Bedankt voor je aanbod, maar zo’n halszaak is het nu ook weer niet. Ben blij dat alles er juist weer in zit. Tis alleen in het begin ff grappig als het metertje gelijk op 60 begint, maar tijdens het rijden werkt het gewoon goed.
Mijn voornemen om de carterpanpakking van mijn BX te vervangen wordt gerealiseerd. Kan ik ook gelijk de binnenkant van de pan schoonmaken. Las op het forum dat hier nog wel eens wat zwarte drek in kan zitten. En dan natuurlijk nieuwe schone olie erin. Heb echter wat vraagjes aan de experts:
Bij de lokale onderdelenzaak konden ze de carterpakking niet meer bestellen, dus heb ik hem bij de citroen-dealer gehaald. Achteraf bedenk ik me dat hij verder niet gevraagd heeft of het voor een BX met of zonder airco was. Want die carterpannen verschillen toch? Of zijn die pakkingen gewoon universeel voor alle BX’en??
Het onderdeelnummer is 0304.34, hopelijk is dat de juiste dus. Kan iemand dat bevestigen?
Ook viel mij op dat de pakking van een soort karton is ofzo. Kan ik nu nog steeds ook vloeibare pakking (Valma vloeibare pakking) gebruiken? Of gaat dit niet hechten?
In de haynes handleiding stond dat de bouten met 20 Nm vastgezet moeten worden. Eens vragen aan de overbuurman of ik zijn momentsleutel mag lenen.
Hopelijk hebben jullie antwoorden op mijn vragen, ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
De pan voor een airco-BX is inderdaad anders, maar dat betreft de buitenkant. De pakking die je hebt zou, mits voor een XU motor, moeten passen.
Volgens mij is vloe-pa niet nodig. gewoon de pan en de pasvlakken van het blok grondig schoonmaken. En dan met beleid de boutjes weer terugschroeven. Komt wel goed.
Wederom wat prangende sleutelvragen aan jullie forummers. Mijn BX heeft ondertussen de 285.000 km gepasseerd en loopt nog heerlijk. Ook het zelf sleutelen vind ik superleuk. Nu de kennis nog….. (lang leve het citroen-forum)
Vanmorgen ben ik begonnen met het ontluchten van de remklauwen. Voor het eerst zelf, dus een beetje spannend. Na de 1e klauw even de motor gestart om weer druk te krijgen. Nu vielen mij 3 frapante dingen op:
1. Na het starten van de motor (versnelling uiteraard in vrij) bleek dat de wielassen vrolijk begonnen te draaien. Links iets harder als rechts, weliswaar met de hand te stoppen, maar toch. Ook zag ik toen dat de schroefjes die de remschijf op hun plek houden er helemaal niet zijn. Ze zijn er wel, maar compleet afgesleten en onmogelijk te verwijderen. (De remschijf zit dus niet vast en draaide zelf dus niet, alleen het middelste gedeelte).
Als ik de koppeling induw, houdt het draaien op. Evenals toen ik de band terug monteerde (nog steeds vrij van de grond) stopte het draaien. Waarschijnlijk door het gewicht van de band. Band er weer af en het draaien begon weer.
Moet ik mij zorgen maken over de versnellingsbak o.i.d.?? Zoals gezegd kan ik het draaien gewoon stoppen door het geheel vast te houden met mijn hand.
2. De remblokjes blijven heel dicht op de schijf zitten. Uiteraard de handrem eraf gehaald. Ik kan de schijf met de hand ronddraaien, maar voel wel continu weerstand. Moet hier niet 1 of 2 mm tussen zitten als je niet remt? Dus dat ze helemaal loskomen. Of is dit normaal? De remblokjes zien er nog goed uit (ongeveeer 1 cm dik).
3. De remnippel van de rechtervoorklauw zag er aardig vernaggeld uit. Mijn ringsleutel 8 pakte niet echt, maar een maatje kleiner paste weer niet. Het geheel staat nu in de kruipolie, misschien straks wel resultaat….
Ik hoor graag jullie meningen/antwoorden.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
1 niks mis mee, dat gebeurt gewoon.
2 ze mogen niet aanlopen voor apk, maar gebeurt wel vaak. schoonmaken van de loopvlakken wil wel eens helpen.
3 dop sleutel??
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Punt 3: goede griptang doet wonderen. En vervang de nippel(s) meteen als je ze loshebt. Monteer de nieuwe daarna met wat kopervet.
Kruipolie en een dopsleutel hebben gewerkt. Bedankt voor de tips en over het andere ga ik me dan maar geen zorgen maken.
Op naar het volgende sleutelavontuur!!!
Even een vraagje over de isolatiematten onder de vloerbedekking. Door een aanhoudend vochtprobleem in de auto ben ik maar eens op onderzoek gegaan. Waarschijnlijk is het regenwater wat via de deurrubbers naar binnen komt. De paravenbak heb ik ook gecontroleerd en het is zeker weten geen koelvloeistof. Alle rubbers dus maar eens goed in de vaseline gezet.
De vloerbedekking voor heb ik eruit gehaald om deze te laten drogen. Alleen de isolatiematten eronder waren ook helemaal doorweekt. En toen ik deze eruit wilde halen, brokkelde het geheel aardig af. Mijn vraag is dus wat ik moet kopen om dit te vervangen. Kon het op het forum niet echt vinden. Is zoiets gewoon te halen in een karwei/gamma en dan zelf op maat te snijden? En zijn er nog speciale materialen speciaal voor in de auto?
Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee. Het ziet er nu een beetje rampzalig uit in de auto…..
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik zou isolatie uit een sloper halen.
Maar wat betreft je lekkage: heb je een open dak, dan is dat verdachte nummer 1. En als je derde zijruitjes hebt (die zwarte), dan is dat verdachte nummer 2. Het stroomt dan erg grappig van achter naar voren. Heb ik ook gehad bij een 16 TZi.
Het liefst zou ik er een fris ondermatje inleggen, ipv iets wat zo’n 15-20 jaar oud is. Misschien eens aan de lokale garage vragen of ze zoiets hebben liggen op rol?? Anders zou ik het ook ff niet weten. Iemand anders misschien nog een idee? Om eerlijk te zijn heb ik het ook nog niet in de automateriaalzaak gevraagd. Ik wilde eerst jullie ervaringen even peilen….
Die 2 verdachten kan ik al uitsluiten, aangezien ik ze allebei niet heb…haha. Heb de bekleding voor er nu helemaal af, dus hopelijk is de lekkage nu vrij snel te achterhalen. De deurrubbers zijn er wel aardig van opgeknapt. Potje vaseline toch nog ergens goed voor.
Na de nieuwe APK in december, zelf de grote beurt gedaan bij de BX. Ik blijf het gewoon onwijs gaaf vinden dat je zelf diverse dingen aan je auto kan doen, waar andere mensen hem gewoon voor wegbrengen. Ieder zijn eigen hobby natuurlijk!!! Heb ook niet alles in 1 keer gedaan maar gewoon wanneer ik tijd en zin had ging ik wat doen aan de auto. Geeft me een goed gevoel als je ziet wat voor een drek er bijvoorbeeld in dat LHM-vat ophoopt. De volgende keer dat je wegrijd lijkt het (ongetwijfeld alleen psychisch) alsof alles nog lekkerder loopt. De emotionele waarde van mijn BX rijst de pan uit…haha
Wat heb ik allemaal zelf gedaan:
-koelvloeistof vervangen (KVS weer bij action gehaald—> zeer goedkoop)
-luchtfilter en brandstoffilter vervangen
-olie en oliefilter vervangen
-bougiegaten grondig gereinigd (met wasbenzine en wattenstokjes)en nieuwe bougies
-LHM ververst (alleen remmen ontluchten moet ik nog doen)
De ketel van de LHM heb ik gewoon in een deftig sopje met dreft schoongemaakt. Ook het zwarte deksel met de pijpjes en de filters gewoon in het sop. Daarna goed afspoelen met schoon water en lekker laten drogen. Zit er bijna weer uit als nieuw. Behalve de roest aan de onderkant van de ketel….was een beetje minder (ingesmeerd met owatrol).
Weet iemand of er nog een bepaald vervangingsinterval staat voor verdeelkap/rotor? Valt dit ook binnen de werkzaamheden van een grote beurt?? Of gewoon wanneer je merkt dat de ontsteking slechter wordt?
Ook de bougies vond ik er nog zeer goed uitzien na zo’n 25.000 km.
Een tijdje geleden ook cruisecontrol ingebouwd. Een goedkoop apparaatje van Conrad:
http://tinyurl.com/3b63xsr
In het begin even wennen met instellen, maar zeker op de lange wegen heerlijk in gebruik! Echt een aanrader! In de loop van de week zal ik wat foto’s plaatsen hoe ik dit heb ingebouwd. Is voor iedere sleutelaar goed te doen. Tis in feite gewoon een extra gaskabel die het apparaatje mechanisch vastzet. Uitzetten via de rode knop of via rempedaal. Met een draaiknop kun je de snelheid best precies instellen. Laatst ook een vebruik van 1:14,8 waar ik normaal 1:13 gemiddeld had. Veel snelwegkilometers en de cruiscontrol op de 100-110. Heerlijk!!!
Dat is lekker als bijrijder. Oei we gaan te langzaam… Even die cruise opschroeven.
Het linkje naar Conrad werkt niet meer, de directe productlink is: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=880086
Volgens de reviews op de Conrad site hoef je niet bang te zijn voor de tunende bijrijder, want voor het hoger draaien moet je eerst met de voet gas bij geven, omdat het draaiknopje daar te weinig kracht voor heeft :p
Klopt inderdaad, gasgeven tot gewenste snelheid en vastdraaien! Snelheid verminderen kan trouwens wel door te draaien aan stelknopje. Na wat uitproberen van verschillende plekjes was dit voor mij de handigste locatie om de cruisecontrol te plaatsen.
Mijn BX nu ook met online-verbruik overzicht. Handige site, bestaande gegevens kun je zo importeren uit excel.