Motor/Injectie storing
maikel87
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 16-03-2010

Gepost: 16 maart 2010 07:30 PM

Hallo allen,

Dit is mijn eerste post hier op dit forum. Ik ben al een tijdje bezig met een raar probleem bij mijn Saxo 1.4i uit het jaar 2000.

Ik kan geen soort gelijke problemen op het internet vinden en vraag me af wat ik nu nog kan proberen om het probleem op te lossen.

Situatie is als volgt, wanneer de motor op temperatuur is en ik trek door naar zo rond de 4000 toeren in de 4/5de versnelling brandt er een motor lampje kort op. Dit bij acceleren of plotseling gas los laten. Ook gaat het lampje vrij snel weer uit naar 2/3 knipperen.

Deze is ook uitgelezen met de melding Inspuit volume cilinder 4 incorrect. Hiervoor ben ik ook langs een garage geweest. Rare is dat ik niks raars merk behalve dan het vervelende lampje knipperd in je oog.

Hier zijn diverse dingen gedaan om te kijken of dit het probleem zou oplossen zoals het vervangen van een injector, boegies en een mix bij de bezine voor reiniging.

Rare is ook dat het bij koud weer geen problemen geeft en de maanden hiervoor ook totaal geen problemen heeft gegeven. Maar het is sinds vandaag weer begonnen.


Ik rij zo’n 400-600km per week en dat ook voor langere afstanden, elke rit is wel mintens 30km.


Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 16 maart 2010 09:35 PM
  [ # 1 ]

handig zou zijn als je zegt welk lampje brandt en een kmstand geeft?
lijkt dit op een olievatje?  of op het lampje helemaal rechts op onderstaande afbeelding

Heb je dit ook als je dit doet met koude motor?

Wanneer olie + filter vervangen? => druk verschil +vuile filter kan rare dingen geven ...


Als het het lampje helemaal rechts is kan er iets mis zijn met de ontsteking injectoren of katalysator of lambasonde deze laatste kan je makkelijk zelf reinigen met wasbenzine

Profiel  
 
maikel87
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 16-03-2010

Gepost: 16 maart 2010 10:08 PM
  [ # 2 ]

Hallo,

Gaat om het meest rechtse motor lampje die op komt. Huidige km stand bedraagt 99.500km.

Motor olie is afgelopen september tijdens een grote beurt vernieuwd.

Met een koude motor heb ik dit niet zoals aangegeven.

Er is ook meerdere keren het geheugen geschoond waar de fout codes in stonden. Alleen kon dit op een willekeurige dag weer naar voren komen als de motor warm was. Dus dit kon 1 week later of 2 weken later opnieuw beginnen met oplichten van het motor lampje. Terwijl er in de tussen tijd gewoon elke dag 100 km ~ mee werd gereden.

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 17 maart 2010 08:53 PM
  [ # 3 ]

Dus je hebt vervangen injector, bougies vervangen   en een bezineaditief geprobeerd(systemcleaner ofzo) 

Je motor klinkt niet anders?

Ik ben niet 100% zeker maar ik denk dat je lambosonde om zeep is. 
Je kan proberen deze zelf te reinigen met wasbenzine of gewone benzine.


Geeft dit geen verschil dan moet je eens kijken bij de sloop dat ze daar niets hebben liggen je kan eventueel ook 1 van een 106 1.4 nemen zelfde motor ...
Of vraag je cit /peug garage dat je even een lambosonde mag lenen.  of ze deze even willen uitmeten

tip als je bij de sloop gaat neem er dan een exemplaar mee uit een sax dat ofwel 120.000 km of 60.000 km naar het schijnt zouden deze rond 100.000 km defect zijn

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 17 maart 2010 08:59 PM
  [ # 4 ]

Dus je hebt vervangen injector, bougies vervangen   en een bezineaditief geprobeerd(systemcleaner ofzo) 

Je motor klinkt niet anders?

Ik ben niet 100% zeker maar ik denk dat je lambosonde om zeep is. 
Je kan proberen deze zelf te reinigen met wasbenzine of gewone benzine.


Geeft dit geen verschil dan moet je eens kijken bij de sloop dat ze daar niets hebben liggen je kan eventueel ook 1 van een 106 1.4 nemen zelfde motor ...
Of vraag je cit /peug garage dat je even een lambosonde mag lenen.  of ze deze even willen uitmeten

tip als je bij de sloop gaat neem er dan een exemplaar mee uit een sax dat ofwel 120.000 km of 60.000 km naar het schijnt zouden deze rond 100.000 km defect zijn

Profiel  
 
maikel87
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 16-03-2010

Gepost: 17 maart 2010 10:04 PM
  [ # 5 ]

Hallo,

Dank voor je reactie. Ik ga deze punten uitproberen van het weekend. Vandaag heb ik ook wederom problemen gehad alleen s’morgens totaal niet. Toen was ‘t nog vrij fris buiten. Op de terug weg van mijn werk begon het motor lampje weer te kort knipperen naar eerst enige tijd binnen door en vervolgens de snelweg op waar het begon. Vervolgens merk ik dat dit lampje eigenlijk vrijwel direct op komt bij 4000 toeren ~ ongeacht de versnelling. Lampje knipperd 2/3 keer op weer verdwijnt weer voor een aantal minuten. Dit gebeurd bij het acceleren of juist het gas plotseling los laten rond dat toeren tal.

Verder merk ik niks raars aan de motor en klinkt dit ook niet anders en houdt ook niet in.

Profiel  
 
isaiah
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 23-07-2010

Gepost: 05 augustus 2010 04:59 PM
  [ # 6 ]

hai maikel,

Ik ben nieuw op deze site sinds ik ook problemen heb met mijn saxo 1.4i furio VTS bj 2001 km 117.113.
Toen ik jouw berichtje las was het zeer herkenbaar alleen bij mij begint het eerst met stotteren en daarna gaat het lampje branden. Me auto gaat dan stotteren en alsof ik me gas pedaal te zacht indruk. Het blijft een enkele seconden stotteren en knipperen. Daarna als het over is dan voelt het alsof ik hard op me gas pedaal heb gedrukt.
Ben der mee naar de garage geweest en ze hebben de bobineblok,bougies en het luchtfilter vervangen enfuelsystemcleaner gedaan te samen met gastreatment. Helaas is het defect nog aanwezig tot ergenis aan toe. De garage gaf aan dat het evt aan de bedradingen zou kunnen liggen maar die na gekeken en geen beter resultaat.  Wat me laatst is opgevallen tijdens het stotteren dat me uitlaat een sissende pruttelende geluid maakt.
Nou vraag ik me af of jouw probleem inmiddels verholpen is en zoja wat heb je moeten vervangen?
Hoop dat je me wat meer info kunt geven want met de garage kom ik niet uit!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook