Vanaf juni 2009 is deze BX in mijn bezit, mijn 1e auto en tevens ook een leuke hobby zo blijkt. Zo heb ik al aardig wat onderhoudsdingen zelf aan de auto kunnen doen. M.b.v. het forum al veel kennis opgedaan over de BX. Voor grote/ingewikkelde zaken moet ik toch naar de garage. Rijd momenteel niet superveel km’s met de auto (nog studerende), teller heeft net de 275000km gepasseerd. Maar van de zomer wederom weer lekker naar zuid-frankrijk met de BX.
Mijn vraag:
Meestal wordt een airco ingebouwd, maar ik denk er over om de airco-onderdelen eruit te halen. De airco was bij de verkoop al afgekoppeld (geen riem en elektra kabels los), de vorige eigenaar had hem ook zo gekocht. Waarschijnlijk omdat de eigenaar voor hem de reparatie van een lekke slang te duur vond. Hieronder mijn overwegingen.
Pro’s:
-meer sleutelruimte voor de echt belangrijke dingen
-zet zelf liever een raampje open (persoonlijk)
-gewicht van o.a. aircopomp en radiator t.o.v. verbruik (zal weliswaar minimaal zijn)
-zelf geen financiele middelen/intenties om dit ooit werkzaam te (laten) maken
-de airco is dus al minimaal 4 jaar niet meer werkzaam
-.....
Cons:
-waardevermindering bij eventuele verkoop (voor zover een niet-werkende airco waarde heeft)
-.....
Zoals jullie zien heeft het demonteren voor mij meer voor- dan nadelen. Ben benieuwd naar jullie reacties.
Heb ondertussen al wel de extra fan van de airco gekoppeld aan één van de knopjes binnenin de auto (dubbele fans kunnen wellicht handig zijn in franse files).
Verder heb ik nog een heel lijstje met plannen voor de BX, naast al het reguliere onderhoud wil ik extra meters gaan inbouwen (koelvloeistof en olietemp) en zit er behoorlijk wat laswerk aan het binnenscherm linksvoor. Kan ik niet zelf dus daarvoor ga ik hem binnenkort wegbrengen.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Allereerst welkom op het forum!
Wat de airco betreft…. tja, het is jouw Bx en als je geen airco meer wilt. Dan kan je deze uitbouwen. Betreft het een orginele airco? Dan zou je de onderdelen kunnen verkopen aan een liefhebber die het mischien wil inbouwen. Uit ervaring kan ik vertellen dat geld of hulp bij een student welkom is. (ik ben ook student).
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Anderzijds… als je dan toch de nood voelt aan Airco ooit dan moet je wel helemaal van 0 beginnen; Terwijl je nu al een basis hebt en het achteraf veel goedkoper zal kunnen…
Aan de ene kant vind ik het ook wel zonde, vandaar dat ik ook dit topic heb geopend. Maar binnenkort toch maar de knoop doorhakken en het spulletje demonteren. Zie het niet gebeuren dat ik het nog ooit ga gebruiken. Nog 2 vraagjes:
1. Moet ik nog eventueel rekening houden met die koelgassen die eventueel nog in dat systeem zouden kunnen zitten? Is dit erg gevaarlijk?
2. Zijn er eventueel nog geinterreseerden voor de diverse onderdelen? O.a. radiator en aircopomp…etc… Voor zover ik de geschiedenis ken is het systeem afgekoppeld vanwege lekke slangen, maar de stilstand zal de onderdelen geen goed doen. Echter heb je dat probleem ook met sloop-onderdelen. Anders gaan alle onderdelen gewoon in een grote doos in de garage.
smijt die er gewoon uit want je krijgt die toch nooit meer deftig werkend.
oude airco’s werken op gassen die je niet meer kan krijgen, je kan der andere insteken maar die werken niet zoals het zou moeten dus das eigenlijk het sop op de kolen niet waard.
spijtig maar airco’s van 20 jaar oud zijn eigenlijk niet meer te gebruiken.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Dat is pertinente onzin. Het hangt er alleen van af hoeveel geld je erin wil stoppen, maar een airco van 20 jaar (of nog veel ouder!!) kan net zo goed werken als een nieuwe.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Idem, een oude airco valt prima aan te passen aan de nieuwe gassen, kost alleen geld. Mocht je ‘t verwijderen lijkt het me leuk om te experimenteren met de airco pomp en slangen.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
hij valt inderdaad aan te passen maar zal nooit meer zo goed werken als daarvoor.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Hij werkt nu helemaal niet, dusss….
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
streetfighter schreef:hij valt inderdaad aan te passen maar zal nooit meer zo goed werken als daarvoor.
Wat een onzin man! Ik heb een sm van 35 jaar oud, met een airco. Die is omgebouwd naar R134a en geloof me, dat ding is ijs en ijskoud. En leg mij eens uit, wat is er wezenlijk constructief aan een moderne airco? De compressoren zijn niet van een heel ander model, de verdampers zijn niet veranderd en het filter/droger zijn ook niet totaal veranderd de afgelopen 30 jaar. Kortom: ook een oudere airco kan prima werken. Heel de USA rijd rond met ouwe meuk die omgebouwd is naar r134a en die doen het ook prima.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat e.e.a. omgebouwd kan worden naar het nieuwe gas geloof ik stellig, maar is voor mij gewoon even niet van toepassing. Sowieso heb ik er het geld er nu niet voor. Ik zet gewoon een raampje open.
Snap dat het best een luxe is op een BX, maar momenteel heb ik gewoon niet de middelen en de intentie om dit werkend te krijgen, vandaar ook de vraag hoe jullie er over dachten. Binnenkort dus die zware aircopomp en die radiateur (condensor?) er toch maar onderuit halen.
Echter heb ik dit plan even op een laag pitje gezet, omdat ik een gti tellerhuis op de kop heb kunnen tikken. Mijn volgende uitdaging wordt dus eerst om de kvs-temp en olie-temp meters in te bouwen. Heb me al aardig ingelezen op het forum, donderdag even kijken of ze de sensors bij de lokale autoboer hebben.
Kan iemand mijn boodschappenlijstje even controleren, misschien mis ik nog iets.
-koelvloeistof (ga ik gelijk even proberen om dit helemaal te verversen, €1,30 per L bij de Action)
-Facet 7.3007 koelvloeistoftempsensor
-Facet 7.3099 olietempsensor
-koperen ringetjes o.i.d.
-hittebestendige elektradraad (of kan ik hier gewoon speakerdraad voor gebruiken??)
-stekkers voor achterop het tellerhuis
-dashbordverlichting (Philips steekfitting 1,2W)
Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen!
Lijstje van Roel Timmersma’s site. Is het mij zelfs mee gelukt.
En goede tip is even langs de sloop te gaan en wat standaardstekkertjes af te knippen. Dat bespaart je minstens een uur zoekwerk van hoe je die kabeltje aan dat ding gaat krijgen
Aardig wat sleuteluurtjes gemaakt, dus een update…..
Van de airco-onderdelen heb ik ondertussen de aircopomp, de condensor en het filter/droger element weten te demonteren. Geeft toch wat meer ruimte en overzicht onder de motorkap. Ook de radiateur van de koelvloeistof wordt zo wat beter gekoelt lijkt me, aangezien die condensor van de airco ervoor zat. Gelukkig niks gesloopt tijdens het demonteren, dus (indien gewenst) zouden de onderdelen altijd nog terug erin kunnen.
Van de gti tellerbak heb ik ondertussen de koelvloeistof- en olietemperatuur metertjes ingebouwd. (Sensor van de oliedruk vond ik iets aan de dure kant, dus dat heb ik even gelaten voor wat het is). Alles werkt naar behoren alleen de meter van de koelvloeistof heeeft een karakteristiek trekje. Als ik bij een koude motor de auto op contact zet, slaat deze meter al uit naar 60 graden. Idem als ik de bijbehorende sensor loskoppel.Heb al wat gezocht op het forum, maar eigenlijk de enige conclusie die ik kan trekken (na het lezen van allerlei testen met weerstanden enzo) is dat het metertje gewoon van streek is.
Echter geeft het metertje de normale bedrijfstemperatuur van 90 graden prima aan, dus wat er nou precies fout zit. Iemand hier ervaring mee..? En een eventuele bruikbare oplossing..?
Tijdens het inbouwen van de sensor ook gelijk het hele koelvloeistofsysteem afgetapt, ververst en ontlucht. Voelt toch weer goed met verse sapjes.
De volgende reparaties/plannen worden toch garagewerk (en dus hard sparen voor mij):
-uitlijnen van de auto (hij trekt heel lichtjes naar rechts)
-laswerk aan het linker binnenscherm (wielkast is aardig krokant)
Dat heeft mijn metertje ook. Bij het op contact zetten ligt hij niet helemaal plat .
Toch blijf ik het raar vinden, bij mij staat hij echt pal op de 60. Had ook al met een ander draadje geprobeerd (buitenom), maar dit maakt niks uit. Het metertje zelf ontleden begin ik maar niet aan.
Ik heb anders nog een extra GTI tellerbak voor je liggen.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90