kans op lekkage en andere schade, denk eraan dat alles, elke vloeistof, ook olie nog extra uitzet bij opwarming, vandaar dat je altijd onder het ‘max-lijntje’ op de peilstok moet blijven en best nog een marge van een paar mm tot een halve cm overlaat “blijf in het midden”, dit is een gesloten systeem en kan dus niet met te hoge druk om)
gebruik voor de zekerheid de iets duurdere volsynthetische olie en vervang met regelmatige interval en dan zit je goed voor vele jaren. dit geldt idd. voor elke verbrandingsmotor.
Nog een handige tip voor ieder die onderhoud zelf doet; bij het vullen van olie is het verschrikkelijk vervelend indien je merkt dat je er teveel hebt ingedaan; weer onder de wagen gaan liggen en ofwel karter open, ofwel dieselfilter eruit en in beide gevallen: àlle olie weer in de pan (of over je gezicht). Koop een vacuumpomp!! hoeft zelfs niet electronisch te zijn, een manuele vacuumpomp met overdrukventiel is een van de beste aankopen dat de doe-het-zelf autosleutelaar kan maken en het is niet eens duur! geen gezeik meer met karters en dieselfilters, je zuigt de warme olie er zo langs boven uit met alle gemak via de peilstokingang.

Nobody expects the Spanish Inquisition!

Profiel  

Maddock
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 02 oktober 2012 05:39 PM
  [ # 10 ]

euhm… blijkbaar heb ik “dieselfilter” getypt waar het oliefilter had moeten zijn…. Very Happy

Profiel  

dimpy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1

Gepost: 22 mei 2013 07:02 PM
  [ # 11 ]

Opletten bij werken met vacuümpompen. Dit is ok voor tussentijdse olie verversingen. Bij het drainen via de carterstop laat je ook de dikkere sludge af die onderaan in de carter ligt. Dit is tegenwoordig meermaals de oorzaak van een verstopte aanzuigzeef die onderaan in het carter zit met tot gevolg vroegtijdig falen van de turbo door slechte smering.
Veel garages gebruiken ook dit vacuüm systeem om sneller en makkelijker te werken maar beter is het niet. bij groot onderhoud olie aflaten via carterstop is de boodschap.
Ivm Marly olie, ik rij zelf al 135.000km op Marly synthetisch 5w40 olie zonder enig probleem met een olieverversing op 20.000 km of jaarlijks. Auto is een
Citroen Xsara Picasso 16 HDI 110pk

Profiel  

Maddock
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 29 mei 2013 12:00 PM
  [ # 12 ]
dimpy schreef:

Opletten bij werken met vacuümpompen. Dit is ok voor tussentijdse olie verversingen. Bij het drainen via de carterstop laat je ook de dikkere sludge af die onderaan in de carter ligt. Dit is tegenwoordig meermaals de oorzaak van een verstopte aanzuigzeef die onderaan in het carter zit met tot gevolg vroegtijdig falen van de turbo door slechte smering.
Veel garages gebruiken ook dit vacuüm systeem om sneller en makkelijker te werken maar beter is het niet. bij groot onderhoud olie aflaten via carterstop is de boodschap.
Ivm Marly olie, ik rij zelf al 135.000km op Marly synthetisch 5w40 olie zonder enig probleem met een olieverversing op 20.000 km of jaarlijks. Auto is een
Citroen Xsara Picasso 16 HDI 110pk

dat wist ik niet!
bedankt voor de tip, ga er rekening mee houden; bestel vandaag mijn stukken, eerste keer dat het weer wat degelijk weer is doe ik onderhoud…
deze keer olie aflaten via carterstop dus, thanx!

Profiel  

HAUG
< 100 berichten
Rank

Gepost: 30 mei 2013 03:22 AM
  [ # 13 ]

Hoi Allemaal

Wanneer je dan toch de olie (via de carter) aflaat, .. doe dan zoals ik en maak - indien je Berlingo nog over de ‘bodemplaat’ onder de motor beschikt - een gat ter hoogte v/d ‘olieaftapstop’ v/d carter.  Dit bespaart je de moeite om steeds weer de bodemplaat te moeten verwijderen (en monteren) bij volgende oliewissels.

PS: Heeft iemand ervaring m.b.t. het toevoegen van additieven aan de diesel of de motorolie?  Naar ik heb ‘horen zeggen’ zijn de HDi-motoren hier erg gevoelig voor en is toevoegen van additieven niet aan te raden.

Mvg.
HAUG
30-05-2013

Profiel  

Maddock
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 30 mei 2013 11:03 AM
  [ # 14 ]

ga het bekijken, van die bodemplaat, uit gewoonte neem ik ze er wel elke keer af, kan ik ook direct langs onder alle zichtbare onderdeeltjes eens aan mijn arendsoog onderwerpen. Smile

over die addittieven…. goh, sowieso als je bepaalde brandstoffen tankt (zoals Total aangeraden door Citroën zoals je gegarandeerd weet) zullen daar al additieven ingemengd zijn…
maar vermoed dat je het over de befaamde busjes hebt zoals Wynns om er eentje te noemen….
heb hier ook al gelezen dat HDi’s hier omwille van de hoge druk gevoeliger aan zijn dan de doorsnee dieselmotor, maar denk dat het zoals met alles is: als je daar niet in overdrijft kan dat niet zoveel kwaad. -dit op voorbehoud van de eerste reactie van iemand die daar al écht problemen mee gehad heeft waar het zeker is geweten dat het omwille van een additief is geweest.

zelf heb ik bij de olie nog nooit iets bijgevoegd maar bij de diesel wel, toen mijn wagen -ondertussen al bijna 2 jaar geleden ongeveer- net ge- ECU-tuned was heb ik Wynn’s EGR cleaner bijgevoegd (een busje op een liter of 15 diesel die nog in de tank restte) ik denk dat ik een matig verschil merkte maar ik heb me steeds afgevraagd of het niet een placebo-effect was… (weten dat er een additief bij is en omwille daarvan misschien valselijk overtuigd zijn een verschil te voelen)
feit is wel dat ik sowieso dagelijks vrij lange ritten doe op autosnelweg en de EGR en andere zaken weinig (minder) kans krijgen om in te roeten…

ik merkte wél dat mijn verbruik daalde, kon ik rechtstreeks zien op display, maar dit was vooral omwille van tuning; voordeligere lucht/brandstof ratio ingesteld via ECU.

denk dat het voordeel van die additieven miniem is (in mijn ervaring) of misschien sterker afhankelijk van voertuig/motortype of het gebruik van dat voertuig (korte ritjes, nooit echt warm lopen t.o.v. lange warme ritten…)

iemand andere ervaringen hiermee?

Profiel  

cisds
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 106

- ID/DS DS 23 Break
- BX 1400 cc benzine
- Berlingo 16 hdi multispace
Gepost: 02 juni 2013 10:27 PM
  [ # 15 ]

hoi

mijn1.6 hdi diesel word ververst omde10000km met 10w40 en oliefilter zoals bij mijn dealer nog geen probleem gehad reeds 50000km

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook