Alternatieve methode kachelradiateur vervangen?
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 31 maart 2010 11:15 PM

Op andere deelforums ben ik al vaker actief geweest, maar hier toch maar even voorstellen. Ik ben Freek, ga vooral voor de oudjes als 2CV en DS, maar werd blij van het idee van mijn vriendin om een Berlingo aan te schaffen. Dat hebben we dus gedaan, het werd een leuke knalgele.

Nu het probleem: we werden door de autohandelaar gen***d en troffen bij thuiskomst een bypass om de kachelradiateur aan. Met glimmende, gloednieuwe slangklemmen wel te verstaan… Werk aan de winkel dus. Ik zou ook de discussie met de handelaar kunnen aangaan, maar het is een leuke auto, de prijs was prima en die vieze handen maak ik graag.

De vraag: Lezende op dit forum en elders kwam ik tot de conclusie dat de kachelradiateur pal tegen het schutbord ligt. Bij andere auto’s, waaronder een Fiatje 500, heb ik reparaties al zeer vergemakkelijkt door wat gaten in plaatwerk te slijpen. Zou dat hier ook niet lukken? Kennelijk moet de radiateur er dwars uit en in, zou dat lukken met een vrij brede opening? Netjes weer afwerken lijkt me niet het allermoeilijkst…  Ik ben benieuwd naar de mening van mensen die de klus al eens hebben geklaard en weten hoe de radiateur precies ligt. Uit de plaatjes die ik heb gevonden kan ik namelijk niet afleiden of een geschikt gat wel mogelijk is.

Corrosion sympa!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 01 april 2010 04:26 AM
  [ # 1 ]

Er is helaas geen andere methode dan het hele dashbord eruit, dat ding zit vast in een bak, en dat zit weer aan het schutbord vast. Een gat maken en de kachelradiateur daar uit halen is niet mogelijk, afgezien van het feit dat er een hoop bedrading achter het dashbord loopt.

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 01 april 2010 09:37 PM
  [ # 2 ]

Oke, dat beantwoord inderdaad de vraag waar ik met de plaatjes niet uitkwam. Dank je wel! Met pasen sleutel ik dus waarschijnlijk…

Corrosion sympa!

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 01 april 2010 10:07 PM
  [ # 3 ]

Als het hetzelfde systeem is als bij een Xantia ben je klaar !

Een alternatief is er niet want de radiator moet omhoog uit de bak , en daar zit je voorruit Confused

Heb juist deze klus geklaard in twee dagen !

Merk zeker goed alle bedrading en schrijf goed op waar ze zitten ......

Mijn din-euro stekker voor de radio zit nu (even ) bovenop de zekeringkast idiot

En er zijn natuurlijk twee merken radiatortjes die NIET uitwisselbaar zijn .

Bij de Xantia kan je op de onderkant van het kanaal tussen aanjagermotor en verwarmingshuis het merk van de hele handel aflezen .

Ik zou zeggen succes met de klus bye

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 02 april 2010 10:52 AM
  [ # 4 ]

Ik heb me inmiddels ingelezen en weet dus een beetje wat de klus inhoudt… Dit weekend maar een begin maken!
Wel heb ik een Duitstalige instructie gevonden, mét afbeeldingen, die me wel eens zou kunnen helpen. Ik zal eens proberen er een goed leesbare instructie van te maken, uiteraard ná de klus…

Groetjes,

Freek

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 04 april 2010 05:23 PM
  [ # 5 ]

De boel ligt er inmiddels uit. Prima gelukt met Duitstalige handleiding, na terugbouw zal ik wat aanvullingen posten.

Vraag aan Walter (en anderen): is het juist dat er twee types zijn, één van Valeo en één van Behr? Met andere woorden; de mijne is een Valeo, kan ik zonder meer een Valeo bestellen? Ik kom vijf nummers tegen, maar geen lijkt met een productcode te corresponderen….

Corrosion sympa!

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 04 april 2010 09:22 PM
  [ # 6 ]

Ik weet enkel dat je moet opletten met het merk van radiator en “ventilatiebak”

Maar als er in Valeo nog alternatieven zijn zou ik de beslissing overlaten aan jou onderdelenleverancier !
die heeft gewoonlijk veel meer informatie beschikbaar langs allerlei kanalen om uitsluitsel te geven .

Oude menemen kan nooit kwaad .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 april 2010 02:30 AM
  [ # 7 ]

Ik dacht eerst dat er verschil tussen Valeo en Behr was, maar dat verschil heeft te maken met wel of geen Airco, met airco is de kachelrad. iets groter. Behr is vooral zonder airco en valeo is met airco, de automaterialenzaak waar ik kom, verkoopt ze van het merk Hella, ook goed spul en het kost een derde van een Valeo, c.a. 35 euro.

Ik heb overigens nog een nieuwe radiator van, Behr uitvoering over, voor een Citroen zonder Airco, deze past volgens mij ook in de Berlingo. Stuur me maar een PB/email, als je interesse heb, ik hoef er niet de hoofdprijs voor te hebben, ik woon in Rotterdam.

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 11 april 2010 09:09 PM
  [ # 8 ]

Verdorie, ik heb geen notificaties meer ontvangen van deze post. Daarom late reactie, sorry!

Inmiddels heeft de auto een keurige nieuwe Valeo en de kachel functioneert weer prima. Niet eens een onmogelijke klus, wel een beetje lastig voor de rug met al dat bukken onder het dashboard.

Dank voor alle hulp en aanbieding!

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Andries
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 05-03-2005

- ID/DS ID20F break
Gepost: 20 augustus 2010 12:12 AM
  [ # 9 ]

Ik ben ook het haasje.
Beslagen ruiten, stank, en ik zie het druppelen bij de warm/koud-klep.

Mijn Berlingo is van 2000 zonder airco.
Kan ik er 100% van uit gaan dat het een Behr is ??
Ik zie nergens dat de radiator van ZX1.4i verkocht is.

@ZX1.4i:  Ik wil hem wel overnemen.
Of moet dat via een e-mail ??

mvg Andries

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 20 augustus 2010 12:20 AM
  [ # 10 ]

Ik heb de kachelradiator nog, toevallig vandaag nog in mijn handen gehad omdat er in de doos eronder onderdelen zitten voor een koppelingwissel.

Mail me even de gegevens van je Berlingo, kenteken en chassisnr., dan kijk ik of de kachelradiator die ik heb liggen geschikt is. Ik hoef er niet de hoofdprijs voor te hebben, eventueel helpen met het klusje kan ook Wink

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 20 augustus 2010 04:05 PM
  [ # 11 ]

Niet om een geslaagd handeltje te verpesten maar… Het inbouwen kost je minstens een hele werkdag, terwijl het onderdeel niet meer dan 35 euro kost. Ik ben gek op gebruikt spul, maar hier ligt een nieuwe toch wel echt voor de hand…

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 20 augustus 2010 04:07 PM
  [ # 12 ]

Oeps, niets gezegd, ik lees nu dat het om een nieuwe gaat… Sorry!

Corrosion sympa!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 21 augustus 2010 03:39 AM
  [ # 13 ]

Geeft niet, en ik ben het helemaal met je eens, gezien de hoeveelheid werk, moet je voor dit soort dingen geen gebruikt spul nemen.

@Andries, ik heb je PB ontvangen, maar nog geen tijd gehad om het goed uit te zoeken.
Je hoort z.s.m. van me.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook