Totaal aantal Berichten: 10242
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ah, ok. Dat klopt wel. Zo’n koelkast trekt in een nacht een accu van 60Ah leeg.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Ik ben hier net mee bezig geweest in mijn camper, en heb de volgende dingen uitgedacht en gedaan:
1) Koelkast is direct op de dynamo geschakeld en werkt alleen op 12v als ik rij. Als ik stil sta heb ik de keuze tussen 220v of gas.
2) Ik heb de radio op de huishoud accu zitten zodat ik op de camping ook een muziekje aan kan zetten zonder dat mijn start accu leeg loopt
3) Ik heb een groot zonnepaneel die beide accu’s kan laden.
4) Alles is netjes gezekerd en heb overal nieuwe goede massa aangelegd, ook alle elektra netjes is buizen weggewerkt, staat netjes en is veilig.
5) Ik heb ook een hoofdschakelaar ingebouwd die alle stroom verbruik in het camper deel uitzet, echt kan het zonnepaneel dan nog wel bijladend.
6) Tussen de twee accu’s heb ik nog een 80 ampere zekering voor het geval de huishoud accu leeg is en de volle dynamo lading vraagt.
7) Alle bedrading wat zwaarder uitgevoerd zodat deze ook veilig is.
Zoals je ziet is het een hele klus geweest maar hopelijk krijg ik hierdoor een storingsvrije camper, je bent welkom om eens te kijken hoe het is ingebouwd. Op FB wat foto’s geplaatst van het klussen
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik heb een klein zonnepaneeltje achter de voorruit. Dat fungeert als een druppel lader, mits de auto in het licht staat. Ik wil dat het hele camper deel via de huishoudaccu loopt, zodat de motor altijd eerst de startaccu vol laadt. Al het andere komt op de tweede plaats. Het camper deel zit al achter een schakelaar - eigenlijk moet ik gewoon een massaschakelaar inbouwen. En de stalling houder verbieden het ding tussentijds te starten.
Nu ga ik je facebook foto’s bekijken
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik heb het zo gemaakt dat de dynamo de startaccu oplaadt en de accu lader de huisaccu als er “walstroom” is. Alles in het camperdeel zit aan de huisaccu. Tussen de 2 accu’s zit een scheidingsrelais dat de andere accu bijschakelt als de accu die geladen wordt voldoende vol is. Dat werkt tot nu toe prima.
Totaal aantal Berichten: 1339
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Naast al de technische en nuttige tips heb ik er ook 1. Mijn ervaring met accu’s in auto’s die langer gestald zijn is dat ze een korte levensduur hebben en altijd leeg zijn als je ze nodig hebt ☹️
Ik heb een paar druppelladers/trainers gehaald bij de action. Sindsdien geen lege accu meer als ik wil gaan rijden en een levensduur die de magere 7 jaar heel ruim voorbij gaat. Ff afkloppen maar de accu uit mijn Ami is bijvoorbeeld van bouwjaar 2005
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Dat doet bij mij de ctec acculader zodra ik de camper aan de 220 hang. Die laders hebben geheugen voor de instellingen die je doet. Dus pakt hij het gewenste programma weer op als je hem weer aansluit. Schakelt ook automatisch om naar druppelen. Hangt bij mij dus vrijwel altijd aan de stroom.
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Geïnspireerd door de werkzaamheden aan een van de andere C35’s op dit forum ben ik weer een stapje verder gaan zoeken naar verdere demping van het motorgeluid. Ik had in het verleden een noise-killer-set gemonteerd, met onder andere een lood-deken over de motor. Dat scheelt een heleboel. Maar de motorkap in de cabine had altijd nog de oorspronkelijke schuimplastic bekleding. Dat schuim er af halen was nog niet eenvoudig, het koste wat moeite om de lijmresten er uit te krijgen. Maar uiteindelijk gelukt, het maagdelijke polyester was klaar voor iets nieuws.
Ik heb er nu isolatieplaat ingeplakt die bedoeld is voor het isoleren van motorruimtes op boten en generatoren. 3 Cm dik, met daarin een harde, zware kunstoflaag en een een schuimlaag. Stug spul, maar wel enigszins buigzaam. En voila, een geheel geisoleerd motorkapje. Dat opeens een flink stuk zwaarder is.
Het effect? Mwah. Bij het starten leek het geluid iets minder, maar toen bleek dat de gaskabel klem zat door de losse schuimdeken die ik er ook altijd in had liggen. Zonder die schuimdeken is de dieselbrom wel beter gedempt, maar komen toch nog andere geluiden door. Die losse schuimdeken moet ik nu nog bijsnijden. Volgend weekend een volgende proefrit.
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Dat ziet er weer netjes uit Joost, ik heb in die van mij nu ook een mooi dik tapijt in de gehele cabine gelegd dat scheelt ook weer veel. Daarnaast via aliexpress nog isolatie materiaal besteld en deze werd natuurlijk geleverd nadat ik klaar was, heb het tapijt bewust nog niet vast gelijmd dus die gaat er binnenkort weer uit om de isolatielaag eronder aan te brengen. Tijdens het klussen heb ik bijna elk gat gedicht en waar kan isolatie/dempings materiaal aangebracht. Nu al is het zeer acceptabel.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Het waren jouw foto’s waardoor ik ook weer op het spoor werd gezet . In de cabine heb ik nog de originele dikke en zware rubber mat. Daaronder ligt de noisekiller mat, en op het schutbord (deels achter het dashboard) zit isolerende folie, ook uit de noisekiller set. Scheelt alles bijeen heel erg veel. Maar dat DS diesel blok
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Fijn dat het veel scheelt, ben jij ook in frankrijk bij Ferte Vidame? Kunnen dan eens goed kijken naar elkaars C35
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Het 100 jaar feest zat de dicht bij onze vakantie, ik heb besloten het over te slaan. Heel veel plezier daar
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Nog even een update over de geluidsisolatie: er is wel degelijk een merkbaar effect: ondanks de herrie hoor ik nu op de snelweg de richtingaanwijzer tikken. Die kwam voorheen niet boven het motorgeluid uit. Toch grappig hoe subjectief mijn eigen oren zijn: je denkt geen verschil te horen, maar er is dus toch een lager geluidsniveau.
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Zelfs een goed sluitende kap maakt al een groot verschil. Bij ons was de binnenste motorkap niet helemaal sluitend.
De haak op de vloer van de onderste sluiting zat niet al te vast meer. Tijdens de vakantie kwam ie los.
Van de week het ding vast gelast, nu sluit de kap weer goed en maakt ie aardig minder herrie dan ooit te voren.
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik heb in mijn bus ook al eens naar gaten en spleten in de vloer gezocht, maar dat lijkt aardig onder controle. Kan me goed voorstellen dat het bij jou een hoop scheelt.