Ik heb een BX 16 tzi uit 1991. hij heeft echter een probleem bij het starten. Als ik de motor start moet ik wat gas bij geven om hem aan de loop te houden. Als de motor warm is loopt hij stationair prima. Ik heb de bougies, de bougiekabels en het luchtfilter inmiddels vervangen. Dit heeft echter niet geholpen. Het waarschuwingslampje van de ontsteking brandt ook bij het starten. Hij heeft ruim 3 ton gelopen en ben een beetje bang dat het einde motor of einde koppakking is.
Groeten, en bij voorbaat bedankt.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6688.gif)
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Hm, niet zo snel bang worden
Ik denk dat de koudstartsensor, deze zit onder het thermosstaathuis, de geest heeft gegeven. Hierdoor krijgt de ECU geen signaal dat de motor koud is, waardoor het stationair toerental verhoogt wordt.
Het kan ook simpelweg een slecht draadje of een slecht contactje in dezelfde hoek zijn.
Het lijkt me in ieder geval geen groot, of terminaal, probleem!
dank je wel hilko, kan ik in ieder geval vannacht slapen…
Nu ben ik niet zo heel auto-technisch onderlegd, ik ben eigenlijk sinds kort aan het sleutelen gegaan met auto’s. Dus domme vraag misschien: Waar kan ik het thermostaathuis eigenlijk vinden? Ik heb ook de stekker naar het thermocontact vervangen, die zag er nogal aangebrand en besmeurd uit. Ik heb namelijk ook het idee dat koelventilator niet aansluit, en dat doet ie na het vervangen van de stekker ook niet Dus er lijkt iets mis met de temperatuurhuishouding.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6688.gif)
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Het thermosstaathuis zit bij de koelvloeistof-retourslang. Als je voor de auto staat, zie je aan de rechterbovenkant van de radiateur een dikke slang naar de motor lopen. Daar waar die slang aan de motor vast zit, zit het thermosstaathuis. De sensoren zitten aan de achter/onderkant, er zitten er twee. De ene is voor je waarschuwingslampje op het dashboard, de ander is dus voor de koudstart.
Wat betreft je koelventilateur: doet die het wel als je er rechtstreeks 12 volt opzet? Zo niet, dan is de ventilateur-motor wijlen. Zowel, dan zit het in de bedrading, of de zekering, of inderdaad in het thermocontact.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_373.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Er zitten er zelfs drie, twee voor het dashboard, namelijk voor het oranje en rode lampje. Degenen voor het dash zijn temperatuurschakelaars, degene voor de ECU is een temperatuurafhankelijke weerstand. De vorm is verschillend en de weerstand heeft als het goed is een tweepolige stekker, en anders is de sensor wel anders van vorm.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Ok bedankt. Ik had het even druk met een nieuwe baan. Maar ga er deze week zeker even naar kijken. De fan slaat in ieder geval wel aan als er direct 12v op staat.
Thermocontacten kunnen niet zo heel goed tegen kortsluiting, vaak gaan ze iets later dan kapot. Als jij zegt dat ie er nogal aangebrand en besmeurd uitzag is het misschien een idee om peventief te vervangen.