Beste berlingo rijders,
ik heb een probleem echter niet zo groot maar toch wel enigzins vervelend.
Berlingo 1.9 D Bwj.1999 motor=dw8.
Nu zit het zo als mijn wagen buiten heeft gestaan ‘s nachts wil hij na de eerste start terug stil vallen(draait een 4-5 omwentelingen).Dan terug voorverwarmen en blijven starten tot hij draait en ondertussen maar pompen op het gaspedaal.Het lijkt net alsof hij bij de eerste start geen diesel genoeg heeft om te blijven draaien.Mijn oprit heeft een helling van een 2-tal procent.
Nu het merkwaardige is wanneer mijn wagen heeft geovernacht in mijn garage is er geen enkel probleem,voorverwarmen starten en motor blijft draaien.
Ik had gedacht aan een slechte batterij maar éénmaal een motor draait heeft de batterij geen probleem meer,of heb ik het verkeerd voor.
Alvast dank.
Ben vergeten te vermelden dat alle filters reeds vervangen zijn.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Dat klinkt als lucht, daar zou ik eens goed naar kijken. Zie je belletjes gaan als de motor loopt?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008
- Xsara HDI 110 Exclusive
- gloeibougies werken niet
- kleppen moeten gesteld worden (veelvoorkomend probleem met dw8 blokken)
Beide problemen veroorzaken niet de symptomen die door ts genoemd worden. Ik denk zelf ook dat er lucht in het systeem komt. Zeker ook omdat je duidelijk verschil merkt met vlakke of schuine vloer.
Zijn er soms bepaalde punten die gevoelig zijn betrekkende de vermelde info waar er lucht in het systeem komt.
M.v.g
had je dit probleem ook voordat je de filters hebt vernieuwd?
op t eerste moment verdenk ik het brandstof filterhuis
ja kuuper had dit probleem eerder ook,daarom heb ik eerst alle filters vervangen.
de garagehouder wist me te vertellen dat het dieselfilterhuis dient vervangen te worden.Dit zou nodig zijn om de 2é grootte onderhoudsbeurt.
Filterhuis vervangen? Lijkt me onzinnig, omdat je bij een warme motor dit probleem niet hebt!
Wel lijkt (bevroren?) water in je dieselleidingen of filter een mogelijkheid: door spoelen/pompen.
En ook hoe onlogisch het lijkt, je gloeibougies controleren kan heel eenvoudig.
Door alleen de draadbrug op gloeibougies los te nemen, een dikke losse draad aansluiten op de + pool (pas op voor kortsluiting met het andere uiteinde) en vervolgens de aansluiting van een gloebougie met dat andere draadeinde aantippen: Geen vonk = kapotte bougie!
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
Geen vonk= kapotte bougie ben ik niet helemaal met je eens, deze kan het nog wel enigzins doen als deze niet goed meer is. dit kun je goed zien als je de gloeistift eruit draait. en hem dan met een startkabel aan een accu test.
De gloeistift moet op de punt beginnen te gloeien. als ze minder worden beginnen ze vaak halverwege en moet je langer gloeien om de punt mooi rood te krijgen.
Mooi rood is niet lelijk maar wel even warm.
Maar ook: allemaal minder simpel en vooral minder goedkoop.
Toen ik nog jong en rijk was verving ik gloeibougies zelfs allemaal preventief om de “ton”.
Totdat ik weer eens in een geestdriftige sleutelbui, 4 nieuwe bosch gloeibougies had geplaatst Daarvan waren er 2 al binnen de 3 maanden naar de eeuwige jachtvelden.
Overigens, starten deed die motor nog steeds maar dan dus maar op 2 gloebougies!
P>S> Claus probleem zal vast vanzelf opgelost zijn vandaag, toch?
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
@ trouwe: ik ben deze avond nog eens langs een andere dealer geweest en deze wist mij ook te zeggen dat het filterhuis moet vervangen worden.Dus deze word dan ook dit weekend vervangen bij deze.Ik hou jullie op de hoogte.
grtn.
hallo drivers bad news mijn berlingo 1.9 diesel heeft enorm veel olieverlies aan de achterkant v.d.motor.Zo te zien komt het langs de uitlaatcollector.dus ik vrees het ergste voor mijn motor 190000km.
Kweet nog niet juist wat het is maar ik vrees ervoor.
groeten
Hallo hier ben ik dan terug.De dealer denkt dat de cilinderkop niet goed genoeg is aangespannen,want daar lijkt de meeste olie te staan.Zijn er onder jullie die dit ook al hebben meegemaakt?
groeten
Huh? Als ik je verhaal goed lees Claus dan:
Heb je alleen bij vorst een probleem met je DW8 motor die afslaat na het starten.
En ga je op advies van garages voor een nieuw filterhuis,
Heeft de dealer het over een “vanzelf” los geraakte cilinderkop (nog nooit van gehoord, wat zijn ze daar aan het doen geweest) en kom je met olielekkage thuis.
Mis ik ff wat???
Het lijkt er dan toch echt op dat die dealer van je wat kapot gemaakt heeft met de montage van et filterhuis.
Als je motor nog goed loopt kan ik me iets ernstigs, slecht voorstellen.
Maar wat er ook aan de hand is, het is van belang de exacte plek op te sporen waar de olielekkage begint. Dus schoonmaken, olie aanvullen en zoeken met een draaiende motor.
Aan de hand van je omschrijving zou ik zelf eerst zoeken bij de kleppendeksels.
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D