1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Koelsysteem SM
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 maart 2010 01:36 AM

Het komt in diverse draadjes steeds naar boven, bij lage snelheid koelt het systeem eigenlijk onvoldoende.
Ik heb eens naar het koelsysteem gekeken en dan is er iets dat opvalt.
Zolang de thermostaat dicht is gaat het water vanuit de achterkant van de koppen via de bypass(het korte stukje slang) terug naar de waterpomp, waarna het weer de motor ingepompt wordt.
In deze bypass zit een metalen ring met een binnendiameter van zo’n 20 mm.
Als het systeem op temperatuur is gaat de thermostaat open. Als deze helemaal open is zou het wenselijk zijn als alle koelvloeistof via de radiateur gepompt zou worden, maar het heeft de keuze uit 2 wegen: via de radiateur of via de bypass. Eigenlijk zou de thermostaat zo moeten werken dat naarmate de ene opening steeds groter wordt, de andere steeds kleiner zou moeten worden.
Gezien het feit dat de slangen naar de radiateur vrij lang zijn en de radiateur, vanwege de kanaaltjes, een behoorlijke weerstand heeft, lijkt het mij dat er eigenlijk een (te) groot deel van het koelwater via de bypass teruggaat en dus niet gekoeld wordt. Een remedie zou kunnen zijn om de doorgang van de bypass kleiner te maken.
Wat vinden jullie hiervan?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 maart 2010 08:36 AM
  [ # 1 ]

Als ik eerlijk mag zijn: IK heb nergens last van. 2 fatsoenlijke koelfans losten het probleem gewoon helemaal op namelijk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 maart 2010 03:52 PM
  [ # 2 ]

Niet helemaal waar. de thermostaat heeft twee kleppen. Als de thermostaat heet wordt opent de grote en gaat de kleine dicht. Ik zou moeten kijken of die dan niet het bypass cirtcuit afsluit..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 maart 2010 06:17 PM
  [ # 3 ]

Boogaard, je hebt helemaal gelijk. Ik was weer eens te snel met mijn conclusie. Wat ik voor een onderkant aanzag die vast aan het “lichaam” zat, zit in werkelijkheid vast aan de klep die naar beneden gaat. Die onderkant kan schuiven in zijn bevestigingsbeugels en wordt dan door een veer aangedrukt.
Toen ik de zaak eens echt goed ging belijken zag ik dat pas. Nu snap ik ook waarom er 2 veren inzitten.
Maar nu snap ik weer niet waarom er een diafragma in de bypass-slang zit!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 maart 2010 06:18 PM
  [ # 4 ]

Dat beperkt de flow geloof ik om de kachel van wat meer water te voorzien. Weet niet zeker.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 maart 2010 06:36 PM
  [ # 5 ]

Ja, dat heb ik bij mijn traction ook gedaan toen ik daar een kachel ingebeund had.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3704
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 maart 2010 07:07 PM
  [ # 6 ]

Dat heet een “dubbelwerkende” thermostaat, dat was toen “high tech”, en die is ook nodig. Ja, die ring is er voor de “doorstroombeperking”.

Een goed werkend koelsysteem in een Sm werkt ook bij lage snelheden goeg: De problemen die sommige Injecties hebben bij file-rijden hebben meer met de D-jetronic van doen als met de koeling. De D-jetronic regelt de brandstofhoeveelheid niet goed, toerental te laag= afslaan, of mengsel te arm = te veel warmteontwikkeling en dan…afslaan, en te warm.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 16 maart 2010 07:42 PM
  [ # 7 ]

weeral wat bijgeleerd bedankt peter!

nu moet ik toch wel zeggen dat het in mijn injectie een pak warmer wordt onder de motorkap dan in de carbu van walter, ik vraag mij ook af of de motor even goed gekoeld wordt bij een injectie als bij een carbu, die motor was er volgens mij toch nooit op voorzien een injectiesysteem te krijgen.

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 maart 2010 07:55 PM
  [ # 8 ]

Bij het invoeren van de injectie is het verogen van de fans opgekrikt van 75W naar 115W. Dat zou eigenlijk afdoende moeten zijn.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 17 maart 2010 11:08 AM
  [ # 9 ]

mmm dat is het dus niet hoor… zeker niet als je in file staat….

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 maart 2010 12:09 PM
  [ # 10 ]

Jawel. Heb een uur in de file gestaan in zeeland. 27 graden in de schaduw. Geen enkel probleem.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 17 maart 2010 12:24 PM
  [ # 11 ]

mijn niet hoor, na revisie 32 graden, file op de autoweg. gekuiste 2 rijen radiator na 15min lampje temp water aan…..daarna met racefans geen probleem. feit is dat een injectie het een pak zwaarder heeft dan een carbu om koel te blijven. pluspunt is de fans na het contactslot te zetten zodat ze niet uitvallen als jeje contact afzet maar blijve nadraaien, dat helpt ook al wel iets

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 maart 2010 12:30 PM
  [ # 12 ]

Op mijn 3 liter zaten van origine al sterkere fan-motoren. Dezelfde al bij een injectie dus. Dat gaat best aardig, al is het wel erg marginaal. 27 graden in de file zoals bogaard schreef gaat wel, maar het houd absoluut niet over. Ik heb flink lopen meten en gemerkt dat de temperatuur toch wel flink richting de 100 graden kruipt met de originele fans. Zolang de boel niet gaat koken is dat natuurlijk geen ramp, maar het wordt wel heel erg warm onder de kap en dat voel je ook in de auto. Ik heb er voor gekozen om zelf fans te maken die de boel flink koeler kunnen houden.

Mijn setje bestaat uit 2 kunststof-koelfan huizen van een Bx16, met daarin 2 fan-motoren van een XM V6 van 175 watt. Daar heb ik de originele fanbladen van een SM op pasgemaakt. Simpelweg omdat ik toen nog niet wist van het bestaan van de “race fans” die Walter veel gebruikt. Die dingen koelen namelijk nog véél beter en passen ook mooier.  Nogmaals, bij een beetje normaal gebruik gaat het allemaal nét met originele fans maar als er ook maar iets tegen zit gaat ie aan de kook.

Ik heb een fotootje ( dit was na schade, dus met de boel stuk, let daar aub niet op het gaat even om het idee)

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 maart 2010 12:57 PM
  [ # 13 ]

ach ja. Ik heb dacht ik een 3 rijen radiator en met de nieuwe radiator dop blijft de druk goed hoog dus kookt het niet bij 100 graden. We zullen zien als de airco eenmaal meedraait of het nog voldoende is.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 maart 2010 07:19 PM
  [ # 14 ]

Zo wordt iets, dat begint met een misvatting van mij, toch nog een aardige discussie!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3704
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 18 maart 2010 09:10 PM
  [ # 15 ]

Die druk moet 0.28 bar zijn: Ik kan je aanbevelen om niet hoger te gaan: Ja bij 0.5 bar ligt de kooktemperatuur een paar graden hoger, maar je de waterpomp-pakking is niet echt berekend op een hoegere druk !.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook