Dag allemaal, ik weet niet of deze vraag hier of in een andere folder hoort, maar vooruit:
mijn C5 heeft een automatische climate control waarbij je de temp een keer instelt en dan het systeem de rest laat doen. Nu doet zich het heel rare fenomeen voor dat de temp instelling bij elke start terugspringt naar 21 graden, als de buitentemp boven de +10 graden komt. Onder deze grens blijft de ingestelde temp (19 gr) wel staan. Ik heb verder geen gekke verschijnselen gemerkt, auto doet het gewoon. weliswaar zijn nu wat parkeersensoren defect maar dat komt door al het zout. Het temp probleem had ik vorig jaar zomer al. Een reset heb ik ook al geprobeerd, de ClC al eens losgehad, geen resultaat.
Zijn er meer mensen met dit veschijnsel en een oplossing?
Groeten
Jim
C5 Brk PH2 2.0 HDI 16V 100KW BVM6 LP
Jim
C5-PH2 Brk 2.0 HDI 16V BVM6 bj2005 2009-2014
P5008 GT 2.0 HDIF bj2010 2014-2019
C4 GP Buss 2.0HDIT BVA6 bj2017
Dat is toevallig
Ik heb dit probleem een jaar lang gehad met mijn C5 ph2 uit 2005. En niemand wist de oplossing.
Maar inmiddesl wel dus. De oorzaak van de reset is een storing in de CAN bus. Dit kun je afleiden uit het feit dat bij een standkachel (waar deze can bus bewust wordt afgekoppeld van de kachel tijdens operatie) altijd de kachel is gereset naar 21 graden (en airco aan). Dat kun je in de inbouwhandleiding van webasto bv lezen.
Dus de veroorzaker is de CAN bus, en wel een verstoring daarvan. Een storing op de can bus wordt meestal veroorzaakt door iets wat achteraf toegevoegd is aan je auto. In mijn geval de treekhaak. Daarbleek in dn het stopcontact een schakelaartje te zitten die de trekhaakmoduul aan de can aankoppelt bij insteken van een stekker. Hierdoor worden parkeersensoren uuitgeschakeld. in mijn geval was door stekkerverwisseling in rust de can ipv de trekhaakmoduul aan aarde gekoppeld.
Een andere potentiele veroorzaker is een carkit die via iso stekkers aan je radio gekoppeld is. Daarbij wordt het Can signaal abusievelijk als geschakelde plus gebruikt, wat ie dus niet is.
De parkeersensoren zitten overigens ook op de can bus. Dus die defecten kunnen gerelateerd zijn.
Dus ga daar eens zoeken zou ik zeggen.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100