













































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
5e versnelling gaar of de moeren en bouten van die 5e versnelling los. Kwaaltje. Kan opgelost worden op de auto. Is niet duur!!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
dat klinkt alvast goed;
Voor zover ik weet, zit de bak er pas 40.000 km in.
De pook beweegt al een tijd in de 5, dus ik hoop dat het de bouten en moeren zijn.
Misschien dan een klusje voor zaterdag, als er iemand tijd voor heeft ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik hoop niet dat het de bouten/moeren zijn: als je daar te lang mee hebt gereden kan de vertanding op de primaire en secundaire as beschadigd zijn namelijk…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
had ik dat ergens aan kunnen merken, anders dan het bewegen van de pook?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het bewegen van de pook is een teken, maar ook tikken/rammellen bij met name gas er op / gas los in z’n 5.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ik heb geen tik of rammel gehoord - daar ben ik doorgaans erg zeikerig in ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
vanmorgen even met Renard gebeld.
Diagnose: de 5e groep is aan het loslaten.
Maandag kan Nard naar de bak kijken en in het meest gunstige geval de bouten aandraaien.
Mocht het daarvoor te laat zijn, dan moet de bak vervangen worden en dat zal dan pas eind april worden.
Het advies voor de tussentijd: niet rijden
Ergo: geen voorjaarsit voor Tinfoil ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Joh, er is toch wel een lift te regelen !? Vervangt niet met eigen auto rijden. Komt wel tegemoet aan CX-rijden.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
ik heb al even gepeild, maar hier uit de buurt gaat alleen Mulder en die is de dag tevoren al in ‘t Noorden ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Nou, op zich zou ik niet zo ver om hoeven rijden…. Ik heb bovendien als het goed is ook al een andere lifter. Het kan dus maar zo een gezellige boel worden…. Laat maar weten.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik weet het niet hoor, maar is handig om hiermee weer naar een ander (Renard) te gaan? Niks ten nadele van Renard overigens, ik ken ze niet. Maar je vertelde dat je inmiddels zowel Renard als Dibert hebt gesproken. Beiden zeggen dat de 5 vastgezet kan worden. Als dat niks uithaalt zegt Nard dat de hele bak vervangen moet worden; Dibert zegt dat dan alleen het tandwiel van de 5 vervangen hoeft te worden. Ergo: als het aandraaien van de bouten niks oplost, ga je om begrijpelijke (kostentechnische) redenen alsnog naar Borculo. Ik vind het in potentie nogal omslachtig. Bovendien komt de bak die er nu inzit toch ook van Dibert? Lijkt me logisch om het in één hand te houden, maar that’s just me.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Tinfoil schreef:ik heb al even gepeild, maar hier uit de buurt gaat alleen Mulder en die is de dag tevoren al in ‘t Noorden ...
tja,
ik kom ook langs die hoek maar ook al op zaterdag.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
“mevrouw Tinfoil” heeft al andere plannen gemaakt ...
Ik zie jullie wel weer op de kampeertocht ofzo.
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Neem voor het gemak even aan dat voor het vervangen van een tandwiel de gehele bak er sowieso uit moet.
Moet dan niet bij elke CX automatisch ook het hele motorblok gelicht worden? Of is de 2-liter de uitzondering op die regel?
Dan zit je toch tegen een potentieel forse operatie aan te kijken.
Ik hoop voor Tinfoil dat het beperkt mag blijven tot het aandraaien van wat boutjes!
Op zoek naar een hokje voor erbij, met double chevron op de motorkap!
vanmiddag droevig nieuws van Nard:
de versnellingsbak blijkt lek te zijn en dat al enige tijd.
Toen hij de bak openmaakte voor inspectie, kwam er nog een halve liter gitzwarte olie uit en dat was het dan. De 5e groep is schuin afgesleten en alle andere tandwielen zijn blauw gestookt.
Conclusie:
alleen de 5 vervangen kan, maar het verdient aanbeveling de bak compleet te vervangen.
Beide kostenplaatjes gaan het gezinsbudget op dit moment te boven.
Er blijft maar 1 verstandige beslissing over: de dame van de hand te doen.
In de hoop dat een echte liefhebber haar weer naar volle glorie helpt, heb ik haar voor een zacht prijsje te koop gezet in het “aangeboden” hoekje van het forum, zodat de potentiële koper (hopelijk) enig budget overhoudt om de dame de opknapbeurt te geven die ze verdient.
“it was fun while it lasted”
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250