Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dit jaar een ander soort vakantie, dus de gasveer moet maar even zo blijven.
De bus afgelopen weekenden druk gebruikt om een huis leeg te halen. Ondanks de camper inrichting kun je toch wel heel wat grote dingen meenemen in zo’n ding: bed uitgeklapt en stapelen maar.
Vervelend: onder de mat in de voetenruimte rechts ligt water. Lijkt van de voorruit te komen, of van lekkage bij de ruitenwissers. Niet zo fijn, die vloer is toch al wat aangetast bij de motorkap. Waarschijnlijk dezelfde lekkage in het verleden, die tot roest heeft geleid achter het dashboard. Dat heb ik ooit vreselijk getectyleerd toen ik alle tapijt en de onderzijde van het dashboard er uit had, kort na aankoop. Intussen zit overal en nergens geluidsisolatie, dus ik kan niet traceren waar het water nou vandaan komt. Maar eens goed met WD40 gespoten achter het voorruitrubber, zodat daar alles weer schoon en een beetje vettig is. Een mens probeert eens wat, zullen we maar zeggen.
Gisteren de boel eens een kwartiertje op 100 echte km gezet - de teller staat dan op 110. Geen idee wat het toerental dan is, met het raam open valt de herrie nog enigszins mee. Dat de motor hard moet werken is wel te zien bij de temperatuurmeter, die loopt wel op - maar niet naar het rood. Ik ben dus nog steeds blij met de nieuwe waterpomp. Desondanks hou ik het voorlopig nog maar netjes vrachtwagensnelheden aan.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Grote beurt en Apk achter de rug, ik kan weer twee jaar vooruit. Links achter moest er een vervangende remklauw op, het ding zat vast, met ongelijk remmen op de achteras als gevolg.
Nu moet ik een lek bij de waterpomp oplossen. Na demontage mijn oordeel: twee jaar terug een van de moeren onvoldoende aangedraaid bij de montage van de nieuwe waterpomp. Geen probleem eigenlijk, maar de pakking is nu wel beschadigd. Wat is wijs: kan ik een nieuwe vinden of maak ik zelf iets uit pakkingpapier? Waar zou ik een nieuwe kunnen vinden?
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Denk dat zelf maken het snelst gaat zijn. Zeker als je de huidige nog wel als voorbeeld kunt gebruiken….gefeliciteerd met de apk!
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Toen ik de auto meenam van de garage mocht ik een stukje pakkingspapier meenemen dat daar rondslingerde. Daar staat op dat het olie-bestendig is, maar nu twijfel ik weer of het dan ook geschikt is voor water. Garage het grindpad blijft toch een beetje een amateuristische bedoening.
Ik heb nog nooit pakkingmateriaal gezien wat geen olie, maar wel water doorlaat.
De dikte is wel van belang, het moet voldoende samendrukbaar zijn om oneffenheden
in de dichtvlakken te vullen.
Is het te dun dan wordt het knoeiwerk met vloeibare pakking om het vloeistofdicht
te krijgen.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Dat is inderdaad wat complexer dan ik had gedacht. Succes en groet uit het Duitsland. Morgen met de Fitroën door naar Oostenrijk.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Veel plezier daar, ik knutsel nog even door voordat het busje weer op reis gaat.
Inderdaad lastige vorm, bij een Eriks servicenter kunnen ze hem wel voor je uitsnijden zou al wel schelen als je het model in cad kan aanleveren.
Wij laten voor ons werk daar regelmatig pakkingen die niet meer leverbaar zijn of een lange levertijd hebben snijden, ben er wel eens bij geweest hebben ze een geweldig apparaat voor.
Hier een link met meer info en de vestigingen die het kunnen maken:
Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura 1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik kan dit zelf helaas niet zomaar in Cad zetten. Ik kan ze eens vragen of ze ook iets na kunnen maken van een voorbeeld. De oorspronkelijke pakking is op één plekje het bovenste laagje kwijt, maar is verder qua vorm onbeschadigd.
Zit me daarom ook af te vragen of een dun laagje vloeibare pakking op de oorspronkelijke pakking kan werken. Iemand daar ervaring mee?
Ja ik denk dat je hem met vloeibare pakking ook wel dicht krijgt al heeft een orginele pakking de voorkeur met bijvoorbeeld Hylomar blue zou het ook wel moeten lukken: http://hylomar.com/hylomar-product-range/gasket-jointing-compounds/
Als je voor vloeibare pakking kiest zou ik de oude pakking gewoon weglaten, je hebt dan een afdichtingsvlak minder. Voor bestellen zie bijv deze link: https://www.frost-auto.nl/pakkingmateriaal/hylomar-universal-blue-vloeibare-pakking-100g-
Bij veel gereedschap groothandels is het ook wel te koop of een alternatief van loctite bv de loctite 5926
Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura 1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat ziet er wel goed uit - en scheelt mij aardig wat tijd. Hylomar zelf geeft aan dat het spul juist ook geschikt is om een pakking te ‘coaten’. Als dat spul dun genoeg is, klinkt dat wel als een oplossing.
Volgens mij is een deel van het probleem dat de waterpomp zo verstopt zit, dat natrekken van de bouten geen optie is. Dan lijkt zo’n rubberachtig laagje wel handig. Ik ga deze week eens langs mijn automaterialenhandel. Kan ik meteen ook twee nieuwe ‘trillingsdempers’ kopen die in de bovenste bevestiging van de radiateur zitten. Eentje heeft het er daarvan begeven.
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Heb je die pakking al gemaakt? Zo niet: Je denkt er veel te moeilijk over.
Heeft de waterpomp alle raakvlakken die de oude pakking ook heeft? Dus, als je hem erop legt, dan ligt de pakking overal op staal?
Als het antwoord “ja” is, neem een stuk pakking-materiaal (wat je hebt) of een dik stuk papier (kaart-papier is over het algemeen wel dik genoeg) en leg dit op de waterpomp. Neem een hamer, niet te groot, liefst een bolhamer. Tik voorzichtig langs alle randen beginnend met de binnenste vormen.
Let daarbij op dat het papier niet verschuift of scheurt!
Tik net zo lang zachtjes door tot de vorm duidelijk te zien is. Deze zou je kunnen uitknippen. Ik tik dan door tot het staal door het papier komt.
Maar ja, ik ben binnenschipper en heb al menig pakking op deze manier gemaakt. Niet alleen voor grote motoren, ook voor een waterpomp van een auto.
Werkt prima. Dan een dun laagje vet aan beide zijden van de nieuwe pakking en klaar. Die lekt voorlopig niet meer.
Mijn excuus voor de late reactie.
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dit klinkt als een ontzettend slimme manier - heb zelf de nodige schippers in de familie, ook allemaal behoorlijk praktisch ingestelde mensen . Maar de complexe vorm met dunne stukjes en 8 boutgaten - dat wordt toch een klusje. Hergebruik van de oude pakking met een heel dun laagje vloeibare pakking er tussen lijkt toch de makkelijkste weg.
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Als de beschadiging niet te gek is, zou ik dat ook proberen, idd. Ik heb ook wel eens een, in de dikte schuin, gescheurde pakking hergebruikt met een likje vet. Ik zou niet meer weten welke pakking het was, die heeft ook niet meer gelekt.
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110