hallo,
Ik ben de hele week bezig om mijn CX 2400GTI uit 1977 na een stop van bijna 3 maanden weer aan de praat te krijgen. Rijdend weggezet, nooit startproblemen gehad. Afgelopen maandag na lang zoeken een kabelbreuk gevonden bij het injectierelais. Daarna starten en lopen als een zonnetje. Helaas geen tijd meer om er mee te rijden. Afgelopen donderdag wilde ik een ritje maken, weer niet aan de praat te krijgen. Geen onsteking. Ik krijg geen vonk bij een bougiekabel of de HT-bobinekabel.
Dacht na lang zoeken het probleem gevonden te hebben, namelijk een slecht contact van de kabel van de pulsgever aan de bobine. Helaas bracht reparatie hiervan niet het gewenste effect en kan ik nog steeds niet rijden met mijn CX.
Doormeten van de primaire en secundaire spoel van de bobine gaf goeie waarden, maar bij het doormeten van de spoel van de pulsgever kreeg ik niet de weerstand van ongeveer 850-1050ohm, maar een oneindig hoge weerstand, dus waarschijnlijk een draadbreuk. Voor de zekerheid heb ik de draden vlak voor de pulsgever blootgelegd en nogmaals de ohmmeter aangesloten, maar met hetzelfde resultaat.
Voordat ik voor veel geld een nieuwe pulsgever ga kopen wil ik weten of ik met deze meting de juiste diagnose heb gesteld en de pulsgever kapot is.
Ik gebruik het CX reparatiehandboek en het onstekingssysteem is zoals beschreven in deel II op pagina MA.210-00a pagina 1 en 2
‘k ben blij dat ‘k glij


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Je hebt de bedrading tussen de pulsgever en de module die onder je bobine zit al uitgesloten? Ik stond vorige week plots stil zonder ontsteking. De multistekker op de module bleek uiteindelijk de boosdoener, een van de twee draadjes zat los in de stekker. Nieuwe stekker er aan en het probleem was verholpen. Ik ben verder niet zo thuis in elektronica, dus ik kan je weinig vertellen of de metingen die je hebt gedaan ergens op wijzen of niet.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De meet-methode is wel de juiste. Wat je ook kunt doen is de voltmeter op de beide aansluitingen zetten, en de motor op de startmotor ronddraaien. Nu kijk je of er een geringe spanning wordt opgewekt door het spoeltje.
Die dingen gaan wel eens stuk trouwens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bedankt voor jullie reacties.
Ik had inderdaad de bedrading gekontroleerd door vlak bij de pulsgever de draden bloot te leggen en de draden door te meten.
Ik ga maar een nieuwe pulsgever zoeken (Abbenes is niet al te ver weg)
Groet
‘k ben blij dat ‘k glij
De pulsgever heb ik niet in Nederland bij de mij bekende adressen kunnen vinden.
Gelukkig heeft CX-basis in Duitsland ze nog liggen dus meteen maar besteld.
Hopelijk komt het morgen aan anders moet ik wachten tot dinsdag ivm pasen.
Allemaal een prettig pasen.
‘k ben blij dat ‘k glij
De pulsgever toch nog op goede vrijdag ontvangen uit Duitsland.
Vandaag ingebouwd starten en…. Lopen.
Ik kan dus weer glijden,
groet
‘k ben blij dat ‘k glij














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goed werk!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste