Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 06-03-2009
- 2CV Électrique
- 2CV 2cv
- C5 Tourer 2.0 16v
- ID/DS DS 23 Break bv5
- Ami 6 club break
- Traction Avant 11 BL
- GS/GSA GS Club Break
- ID/DS DS Pallas électrique performance
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI
Ik ben bezig met het weer rijdend maken van een AZ uit 1963.
Het betreft een franse auto, la deuche forestière die ik jaren geleden voor 1000 francs van de buurman overnam, hij stond in zijn tuin weg te kwijnen. Eindelijk heb ik tijd gevonden om er wat aan te doen.
De bodem, voetenbak, dorpels, kofferbodem en diverse hoekjes zijn vernieuwd (leuk projectje om eindelijk eens te leren lassen!) en de techniek onder handen genomen. Alle remmerij is nieuwen veel rubbers en pakkingen zijn vervangen. Het chassis was nog heel erg goed, heeft wat reparatiestukken gekregen op boven- en onderplaat. Vandaag koets en chassis weer samengevoegd. Morgen ga ik nog een bougiegat repareren.
Nou zit ik met een vraag.
De buurman had de originele voorbank vervangen door een nieuwe exemplaar, eigenlijk bedoeld voor rails. Hij had het geheel er op z’n frans ingeflansd, lang voordat er APK of CT bestonden. Het oude type bank is er niet meer bij, en ook erg lastig te vinden tegenwoordig. Ik wil dus het nieuwere frame zodanig aanpassen dat ik de oude bevestiging kan gebruiken. De rails er afslijpen en twee haakjes aan de voorkant aanlassen. Alleen, ik weet niet meer precies hoe de vergrendeling er verder oorspronkelijk uitzag. Het is te lang geleden dat ik mijn nederlandse 18pktje als voorbeeld had… Er zit in het midden van het chassis een gaatje net schroefdraad, waarschijnlijk M4. Verder zijn er nergens bevestigingspunten, behalve de rij gaten voor de verschillende posities van die twee haakjes aan de voorkant van de bank.
Iemand?
Je kan de rails er af slijpen er twee haakjes aan lassen, maar ben bang dat je wel heel erg laag in de auto komt te zitten…
Misschien toch beter op zoek gaan naar of bankframe of twee stoelframes uit oude AK of AZU (besteleenden) Ook de alleroudste Dyane’s hebben de bank direct in de vloer zitten.
De vergerendeling (ook te vinden in een AK of AZU) bestaat uit een simpel beugeltje (dat vast zit in het midden van het chassis, even groot dus als de uitsparing)) waar een stangetje doorheen schuift.
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 06-03-2009
- 2CV Électrique
- 2CV 2cv
- C5 Tourer 2.0 16v
- ID/DS DS 23 Break bv5
- Ami 6 club break
- Traction Avant 11 BL
- GS/GSA GS Club Break
- ID/DS DS Pallas électrique performance
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI
Zeer bedankt, ik ga inderdaad nog even verder zoeken!