1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
JAN’s CX GTI Turbo1 met roestschade
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 14 maart 2010 04:53 PM

Een week of 3 geleden kreeg ik een verzoek van een goede kennis van mij om van zijn CX GTI TURBO(overgangsmodel bwj.1985) het blok uit te wisselen voor een ander exemplaar.

Zijn huidige blok had 210.000km gedraaid en kreeg last van 2 grote problemen,koppeling was op zijn eind,en overmatige olie lekkage langs de krukas.
Een betaalbare koppeling was niet te vinden voor een CX TURBO,daarbij kwam ook nog de olielekkage wat ons deed besluiten om op zoek te gaan naar een ander blok+bak.

We hebben in Den-Haag een blok+bak gevonden en dit spulletje had 165000km gelopen en een koppeling die bij 130000 was vervangen.

Dus perfect voor ons project,het ging eigenlijk allemaal redelijk voorspoedig tot dat het gistermiddag strande op het stukje aandrijfas wat in het differentieel steekt dat kleine stukje wil er met geen mogelijkheid uit.
Wat ik wil is dat hele aandrijflijn gebeuren,van het oude motorblok overgaat naar het nieuwe,maar dat betekent wat ik al opnoemde dat het stukje aandrijfas er uit moet.

Van het oude blok ging deze zo los maar van de nieuwe ho maar heeft iemand hier alvast een oplossing voor.
Waarschijnlijk komen er meer probleempjes naar boven drijven….uiteraard zal ik die hier ook melden

Zoals je op de foto’s kunt zien alles is los motorruimte is schoongemaakt nieuwe motoreenheid staat klaar om er ingetakeld te worden,maar eerst dat stukje aandrijfas los…................


fotolink http://www.mijnalbum.nl/Album=AMFY4GF4

Er zullen meer foto’s volgen

Daan

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2419
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 14 maart 2010 05:07 PM
  [ # 1 ]

mogelijke opties voor aandrijfasstompprobleem:
1 slagtrekker die groot en zwaar genoeg is.
2 met een grote beitel tussen 1 van de bouten op diff en de stomp lukt het eigenlijk ook altijd…..

3(na je foto’s gezien te hebben): diff omwisselen?


Die koppeling moet overigens nog wel te vinden zijn, had er laatst nog een nieuwe in mijn handen…
Als 400,- al niet meer betaalbaar is (en volgens mij moeten ze ook goedkoper te vinden zijn). En de prijs van 2 keerringen…
Is dat beter dan de prijs van een ander blok en bak? en zijn daarvan de keerringen wel vervangen? Ik zou die anders maar meteen ook doen, aan de koppelingszijde….

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 14 maart 2010 05:54 PM
  [ # 2 ]

Met slagtrekker,en naderhand met beitel washet stompie niet los te krijgen,toen maar het zaakje losgesleuteld en in de bankschroef gezet,dat was het punt waar ik strande.

De enigste oplossing wat dus goed is denk ik dan,is gewoon het differentieel van het oude motorblok overbouwen op het nieuwe.(kroonwiel uiteraard ook uitwisselen)

Waarom blok wissel koppeling was even niet te vinden,en blok+bak wel en een stuk goedkoper,plus het blok heeft +/-40000 km minder gedraaid

Daan

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 maart 2010 05:58 PM
  [ # 3 ]

Tja, die tripoidehuizen willen wel eens vastzitten. Ik liet ze dan gewoon in de bak zitten en haalde de hoes los. Dan hoeft dat huis het diff helemaal niet uit.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 14 maart 2010 06:12 PM
  [ # 4 ]

Liever had ik het tripodehuis willen laten zitten(van het nieuwe blok),maar de bijbehorende aandrijfas zat niet bij de koop van het motorblok inbegrepen.
Zodoende wilde ik het tripodehuis van het oude blok overzetten op het nieuwe blok,hier heb ik uiteraard wel de bijbehorende aandrijfas van.

gr

Ps om narigheid te voorkomen hou ik altijd tripodehuis plus aandrijfas bij elkaar

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 maart 2010 06:20 PM
  [ # 5 ]

As en huis kun je gewoon mixen. Waar je wél op moet letten is de staat van de “glijbanen” in het huis en je moet even kijken of alles soepel loopt. Ik mix al jaren tripoidehuizen, omdat goede assen niet meer overal voor het oprapen liggen of omdat er bv een tripoide muur en muurvast in de bak zit Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 14 maart 2010 06:57 PM
  [ # 6 ]

In het verleden kwam ik wel eens van een koude kermis thuis met het uitwisselen van assen en tripodes.
Ik probeer het geen wat onder de auto vandaan komt assen ed. een op een weer terug te plaatsen dit vraagt om de minste problemen lijkt mij.

Ik ga er nog even een nachtje over slapen wat ik zal doen,of terug plaatsen of uitwisselen..

gr

Profiel  
 
harry45
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 05-07-2009

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 14 maart 2010 11:38 PM
  [ # 7 ]

Bij de fa Ruygrok in Abbenes naast van der Laan kunnen ze je wel aan een koppelingset helpen ik dacht dat ik voor de mijne Eur 240 heb betaald met iets korting.

Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 15 maart 2010 08:19 AM
  [ # 8 ]

zowieso alle dichtingen zou ik vervangen als het blok er dan toch uit is. Anders kan het blok lekken als een zeef….

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 15 maart 2010 01:06 PM
  [ # 9 ]

Voor de zekerheid ga ik toch maar het differentieel gedeelte uitwisselen met het oude blok,ga toch op zeker….......kost iets meer tijd maar ja hobby mag tijd kosten

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 21 maart 2010 01:20 PM
  [ # 10 ]

Van de week nog een kleine tegenvaller te verwerken alles ging toch redelijk voorspoedig op het stukje aandrijfas gedeelte na dan,wat bleek er zat een scheur in het carterpan vlakbij de onderste motorsteun.

Ik had nog een oud blok liggen(niet het blok wat uit de auto is gekomen) waarvan het carterpan wel in orde van was.

Dus uitwisselen zou je zeggen,maar de vraag is nu hoe kom je bij het laatste boutje ter hoogte van het vliegwiel.
Van het oude blok was het vliegwiel al vanaf dus dat was geen probleem,maar van het nieuwe blok was het vliegwiel plus bak al gemonteerd.

Iemand een idee zonder dat je alles(bak+vliegwiel) weer moet demonteren…....................


gr

off topic
PS iemand nog interesse in een oud gedemonteerd 662 blok+bak stuur dan even een PB(gratis)

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 21 maart 2010 11:48 PM
  [ # 11 ]

Probleem is opgelost betreffende carterpan deksel ik heb een gat geboord in het cartenpandeksel ter hoogte van het boutje,groot genoeg om een verlengstukje+dop van een klein dopsetje door heen te steken probleem weer opgelost. (zie de laatste foto’s….............)

Verder ben ik ooit tegen een after market cruisecontrol aangelopen.Deze zat ooit op GTI TURBO (sloop destijds)gemonteerd we gaan proberen deze weer her te gebruiken.

Op de laatste foto’s zie je al wat onderdelen ervan gemonteerd(opnemer op aandrijfas) en wat onderdelen los er bij liggen ben benieuwd hoe dit uitpakt hou jullie op te hoogte

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 04 april 2010 11:31 AM
  [ # 12 ]

Naar toch wat tegenslagen te hebben gehad oa.carterpan en differentieel uitwisselen was het gistermiddag eindelijk het moment dat we de motor konden starten.

Naar pakweg 4 a 5 slagen sloeg de motor aan op zich een goed teken maar toch nog niet helemaal.

In eerste instantie hadden we nog een benzinelekkage bij de derde cilinder dit bleek een kapote   o-ring te wezen en daarna nog een waterlekkage deze twee dingen meteen verholpen.

Het probleem wat zich nu voordoet is dat de motor hortend en stotend loopt,wat kan er mis zijn.
Ik heb een vonk op alle 4 de bougies,uiteraard brandstof alle bedrading aangesloten.
Waarschijnlijk zit de bedrading achterop het motorblok nog niet helemaal goed,hierbij moet je denken olie(druk)en water sensoren zal dit invloed hebben op het goed draaien van de motor.

Iemand suggesties waar ik kan zoeken

Ps.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 04 april 2010 12:10 PM
  [ # 13 ]

Is de water temperatuursensor aangesloten? Zonder die zal ie namelijk nogal slecht lopen.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Gepost: 04 april 2010 12:31 PM
  [ # 14 ]
daan schreef:

Iemand suggesties waar ik kan zoeken

Ps.

Misschien een vreemde vraag, maar weet je 100% zeker datje een Turbo 1 motor hebt gekocht en dat dus de motorcode klopt? Het zou anders nog kunnen dat jouw injectiecomputer niet goed correspondeert met de nieuwe motor en dan met name de injectors dus.

Kan ook gewoon valse lucht zijn trouwens.

Edit: alle bougiekabels juist aangesloten? Ja, ik weet het: domme vraag, maar je zult de eerste écht niet zijn.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 04 april 2010 07:28 PM
  [ # 15 ]

Een M25 662, 666, 667 zullen heel aardig lopen op elkaar’s motor management systeem. Het zijn namelijk allemaal 2.5 liter turbo motoren uit dezelfde serie. Hooguit dat ze wat problemen geven onder vollast of bij starten, maar eerlijk gezegd denk ik dat dat allemaal zo weinig is dat het met de luchtmeter stelschroef er uit te krijgen is. Echt horten en stoten zouden ze van die kleiner verschillen niet moeten gaan doen.

Je moet natuurlijk niet injectoren gaan mengen van turbo 1/2, en liever geen turbo 2 injectoren op een turbo 1 management en dat soort dingen, onder die omstandigheden zou ik wel wat problemen verwachten bij belasting, maar hortend en stotend zou niet moeten. Als er inderdaad 2 bougiekabels verkeerd zitten zou hij echt op 2 cylinders moeten lopen.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook