Voor mijn C5 Break Aut4 Exclusive uit 2003 leek het me een leuk idee om de knipperlichten voor- en achter te voorzien van LED knipperlichten uit de after-market. Denk hierbij aan de LED- knipperlichten op moderne auto’s als Audi Q5 / Golf / Passat (Oeps, sorry…) Vind ik erg mooi staan. Ik heb naast mijn Xenonverlichting (6000K) ook de stadslichtlampen voorzien van lichtblauwe LED- lampjes, staat erg mooi, naast het wat blauwachtige Xenonlicht.
Aan de voorzijde zit een 12V 21W lamp oranje in de fittingen van de knipperlichten (12V PY21W amberkleurig), aan de achterzijde een 12V 21W lamp wit (12V P21W wit)
Hiervoor heb ik nu LED verlichtingslampjes aangeschaft (Cartal, ongeveer € 6,- per stuk)
Als ik deze monteer en doe de knipperlichten aan naar één kant; dan knippert hij op dubbele snelheid . Volgens insiders is dit niet zo maar mogelijk, omdat LED-verlichting nu eenmaal een lagere Wattage heeft dan de standaard lampen, dus bij een gelijkblijvende stroomsterkte een andere weerstand! Ik heb bij Cartal een paar weerstanden gekocht (zwart blokje met aan weerszijden een draad) Nu is het al heel wat jaren geleden dat ik op school heb gezeten, en opletten was er toen helemaal niet bij….. kan iemand mij vertellen hoe deze aan te sluiten?
Moet dat in de + of - van de verlichtingsdraad achter? Of in de draad naar massa ofzo?
Kan volstaan worden met alleen een weerstand er achter tussen te knijpen (voorzijde is wat ingewikkelder omdat de draden voor de lampjes IN de koplampunit zitten, kom je zo niet bij, lamp zit zelf in een demontabele fitting)
Iemand kan mij vast wel een tekening sturen hoe dit moet, hoef je geen C5 voor te hebben, alleen even opgelet hebben op school…
Groeten, Erik
Sinds mei 2009 een C5 20 Break Exclusive automaat uit 10/2003, Gris Aluminium, met navigatie, telefoon, afneembare haak etc.
Parallel met de LED lampjes, d.w.z. lamphuis bekijken, bekijken welke 2 draden ( + en - ) er naar het knipperlicht gaan, en daar op aansluiten.
helass geen foto/schema voorhanden.
To err is human, not to err is divine.