Startmotor / startrelais / bendix Xsara 2003 1.6 16v niet starten
Peter-007
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 01 april 2010 12:11 AM

Hallo,

Begin deze week enkele keren gehad dat hij niet wilde starten.Alleen lichte klik te horen
Na enkele pogingen met de contactsleutel ging de startmotor toch rond,
Na 1 week van enkele malen sleutel omdraaien kan ik nu draaien wat ik wil, auto
start niet meer.
Dacht in eerste instantie ....probleem met de startmotor of bendix.
Inmiddels startmotor uitgebouwd en startmotor en bendix gecontroleerd.
Beide werken naar behoren (helaas….werk voor niets gedaan)
Nu denk ik dat het startrelais de boosdoener is.
Waar kan ik die vinden bij de XSARA??? heb geprobeerd dit te herleiden via de kabelboom,
ben er echter niet uitgekomen.
Weet iemand waar hij zit of heeft goede andere tips? (ps akku =100%)

Alvast bedankt

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 01 april 2010 12:27 AM
  [ # 1 ]

Heel vaak blijkt het dat het contactslot gaar is.

Die al bekeken?

 

Profiel  
 
Peter-007
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 01 april 2010 09:38 AM
  [ # 2 ]

Thanks voor het snelle antwoord

Vroeger was het inderdaad vaak het contactslot, omdat de stroom welke er loopt
om de bendix te bedienen vrij hoog is.
Maar ik dacht dat vandaag de dag er altijd een relais tussen zou zitten, maar dat is
dus niet het geval???.
Ps is het een veel vaker voorkomend probleem met het contactslot??

Alweer bedankt

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 april 2010 09:43 AM
  [ # 3 ]

Ja, helaas wel. Contactsloten van xsara’s, picasso’s en saxo’s gaan wel vaker stuk. Je kunt natuurlijk héél makkelijk controleren of er iets met het contactslot of aansturing van de startmotor is: Haal het kleine stekkertje van de startmotor af, sluit daar een draadje op aan, hou het draadje op de PLUS van de accu. Doet je startmotor het nu wel? Dan weet je dat er geen stroom vanuit het contactslot komt, of dat er ergens een draadbreukje zit.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Peter-007
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 10 mei 2010 01:38 PM
  [ # 4 ]

Bleek toch de startmotor samen met de bendix te zijn.
Heb een gereviseerde set eronder gezet ( ca 104 Euro compleet) .
Uitbouwen startmotor Xsara gaat redelijk makkelijk
Ik heb de volgende procedure gedaan:

Verwijder akku en akku bak en luchtinlaat (je creert hierdoor wat meer ruimte om te zien waar de startmotor zit , is dus niet noodzakelijk , echter veel prettiger en alles is binnen 3 minuten te verwijderen (doen dus).
Vanuit de distributie zijde (aan de achterzijde van de motor) kan je met verlengde dopsleutel de 2 moeren op de bendix losdraaien en de stroomdraden verwijderen (1x geloof ik 8mm dop en 1x 10 of 13mm ) Let op dat akku polen wel afgekoppeld zijn.
Nu met 13mm dop (ook verlengde sleutel vanuit distributie zijde de montage schroeven van de startmotor losdraaien ( 2 stuks) ,( ff voelen en moeilijk kijken )
Dan de laatse montage bout vanuit akku zijde losdraaien (13mm).
Startmotor zit nu los en kan worden gewisseld/ verwijderd.
Losdraaien kan ook vanuit de onderzijde, echter ook niet altijd handig, je moet zelf maar
Even kijken welke de handigste manier voor je is. Succes

Profiel  
 
Bart-xsara
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 05-06-2006

Gepost: 22 juli 2010 10:00 PM
  [ # 5 ]

Volgens mij heb ik dit probleem nu ook, bij tankstation sloeg de motor niet meer aan alleen een klik. Na enkele keren proberen toch wel weer kunnen starten, thuis weer geprobeerd maar auto start soms wel maar meestal moet er ff met een hamersteel o.i.d op de startmotor geklopt worden. Accu net ook ff een half uurtje los gehad maar dat helpt ook niet nu werkt mijn afstandsbediening ook niet meer Sad moet ik die ook weer in laten leren? Hoe ging dat bij jou Peter-007

Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura     1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook