Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Tja, heb nu toch een “uitdaging"waar ik nu even niet het antwoord op weet.
Mijn zx lekt namelijk motor olie, ik heb alles eens schoon gemaakt en het lijkt wel of er olie langs de ontsteking lekt naar buiten, met als resultaat dat het hele schutbord en alles wat daar op gemonteerd zit, nu onder olie zit.
Het is niet alleen vervelend maar het stinkt ook nog eens verschrikkelijk, want de olie lekt ook op mijn uitlaat spruitstuk, en word daar dus verbrand met een enorme stank als gevolg.
Weet iemand of hier een keerring zit of een o-ring die de boel daar hoort af te dichten?
Het gaat trouwens om een ZX Avoriaz 1.6 van 1996, met momenteel 213.000 op de teller
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Niemand???????
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Fotootje?
Misschien kan er dan iemand iets zeggen.
Groetjes Harry
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
ik zal er morgen even een foto van maken, hoop dat het dan duidelijker word en misschien iemand die er dan een antwoord op heeft
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Dan kan een lekke klepdesksel pakking zijn. Kost weinig en is prima zelf te doen.
Het kan een rotte krukaskeering zijn…. hoop dat je dat zelf kunt doen want die keering kost weinig,maar het erin zetten red je niet voor een paar tientjes…
Komt de olie aan de achterkant eruit of aan de zijkant? Overigens is het raadzaam om NIET te rijden met een auto die olie op het uitlaatspruitstuk mikt in jou hoeveelheden….. Er zijn er voor minder in een BBQ veranderd.
Krukaskeering???? Nee joh paniekzaaier
Dat kan nooit op het spruitstuk lekken, dat zit veel lager, die olie word via het vliegwiel naar buiten geslingerd en loopt er aan de onderkant en via de startmotor eruit.
Klepdekselpakking is de eerste verdachte, alleen dat kan nooit zo hard lekken, tenzij deze echt heel erg rot is. Wat welk mogelijk is, is een lekke kop, met name het oliekanaal, dat zit als ik me niet vergis, bij een XU motor aan de achterkant, aan de kant van de ontsteking. Een andere mogelijke oorzaak kan zijn is dat de olie via de lagerkap van de nokkenas lekt, de buitenste kappen hoor je altijd met vloeibare pakking te monteren.
Spuit anders alles eens goed schoon en ga met een draaiende motor onder de auto liggen en kijk met een lamp naar de achterkant van de motor.
paniek paniek, najah, ik noem maar twee mogelijkheden…
maar idd, die krukas keering zit wel wat aan de lage kant
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Na dat ik alles op mijn werk schoon had gemaakt, en nu weer naar huis ben gekomen, is alles weer onder de olie gesmeert.
Kleppendeksel heb ik vorig jaar ook al eens een keer vervangen, toen lekt hij olie echt naar achteren toe
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Na vandaag weer alles te hebben schoongemaakt, heb ik het kleppendeksel maar weer eens gedemonteerd.
De pakking goed na gezien en goed ontvet, vervolgens met een speciale Innotec cleaner de kop schoon gemaakt.
Daarna dus ook een vloeibare pakking er bij tussen gedaan, voor het monteren, deze pakking is ook van Innotec, easy gasket,.
Nu maar afwachten en hopen dat de lekkage verholpen is
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Ik hoop voor je dat het nu goed is,anders verdenk ik toch je koppakking (lek oliekanaal)
Heb het laatst ook gehad,bleek helaas toch de koppakking (zie mijn topic)
suc6 verder
CITROEN is a way of lifestyle
Auto’s in bezit: Citroen zx 16v
Peugeot 106 xsi RIP
Fiat seicento sporting staat alweer een tijdje op de stoep
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Helaas, de zx is vanmiddag om 16.22 helaas overleden verklaard , het was waarschijnlijk toch de koppakking.
Iedereen bedankt voor het meedenken, de zx word morgen begraven op demontage bedrijf “het midden “in zwolle.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Wat is er gebeurd? het blok vastgelopen omdat er te weinig olie in zat?
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Nee, er zat wel genoeg olie in, maar de koelvloeistof is helemaal verdwenen in de cilinder, waardoor de zuigers waterslag hebben gemaakt.
Veel rook en toen moeilijker lopen en uiteindelijk , dood.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Is een andere motor geen optie dan gelijk de ZX op de bult te gooien?
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Tja, op zich denk ik dat een andere motor best een optie kan zijn, ware het niet dat ik er absoluut geen ruimte voor heb om te kunnen sleutelen, daarbij heb ik al wat meer reparaties die er aan zitten te komen, en wil er eigenlijk niet te veel geld meer tegen aan gooien.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Nou het is nu definitief over, de auto is in de voorraad opgenomen van demontage bedrijf, Het Midden, in Zwolle.
Mocht iemand dus nog gericht op zoek zijn naar onderdelen, ga even kijken, hij is nu nog compleet.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt