Hallo allemaal,
Op een moment dat het eigenlijk helemaal niet uit komt zegt een goede vriend van me dat er bij hem op het werk een Traction Avant onder een zeil staat. Nou heb ik al jaren een warm gevoel als ik er een zie rijden, mijn vader heeft er zijn rijbewijs in gehaald en we rijden sinds ik geboren ben in Citroens.
Dus ik wil graag gaan kijken wat er onder het zeil staat.
Als andere hobby heb ik een Land Rover Series IIa 88 StaWag uit 1971. Daar kan ik redelijk mee uit de voeten op technisch gebied maar waar ik bij een oude Citroen op moet letten weet ik nog niet.
Mijn eerste tip die ik aan toekomstige Series eigenaren geef is neem iemand mee die zelf zo’n ding heeft, die weet veel meer van de auto dan jij en is wat objectiever omdat hij er al een heeft.
Dus hierbij mij dubbele vraag: wie heeft er aankooptips en wie wil een keer met mij in de buurt van Oss naar de wagen gaan kijken?
Veel groeten,
Joost
Kei veel groeten!
Joost
Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Een goed idee om iemand mee te laten kijken die er verstand van heeft. Een traction heeft natuurlijk ook zijn zwakke plekken, maar gelukkig ook veel goede eigenschappen.
Ik rijd al 25 jaar Traction en wil wel even mee gaan kijken.
Pim
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Wat een mooi verhaal weer, nu al benieuwd naar het vervolg.
Het verhaal ontwikkelt zich langzaam aan in de goede richting. Maandag ben ik gaan kijken. In de oude loods (bedrijf zit tegenwoordig in een modern gebouw voor de oude loods) staat achter in de hoek een bult doeken met daarop een aantal ondefinieerbare onderdelen, bumpers, velgdoppen etc.
Samen met de vriend die me er op attent maakte hebben we zo veel mogelijk weggehaald en daar onder kwam een heuse auto te voorschijn: een 11 BL. Op het eerste gezicht ziet alles er erg netjes uit, een mooi stoflaagje over de hele auto, weinig zichtbare roest, de voorruit kan nog open, interieur ziet er goed uit, motor is netjes schoon en ik probeer niet te gaan kwijlen.
Binnen bij de eigenaar van het bedrijf nog een tijdje staan praten, blijkt om een auto te zijn die dik 15 jaar geleden naar Nederland is gehaald maar nooit op kenteken is gezet omdat de invoerrechten (toen) een probleem waren. De auto is rijdend gemaakt en heeft een paar keer met groene platen als trouwauto dienst gedaan en is toen weggezet.
Dinsdag (pas!) ga ik kijken met iemand van Traction Avant Nederland. Als die geen onoverkomelijke bezwaren ziet ga ik ruimte maken in mijn garage.
Natuurlijk is er al een foto:
Kei veel groeten!
Joost
Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Deze Traction is inderdaad een 11BL van na de oorlog. Gezien de voorstoelen met verchroomde buis en de spatbordbescherming is dit exemplaar waarschijnlijk gebouwd tussen 1948 en 1949. Zo te zien in prima originele staat. Ik ben graag bereid om mee te gaan kijken, woon in de buurt van Oss en ben redacteur van Traction Avant Nederland.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Kijk - dat zijn nou de verhalen waar we van dromen. En nu maar hopen dat het zo mooi is als het lijkt. Succes.
Oss is inderdaad dicht bij waar hij staat. Ik heb contact gehad met Rene Methorst en die gaat mee. Maar ik hou jullie natuurlijk op de hoogte. Waarschijnlijk zal ik via TAN nog wel wat hulp nodig gaan hebben, hij moet in ieder geval rijdend gemaakt worden en dan richting RDW als eerste stap.
Daarna wordt het plannen maken voor de toekomst, al moet eerst de Land Rover verder opgeknapt worden. Een ding tegelijk
Kei veel groeten!
Joost
Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 20-03-2008
- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
wow super verhaal,,
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Rene ken ik en die heeft er wel verstand van. Ik geef je wel een advies gezien de staat van de auto. Ga deze niet zomaar restaureren!. Probeer de auto technisch in orde te krijgen maar wacht met het spuiten en bekleden als dit nog in originele staat is. Een traction in originele staat is namelijk zeldzamer dan een gerestaureerde.
Spuiten en bekleden is voor mij echt het laatste in de rit. Net als mijn Land Rover komt eerst de techniek aan de beurt. Pas als die betrouwbaar is ga ik me druk maken om uiterlijk. Ze mogen best zien dat het een oud beestje is, maar voor mij moet al het werk wat er in gaat blijvend zijn. Daarom staat de Land Rover inmiddels op een nieuw gegalvaniseerd chassis en hangen de deuren aan de bovenkant nog gewoon naar buiten…
Kei veel groeten!
Joost
Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender
Gisteren samen met Rene gaan kijken en toch maar besloten om hem niet te kopen. Er is redelijk aan geknutseld in Polen (waarschijnlijk) en de overall staat van de auto valt niet echt in de categorie zorgeloos rijden.
Om met Rene’s woorden te spreken: “Voor dat geld heb je een auto die een stuk slechter is maar waar je evenveel werk aan hebt”.
Met name het vele werk aan het plaatwerk stond me niet aan, bouten en moeren vast of los draaien is geen probleem, een onderdeel onder de kap pas maken lukt ook nog wel maar plaatwerken is niet een van mijn specialiteiten.
Daar komt bij dat Rene het werk schatte op anderhalf jaar, dus dan mag ik als leek wel het dubbele rekenen en die tijd heb ik op dit moment niet. Dus voorlopig maar concentreren op wat er nu al in de garage staat en als de tijd rijp is weer op zoek naar een Traction…
Kei veel groeten!
Joost
Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender