ZX Avoriaz: inhouden, onregelmatig lopen en toeren maken bij intrappen koppelingspedaal?
Denise
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 17-10-2006

Gepost: 15 maart 2010 10:39 AM

Een aantal weken geleden ben ik door de gladheid met mijn ZX Furio tegen een paaltje gegleden waardoor deze financieel gezien total-loss was.
Gelukkig heb ik diezelfde week een andere ZX gevonden, namelijk een Avoriaz 1.6 uit 1996.
Deze ziet er stukken beter uit en heeft ‘maar’ 114.000 km op de teller.

Hij rijdt ook erg lekker maar is wel duidelijk minder pittig en minder snel dan mijn Furio.

Ondanks dat hij heerlijk rijdt, vallen me wel een aantal dingen op tijdens het rijden die me niet helemaal lekker zitten:
- wanneer ik moet remmen (bijvoorbeeld voor een stoplicht), dan trap ik eerst uiteraard eerst mijn rem in, en daarna het koppelingspedaal.
Zodra ik dan het koppelingspedaal intrap, maakt mijn auto wat toeren, en zie dat ook terug in de toerenteller.
Dit gebeurd meestal als de auto nog koud is.
- de motor loopt stationair wat onregelmatig
- als ik harder wil rijden of even lekker hard wil doortrekken, merk ik dat de auto inhoudt/stottert. Dit is als de motor koud en warm is. Dat maakt geen verschil.

Ik heb al bij vele topics gekeken op dit forum, maar kom zoveel verschillende tips, opmerkingen e.d. tegen, dat ik er voor wat betreft mijn vragen geen antwoord kan uithalen.

Ik ben echt een leek, dus hopelijk kunnen jullie mij wat adviezen of tips geven wat het zou kunnen zijn.
Ik zit eraan te denken om nieuwe bougies en een nieuw luchtfilter bij een garage te laten plaatsen. Maar ik weet niet of dat zal helpen.
Waar ik zelf aan zit te denken is dat het iets te maken heeft met brandstoftoevoer of de verbranding. Nogmaals, ik ben een leek (en een vrouw) dus vergeef me als ik nu iets heel stoms zeg Wink

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 16 maart 2010 09:35 AM
  [ # 1 ]

Wanneer heeft de auto voor het laatst een beurtje gehad?
Dat de motor iets meer toeren maakt met ingetrapte koppeling kan; de versnellingsbakolie is dik en remt de motor af, maar dit zou niet echt mogen.
Zo te lezen aan de rest van de klachten denk ik aan een vies injectiehuis/ injectoren.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Denise
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 17-10-2006

Gepost: 16 maart 2010 12:31 PM
  [ # 2 ]

Pascal, dank voor je reactie!
Ik heb de auto pas iets van 4 weken, dus als ik op het onderhoudsboekje moet afgaan heeft de ZX vorig jaar een beurt gehad, maar wat er toen is gebeurd weet ik niet.

Ik heb vanochtend weer even opgelet bij het intrappen van de koppeling: wanneer ik eerst de koppeling intrap en daarna de rem, lijkt het erop dat het aantal toeren niet echt toeneemt. Maar misschien lijkt dit maar zo…

Is zo’n vies injectiehuis/injectoren iets dat gemakkelijk te laten doen is door een garage?
Dus je denkt niet aan iets met een vies benzinefilter of verbranding?

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 16 maart 2010 02:33 PM
  [ # 3 ]

een rondje verse bougies en een schoonluchtfilter kan nooit kwaad. Misschien kom je tot de conclusie dat er niet de juiste bougies inzitten. Dat zou het inhouden kunnen verklaren. Controleer dus even welke bougies erin zouden moeten zitten tov wat er nu in zit. Elke troen dealer kan je dat zo vertellen.

Het voordeel van de controle va nje bougie sis ook dat je kunt zien hoe de verbranding is. Zijn ze erg wit, of juist erg zwart. Een mooie kleur is koffie met een scheut melk Smile

Deze twee dingen zou je zonder al te veel problemen ook zelf even kunnen doen, Ik weet niet waar je ergens zit maar wellicht dat er iemand bij je in de buurt zit die het voor je kan doen. Dat scheelt je iig de kosten van de garage. Ik doe even de aanname dat je ‘m niet bij een garage hebt gekocht?

andere optie zou kunnen zijn dat de injectoren ( heeft een 1600 injectoren?) een reinigingsbeurt kunnen gebruiken, maar daar zou ik niet direct aan beginnen , zeker gezien de km stand. Verder kunnen het idd zoals je zelf aan geeft meerdere dingen zijn. Een vuil brandstof filter kan ervoro zorgen dat je teweinig brandstof krijgt bij hoge toerentallen, maar ook hier weer, je km stand is daar best laag voor. ( in mijn furio zit nog steeds het ori filter en die staat inmiddels op 240k+)

Is het overigens echt inhouden of is het het verschil van een 1600 tov de 1800 die in je furio zat ?

Profiel  
 
Denise
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 17-10-2006

Gepost: 16 maart 2010 05:41 PM
  [ # 4 ]

De auto houdt echt wel in omdat het enigzins schokkerig aanvoelt.
Mijn Furio had iets van 190.000 op de teller, en deze Avoriaz heeft ‘maar’ 114.00 km.
Ik kan me niet voorstellen dat een 1.6 rijdt zoals ie nu doet. Er zou volgens mij meer pit in moeten zitten, en daar hoop ik dan achter te kunnen komen wanneer het euvel opgelost is.

Als ik het gaspedaal helemaal indruk, dan moet de auto als het ware even opgang komen voordat ie echt op snelheid komt.

Ik heb ‘m gekocht bij een autodealer, het ging om een ingeruilde ZX met nieuwe APK.
Dit keer was de auto echt van een wat oudere eigenaar geweest, dus ik dacht in eerste instantie dat hij daarom wat minder pittig was en dat ik dat wel even kon veranderen door mijn pittige rijstijl.
Maar dat valt dus tegen.

Als ik de motorkap openmaak, kan ik dan al meteen zien wat de staat is van de bougies, of moet er dan wat losgemaakt worden?

Zo’n reinigingsbeurt van de injectoren, is kost dat veel arbeidsuren?
Geldt hetzelfde voor het vervangen van een brandstoffilter?

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 16 maart 2010 06:12 PM
  [ # 5 ]

Je kunt de staat van de bougies eigelijk niet zien als je alleen de kap opendoet. Waar ik op doel is de kleur van de onderkant van de bougie. Dat deel dat het vonkje afgeeft. Dat deel dat je wel kunt zien verteld je niets over de verbranding.

Waar dat filte rbij een zx verstopt zit weet ik even niet uit m’n hoofd dus over de vervangingstijd kan ik geen zinnig woord zeggen.

Waar staat die zx ergens ?

Profiel  
 
Dumnoz
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 08-08-2008

- C5 2.0 16v (LPG-G3)
Gepost: 16 maart 2010 07:47 PM
  [ # 6 ]

Denise waar woon je?

Er is vast wel iemand in de buurt die je wil helpen

Groetjes Harry

Profiel  
 
Denise
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 17-10-2006

Gepost: 16 maart 2010 11:42 PM
  [ # 7 ]

Ik woon in Amersfoort, maar ik kan uiteraard ook wel ergens naartoe rijden hoor.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 17 maart 2010 12:43 AM
  [ # 8 ]

Amersfoort is hier vlakbij, vanuit Utrecht.

Heb je iets van gereedschap ? ik vraag het toch maar ff Smile zoals een bougie dopsleutel ofzo ?

Als je me een pbeetje stuurt met je gegevens wil ik morgen na het werk wel even langs waaien. Ik beloof geen wonderen, maar een aantal basis dingen kan ik wel even voor je nakijken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook