Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik zal het onthouden. Thanx . Mocht je ooit de heuvels rond Nijmegen opzoeken, staat in Berg en Dal de koffie klaar.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
En jawel, het busje is weer op krachten. Met wat geduld zijn 100 echte km/u weer haalbaar. Ik denk dat het luchtfilter de hoofdschuldige Was. Op zichzelf nog redelijk schone olie in het oliebad, maar er spoelde wel een hoop zwart spul uit het filter. Nu nog het mysterie waarom er ook textiel in het onderste filter zit. Brandstoffilter zag er eigenlijk nog heel netjes uit. Het busje op opgepompte banden en een tank premium diesel getrakteerd. Daarna bij het tankstation een benzine spuitende Buick van jaar of 30 oud aan de kant helpen duwen en m’n gereedschapset uitgeleend. Oldie-fans onder elkaar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Dat is goed nieuws, niets ernstigs dus. Best kans dat het gewoon een combinatie van factoren was? Hoe dan ook, je kan er weer even tegen aan.
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Fijn dat het weer wil! Niet te veel last gehad van de files richting Zeeland???
Wij konden er net voor de files af! Moet zeggen dat de Fitroën er best zin in had, 100 ook gehaald
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Wij vertrekken pas vrijdagmiddag. Lekker achter de drukte aan . En los van een inhaalmanoeuvre ga ik weer gewoon 90 met de vrachtauto’s mee. Op de camping mag ik van mezelf de spatlappen monteren die ik afgelopen winter op de kop heb getikt. Zo’n snelle bus mag gepimpt worden.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Grr - na verloop van tijd (nou ja, op weg naar Zeeuws Vlaanderen) had het busje toch weer meer moeite met de snelheid. Op de camping de luchtfilterelementen omgedraaid: het grove filter onder, het wat fijnere filter boven. Lijkt we eigenlijk ook logischer, gezien de luchtstroom. Eens kijken wat dat op de terugweg brengt. En spatlappen gemonteerd. Zodat iedereen die achter het busje moet blijven hangen, een nog mooier uitzicht heeft.
Je kunt ook eens kijken wat er gebeurd als je de filter inserts er tijdelijk uit laat.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Eerste verdachte na de rit van vandaag is een stroef lopende gaskabel. Wellicht ligt er net te veel geluiddempende materiaal op de motor. De snelheid was op de terugweg gewoon 90 op de teller, ongeveer 85 op de tomtom. Met een piepklein beetje over voor een inhaalmanoeuvre.
Enne, luchtfilter er helemaal uit, vind ik ook weer zo iets. Dat durf ik niet zomaar aan.
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Dat moet toch beter kunnen denk ik. De mijne doet zo’n 100 op de teller met nog iets over. Duurt wel even voor je op die astronomische snelheid zit. Maar de mijne zal een stuk zwaarder zijn en een veel slechtere stroomlijn hebben lijkt me. Frontale oppervlak is al behoorlijk wat groter….
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ja, ik vind ook dat het sneller moet kunnen. Dus zoek nog even verder. Maar morgen niet, weer ander werk te doen.
Totaal aantal Berichten: 9405
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
René Jongejan schreef:En inderdaad het inspuitmoment (laten) controleren, uit eigen ervaring weet ik dat iets te laat al behoorlijk wat vermogensverlies oplevert. Iets te vroeg is overigens veel minder erg.
Ik zou het toch ook in deze richting zoeken.
Overigens, een ritje zonder luchtfilter rijden kan echt niet zoveel kwaad.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
En de klepspeling, volgens mij was het zo dat de inlaat groter moet zijn dat de uitlaat.
Dat is meestal andersom….zal wel te maken hebben met de diameter van de kleppen gok ik.
Hoe controleer je de timing van de inspuiting???
Totaal aantal Berichten: 9405
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Volgens mij behoort dit blok tot de familie diesels zoals die ook in de CX ligt.
Dan moet inderdaad de klepspeling aan inlaatzijde ruimer dan aan uitlaatzijde.
Inspuittiming kan op een statische manier gecontroleerd worden, meestal heb je dan ook iets van een meetklok nodig.
Begin vorig jaar ben ik bij Nard v/d Meer van Renard in Beneden-Leeuwen geweest met mijn CX.
Hij kan het dynamisch doen, dus met stationair draaiende motor en een stroboscoop.
Mijn pomp stond op 4 gr voor BDP, dat hoort 8 te zijn.
Nard heeft ‘m op 10 gezet, een afstelling uit zijn eigen ervaring.
Koud nagelt het blok lekker, maar wat een wereld van verschil.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Als ik al die SM’s op de website van Renard zie, durf ik daar bijna niet heen met een C35 . Het blok is eigenlijk een DS diesel - ook al heeft die nooit bestaan. Maar los van de draairichting zijn er inderdaad veel overeenkomsten met de CX. Het is al weer even geleden dat ik het deed op mijn DS, maar de klepspeling zou ik eigenlijk zelf moeten kunnen controleren. Nou ja, misschien toch eens bij een goede garage langs. Renard is eigenlijk niet zo heel ver bij mij vandaan.
Totaal aantal Berichten: 9405
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik zou er even een belletje aan wagen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986